Retsudvalget 2023-24
L 65
Offentligt
2785782_0001.png
Retsudvalget 2023-24
L 65 - endeligt svar på spørgsmål 17
Offentligt
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
14. november 2023
Strafferetskontoret
Cecilie Brandt Opstrup
2023-09084
3053218
Besvarelse af spørgsmål nr. 17 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende
forslag til lov om ændring af straffeloven (Forbud mod utilbørlig
behandling af skrifter med væsentlig religiøs betydning for et
anerkendt trossamfund) (L 65)
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 17 vedrørende forslag til lov om
ændring af straffeloven (Forbud mod utilbørlig behandling af skrifter med
væsentlig religiøs betydning for et anerkendt trossamfund) (L 65), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 13. november
2023. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Christian Friis Bach (RV).
Peter Hummelgaard
/
Morten Holland Heide
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
L 65 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 33: Spm., om politiloven kan anvendes til at forhindre koranafbrændinger, hvis afbrænderne er personligt truet
Spørgsmål nr. 17 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om ændring af straffeloven (Forbud mod utilbørlig behandling af
skrifter med væsentlig religiøs betydning for et anerkendt trossamfund)
(L 65):
”Vil ministeren redegøre for, hvorfor det ikke er muligt at få
standset koranafbrændingerne inden for rammerne af gældende
ret, herunder bl.a. politiloven, henset til at det er lykkedes at få
bremset Rasmus Paludans skændinger af koranen?”
Svar:
1.
Politiet kan efter politilovens §§ 7 og 8 i en række forskellige tilfælde
gribe ind over for forsamlinger og forsamlingsdeltagere. Det er dog et krav,
at der skal være tale om en fare, der er nært knyttet til selve forsamlingen.
Det er således ikke muligt for politiet efter disse regler at gribe ind over for
en forsamling med henvisning til det generelle trusselsbillede mod
Danmark, herunder som følge af reaktioner i udlandet.
Herudover følger det i øvrigt af politiloven § 5, stk. 1, at politiet har til
opgave at afværge fare for forstyrrelse af den offentlige orden samt fare for
enkeltpersoners og den offentlige sikkerhed. Bestemmelsen er affattet som
en generel hjemmel for politiets fareafværgende indgreb.
Indgreb efter denne bestemmelse forudsætter også, at der er konstateret en
konkret og nærliggende fare for forstyrrelse af den offentlige orden eller fare
for enkeltpersoners eller den offentlige sikkerhed.
Det er således heller ikke muligt for politiet efter denne bestemmelse at
gribe ind over for koranafbrændinger med henvisning til det generelle
trusselsbillede mod Danmark, herunder som følge af reaktioner i udlandet.
2.
I forhold til Rasmus Paludan har politiet i forbindelse med konkrete
anmeldte demonstrationer vurderet, at hans tilstedeværelse ved
demonstrationerne ville medføre en konkret og nærliggende fare for hans
sikkerhed såvel som andre personers sikkerhed på stedet.
Det har imidlertid ikke været tilfældet for de øvrige demonstrationer med
koranafbrændinger, som vi den seneste tid har været vidne til. Derfor har
politiet ikke hjemmel til at gribe ind.
Side 2/3
L 65 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 33: Spm., om politiloven kan anvendes til at forhindre koranafbrændinger, hvis afbrænderne er personligt truet
3.
Der kan i øvrigt henvises til besvarelse af 11. oktober 2023 af spørgsmål
nr. 31 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg og besvarelse af 19. oktober
2023 af spørgsmål nr. 84 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg.
Side 3/3