Retsudvalget 2023-24
L 65
Offentligt
2785775_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
22. november 2023
Strafferetskontoret
Cecilie Brandt Opstrup
2023-09210
3055805
Besvarelse af spørgsmål nr. 36 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende
forslag til lov om ændring af straffeloven (Forbud mod utilbørlig be-
handling af skrifter med væsentlig religiøs betydning for et anerkendt
trossamfund) (L 65)
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 36 vedrørende forslag til lov om
ændring af straffeloven (Forbud mod utilbørlig behandling af skrifter med
væsentlig religiøs betydning for et anerkendt trossamfund) (L 65), som Fol-
ketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 17. november 2023.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Peter Hummelgaard
/
Morten Holland Heide
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
L 65 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 36: Spm. om intern henvendelse af 17/11-23 fra Illustratorerne i Dansk Forfatterforening om bemærkninger til lovforslaget
Spørgsmål nr. 36 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om ændring af straffeloven (Forbud mod utilbørlig behandling af skrif-
ter med væsentlig religiøs betydning for et anerkendt trossamfund) (L
65):
”Ministeren
bedes kommentere den interne henvendelse af
17/11-23 fra Illustratorerne i Dansk Forfatterforening, jf. L 65 -
bilag 11.”
Svar:
1.
Jeg har noteret mig, at illustratorerne i Dansk Forfatterforening anerken-
der de justeringer af lovforslaget, der er foretaget i forhold til det udkast til
lovforslag, som har været i offentlig høring, selv om illustratorerne fortsat
stiller sig kritisk over for lovforslaget.
2.
Jeg vil gerne starte med at slå fast, at den foreslåede bestemmelse alene
vil omfatte fysisk utilbørlig behandling af fysiske skrifter. Bestemmelsen vil
ikke omfatte verbale eller skriftlige tilkendegivelser, herunder tegninger, om
religiøse skrifter og emner. Det samme gælder øvrige udtryksformer, som
ikke indebærer, at skriftet fysisk behandles utilbørligt. Bestemmelsen vil så-
ledes ikke omfatte religionskritik, der udtrykkes på anden måde end ved fy-
sisk at behandle et skrift omfattet af bestemmelsen utilbørligt. Der henvises
i den forbindelse til lovforslagets side 6.
3.
Som jeg tidligere har redegjort for bl.a. i min besvarelse af 6. november
2023 af spørgsmål nr. 13 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg, har jeg
respekt for kunstnernes synspunkter, og afsættet for regeringens indgreb har
aldrig været at begrænse den kunstneriske frihed. Det har været at sætte ind
over den seneste tids koranafbrændinger, der har betydet, at Danmark i store
dele af verden i stigende grad ses som et land, der faciliterer forhånelse og
nedgørelse af andre lande og religioner.
Som det også fremgår heraf, ville formålet med lovforslaget risikere at blive
forspildt, hvis kunstneriske handlinger helt generelt blev undtaget fra for-
buddet i den foreslåede bestemmelse. Det skyldes, at det ville være muligt
for de personer, der har til hensigt f.eks. at afbrænde religiøse skrifter for at
forhåne og fremprovokere reaktioner, at omgå bestemmelsen ved at kalde
sig kunstnere eller deres handlinger for kunstværker. Derfor lægges der med
lovforslaget ikke op til, at handlinger foretaget i kunstnerisk øjemed generelt
skal være undtaget fra forbuddet.
Side 2/3
L 65 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 36: Spm. om intern henvendelse af 17/11-23 fra Illustratorerne i Dansk Forfatterforening om bemærkninger til lovforslaget
Regeringen har dog på baggrund af bl.a. de indkomne høringssvar og de
synspunkter, der er blevet rejst i den offentlige debat, foretaget en række
justeringer af lovforslaget.
Lovforslaget er bl.a. blevet ændret, så det nu fremgår af lovforslagets be-
mærkninger, at kunstneriske fremstillinger vil falde uden for bestemmelsens
anvendelsesområde, hvis den ellers utilbørlige behandling udgør en mindre
del af et kunstnerisk værk. Det vil således i almindelighed ikke være straf-
bart eksempelvis at afbrænde et skrift med væsentlig religiøs betydning i
forbindelse med optagelsen af en scene i en spillefilm. Tilsvarende vil itu-
rivning af Bibelen under en koncert, en opera eller lignende som udgangs-
punkt heller ikke være at anse som utilbørlig. Et kunstnerisk værk, som har
den utilbørlige behandling som den eneste eller centrale bestanddel, vil der-
imod være omfattet af bestemmelsen.
For regeringen har det været vigtigt at finde den rette balance, så der fortsat
vil være vide rammer for kunsten samtidig med, at lovforslaget kan varetage
sit formål. Denne balance mener jeg, at vi har fundet med lovforslaget i den
form, det er fremsat i.
4.
Endelig finder jeg i forhold til delen i henvendelsen om, at det vil være
op til et religiøst råd at vurdere, om et skrift er omfattet af den foreslåede
bestemmelse, anledning til at bemærke, at det vil være op til domstolene at
vurdere, om et bestemt skrift kan anses for at være af væsentlig religiøs be-
tydning for et anerkendt trossamfund. En sådan domstolsvurdering kan efter
omstændighederne ske med inddragelse af religionsvidenskabelig sagkund-
skab, hvis domstolene finder det relevant. Der henvises i den forbindelse til
lovforslagets side 5. Der henvises endvidere til pkt. 2.2.2 i den kommente-
rede høringsoversigt, der blev oversendt til Retsudvalget den 27. oktober
2023 (L 65
bilag 1).
Side 3/3