Retsudvalget 2023-24
L 65
Offentligt
2785762_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
22. november 2023
Strafferetskontoret
Cecilie Brandt Opstrup
2023-09210
3055805
Besvarelse af spørgsmål nr. 26 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende
forslag til lov om ændring af straffeloven (Forbud mod utilbørlig be-
handling af skrifter med væsentlig religiøs betydning for et anerkendt
trossamfund) (L 65)
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 26 vedrørende forslag til lov om
ændring af straffeloven (Forbud mod utilbørlig behandling af skrifter med
væsentlig religiøs betydning for et anerkendt trossamfund) (L 65), som Fol-
ketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 17. november 2023.
Spørgsmålet er stille efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Peter Hummelgaard
/
Morten Holland Heide
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
L 65 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 26: Spm., om IOC-lande vil se koranloven som en bekræftelse på, at de har ret og bør fortsætte presset mod sekulære, velfungerende demokratiske lande
Spørgsmål nr. 26 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om ændring af straffeloven (Forbud mod utilbørlig behandling af skrif-
ter med væsentlig religiøs betydning for et anerkendt trossamfund) (L
65):
”Er
regeringen enig i, at IOC lande kun vil se regeringens ko-
ranlov som en bekræftelse på, at de har ret og bør fortsætte pres-
set mod sekulære, velfungerende, demokratiske lande for at for-
byde såkaldte krænkelser af Islam gennem f.eks. forbud mod sa-
tiretegninger,
der gør grin med religioner?”
Svar:
1.
Som jeg har redegjort for bl.a. i den samtidige besvarelse af spørgsmål 31
til lovforslaget, har forslaget sin baggrund i den seneste tids koranafbræn-
dinger, der har betydet, at Danmark i store dele af verden i stigende grad ses
som et land, der faciliterer forhånelse og nedgørelse af andre lande og reli-
gioner. Det fremgår også af besvarelsen, at Politiets Efterretningstjeneste
(PET) har oplyst, at den seneste tids koranafbrændinger har haft betydning
for det aktuelle trusselsbillede, og at terrortruslen mod Danmark er skærpet
inden for det i forvejen høje niveau.
Den foreslåede bestemmelse i straffelovens § 110 e, stk. 2, vil forbyde util-
børlig behandling af skrifter med væsentlig religiøs betydning for et aner-
kendt trossamfund, der sker offentligt eller med forsæt til udbredelse i en
videre kreds.
Det er angivet i bemærkningerne til lovforslaget, side 5, at den foreslåede
bestemmelse navnlig varetager udenrigspolitiske og sikkerhedsmæssige
hensyn, hvorfor bestemmelsen er placeret i straffelovens 12. kapitel om
landsforræderi og andre forbrydelser mod statens selvstændighed og sikker-
hed.
2.
De hensyn, der ligger bag den foreslåede bestemmelse, ændrer i sagens
natur ikke på, at den lovgivning, vi har i Danmark, som bekendt vedtages af
Folketinget.
Jeg skal i øvrigt bemærke, at den foreslåede bestemmelse alene vil omfatte
fysisk utilbørlig behandling af fysiske skrifter. Bestemmelse vil ikke om-
fatte verbale efter skriftlige tilkendegivelser, herunder tegninger, om religi-
øse skrifter og emner. Det samme gælder øvrige udtryksformer, som ikke
Side 2/3
L 65 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 26: Spm., om IOC-lande vil se koranloven som en bekræftelse på, at de har ret og bør fortsætte presset mod sekulære, velfungerende demokratiske lande
indebærer, at skriftet fysisk behandles utilbørligt. Bestemmelsen vil således
ikke omfatte religionskritik, der udtrykkes på anden måde end ved fysisk at
behandle et skrift omfattet af bestemmelsen utilbørligt. Der henvises i den
forbindelse til bemærkningerne til lovforslaget, side 6.
Side 3/3