Udvalget for Landdistrikter og Øer 2023-24, Udvalget for Landdistrikter og Øer 2023-24, Udvalget for Landdistrikter og Øer 2023-24
L 62 , L 62 A , L 62 B
Offentligt
2789881_0001.png
Folketingets Udvalg for Landdistrikter og Øer
Udvalget for Landdistrikter og Øer har den 2. november 2023 bedt om mit svar
på spørgsmål 2 til ULØ L 62 - Forslag til lov om ændring af lov om planlægning
og forskellige andre love (Opfølgning på evaluering af planloven m.v.).
Spørgsmål 2:
”Vil
ministeren kommentere henvendelsen af 2/11-23 fra Sammenslutningen
af Danske Småøer om bemærkninger til planlovsforslaget, jf. L 62 - bilag 3”
Svar:
Sammenslutningen af Danske Småøer har i henvendelsen af 2. november 2023
udtrykt tilfredshed med, at der i lovforslagets bemærkninger er en anerkendelse
af de små øers særlige situation. Sammenslutningen af Danske Småøer har sam-
tidig påpeget, at fire forslag i sammenslutningens høringssvar af 22. juni 2023
ikke er imødekommet i lovforslaget.
Det første forslag
vedrører anvendelse af sommerhuse på småøer til helårsbebo-
else.
Efter planlovens § 40 a, stk. 1, 1. pkt., kan kommunalbestyrelsen give dispensa-
tion til ”en ejers udlejning til helårsbeboelse af en helårsegnet bolig i et sommer-
husområde på de små øer, hvis dispensationen kan anses at medvirke til en gun-
stig udvikling på øen”.
Sammenslutningen af Danske Småøer har foreslået, at
reglen udvides til også at omfatte ejers egen mulighed for at helårsbebo sit som-
merhus.
Der er tale om et forslag, som ligger uden for de initiativer, der indgår i det frem-
satte lovforslag.
Jeg kan imidlertid oplyse, at pensionister generelt har ret til at bebo deres boli-
ger i sommerhusområder hele året efter et års ejerskab, jf. planlovens § 41. Kom-
munalbestyrelsen kan desuden i særlige tilfælde dispensere, så en ejer kan bebo
et sommerhus hele året, jf. planlovens § 40, stk. 2.
Det andet forslag
vedrører anvendelse af eksisterende bygninger.
Sammenslutningen af Danske Småøer bemærker, at lovforslaget flere steder in-
deholder muligheder for at benytte eksisterende bygninger, men med en række
restriktioner, der ikke hænger sammen i en småøkontekst. Sammenslutningen
mener, at det skal være muligt at etablere nye boliger og erhverv i alle allerede
eksisterende bygninger på øen
også inden for klitfredningszonen og strandbe-
skyttelseslinjen.
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
www.km.dk
Telefon 3392 3390
e-post
Akt nr.:
Dette akt nr. bedes oplyst ved
henvendelse til Kirkeministeriet
[email protected]
Dato: 29. november 2023
L 62 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om kommentar til henvendelsen af 2/11-23 fra Sammenslutningen af Danske Småøer om bemærkninger til planlovsforslaget
2789881_0002.png
Akt nr.:
Hertil skal jeg bemærke, at de foreslåede regler om ø-udviklingsplaner, at der
i den del af kystnærhedszonen, der ligger uden for strandbeskyttelseszonen
bliver mulighed for at omdanne overflødiggjorte bygninger inden for kystnær-
hedszonen til håndværks- og industrivirksomhed, mindre butikker, liberale er-
hverv, forenings- og fritidsformål samt lager- og kontorformål m.v. i videre om-
fang end efter nugældende, administrativ praksis. Lovforslaget indeholder des-
uden forslag om en udvidelse af mulighederne for at opnå tilladelse til at om-
danne overflødiggjorte bygninger inden for strandbeskyttelseslinjen som led i et
forsøgsprojekt til kyst- og naturturisme.
Jeg finder på nuværende tidspunkt ikke grundlag for, at der indføres yderligere
ændringer på området.
Det tredje forslag
vedrører ø-udviklingsplaner, hvor Sammenslutning af Danske
Småøer udtrykker bekymring for en bureaukratisk proces og behov for økono-
misk pulje til udvikling af planerne.
Jeg skal hertil bemærke, at de indkomne høringssvar, herunder fra Sammenslut-
ningen af danske Småøer, har givet anledning til indsættelse af følgende tekstaf-
snit i lovforslagets bemærkninger, jf. også side 42 i høringsnotatet:
”En ø-udviklingsplan
for hele øen forudsætter ikke, at der skal ske lokalplan-
lægning for alle øens arealer. En ø-udviklingsplan for hele øen skal alene an-
give placering af de påtænkte boliger, erhverv, faciliteter m.v. såvel inden for
kystnærhedszonen, og herunder faciliteter inden for strandbeskyttelseszo-
nen, som uden for disse zoner, som den pågældende ø-udviklingsplan kon-
kret omhandler. Dermed skal ø-udviklingsplanen kun for disse arealer have
et tilstrækkeligt detaljeringsniveau til, at ministeren for landdistrikter kan
påse, at planen er i overensstemmelse med hensigten med forslaget om ø-
udviklingsplaner.”
Jeg skal endvidere bemærke, at udarbejdelse af ø-udviklingsplaner ikke er obli-
gatorisk for de pågældende kommuner, og at der derfor ikke følger økonomisk
kompensation til kommunerne med forslaget.
Det fjerde forslag
går ud på, at det skal være muligt at etablere enkelte pladser til
mobilehomes inden for strandbeskyttelseslinjen på de små øer, hvor havnen
og/eller campingpladsen allerede ligger inden for denne linje.
Jeg skal hertil bemærke, at det er korrekt, at denne mulighed ikke indgår i lov-
forslaget, hvilket efter høringen over lovforslaget er præciseret ved indsættelse
af følgende tekst i lovforslagets bemærkninger, jf. også side 42 i høringsnotatet:
”I den del af kystnærhedszonen, der ligger uden for strandbeskyttelseszonen,
bliver det endvidere muligt på en lille ø at etablere enkelte pladser til mobi-
lehomes ved en havn eller
på en eksisterende campingplads [...]”.
Miljøministeriet har oplyst, at når det kommer til dispensation inden for
strandbeskyttelseslinjen til opsætning af mobilhomes på campingpladser, vil
Side 2
L 62 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om kommentar til henvendelsen af 2/11-23 fra Sammenslutningen af Danske Småøer om bemærkninger til planlovsforslaget
2789881_0003.png
det bero på en konkret vurdering, herunder campingpladsens størrelse. Når
det drejer sig om opsætning af mobilhomes på havne, kræver de nuværende
regler, at der er tale om et særligt tilfælde, hvor praksis er restriktiv.
Miljøministeriet har desuden oplyst, at der efter de gældende regler og admini-
strativ praksis allerede i dag er mulighed for at opnå dispensation til at etab-
lere enkelte pladser til autocampere på både havne og campingpladser inden
for strandbeskyttelseslinjen.
Jeg modtager gerne forslag til en eventuel kommende ændring af planloven i
forlængelse af udspil om landdistrikter, som vi kommer med til næste år. For-
slag til ændring af planloven kræver enighed i forligskredsen bag planloven.
Morten Dahlin
/ Lise Marie Buhl
Akt nr.:
Side 3