Udvalget for Landdistrikter og Øer 2023-24, Udvalget for Landdistrikter og Øer 2023-24, Udvalget for Landdistrikter og Øer 2023-24
L 62 , L 62 A , L 62 B
Offentligt
2790486_0001.png
Folketingets Udvalg for Landdistrikter og Øer
Christiansborg
1240 København K
Udvalget for Landdistrikter og Øer har ved brev af 22. november 2023 bedt om
min besvarelse af spørgsmål 27 til L 62
forslag til ændring af lov om planlæg-
ning og forskellige andre love (Opfølgning på evaluering af planloven m.v.).
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Niels Flemming Hansen (KF).
Spørgsmål 27:
”Vil
ministeren yde teknisk bistand til et ændringsforslag med tilhørende be-
mærkninger, der skal sikre, at grænsen for antal midlertidige studieboliger der
kan bygges, uden at det medfører lokalplanpligt, fastsættes til op til 500 boliger,
og vil ministeren støtte et sådant ændringsforslag? I benægtende fald bedes mi-
nisteren begrunde dette.”
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
www.km.dk
Telefon 3392 3390
e-post
Akt nr.:
Dette akt nr. bedes oplyst ved
henvendelse til Kirkeministeriet
[email protected]
Dato: 29. november 2023
Svar:
Nedenfor fremgår teknisk bistand til et ændringsforslag til L 62, som ønsket af
spørgeren.
Efter bestemmelsen om lokalplanpligt i planlovens § 13, stk. 2, skal en lokalplan
tilvejebringes, før der gennemføres større udstykninger eller større bygge- eller
anlægsarbejder, herunder nedrivninger af bebyggelse, og i øvrigt når det er nød-
vendigt for at sikre kommuneplanens virkeliggørelse.
Afgørende for en vurdering vedrørende lokalplanpligt er, om det aktuelle pro-
jekt vil medføre væsentlige ændringer i det bestående miljø. Projektets omfang
har stor betydning for denne vurdering. Hertil kommer projektets konkrete vi-
suelle, funktionelle og miljømæssige konsekvenser, bedømt i forhold til områ-
dets karakter.
Bestemmelsen i planlovens § 13, stk. 2, og kriteriet om væsentlige ændringer i
det bestående miljø, sikrer bl.a., at offentligheden (borgere, virksomheder m.fl.)
i det enkelte tilfælde bliver inddraget i kommunernes lokalplanlægning for et
større projekt og gives mulighed for at få indflydelse herpå.
Det er By-, Land- og Kirkeministeriets generelle vurdering, at et projekt, der om-
handler opførelse af et større antal boliger, normalt vil være lokalplanpligtigt ef-
ter planlovens § 13, stk. 2, og at offentligheden dermed vil blive inddraget i kom-
munens planlægningsarbejde.
Jeg kan på den baggrund ikke støtte ændringsforslaget.
Det bemærkes i øvrigt, at en gennemførelse af forslaget forudsætter enighed i
forligskredsen bag planloven.
L 62 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 27: Spm. om ministeren vil yde teknisk bistand til et ændringsforslag med tilhørende bemærkninger, der skal sikre, at grænsen for antal midlertidige studieboliger der kan bygges, uden at det medfører lokalplanpligt, fastsættes til op til 500 boliger
2790486_0002.png
Ændringsforslag
Til § 1
x)
Efter nr. 16 indsættes:
01.
I
§ 13, stk. 2,
indsættes som
2. pkt.:
»En lokalplan skal dog ikke tilvejebringes før opførelse af op til 500 midlertidige
studieboliger.«
[Manglende lokalplanpligt for midlertidige studieboliger]
Bemærkninger til forslaget
Med ændringsforslaget foreslås indsat et 2. pkt. i planlovens § 13, stk. 2.
Det følger af den foreslåede bestemmelse, at der ikke skal tilvejebringes en lo-
kalplan før opførelse af op til 500 midlertidige studieboliger.
Bestemmelsen vil udgøre en undtagelse til den gældende bestemmelse i planlo-
vens § 13, stk. 2, hvorefter en lokalplan skal tilvejebringes, før der gennemføres
større udstykninger eller større bygge- eller anlægsarbejder, herunder nedriv-
ninger af bebyggelse, og i øvrigt når det er nødvendigt for at sikre kommunepla-
nens virkeliggørelse.
Den foreslåede bestemmelse vil således medføre, at der ved opførelse af op til
500 midlertidige studieboliger ikke
som ellers krævet efter planlovens § 13,
stk. 2
vil skulle foretages en konkret vurdering vedrørende spørgsmålet om
lokalplanpligt.
Morten Dahlin
/ Lise Marie Buhl