ERHVERVSMINISTEREN
Folketingets Erhvervsudvalg
4. december 2023
Besvarelse af spørgsmål 2 ad L 60 stillet af Folketingets Erhvervsud-
valg den 24. november 2023 efter ønske fra Lisbeth Bech-Nielsen (SF)
Spørgsmål:
Vil ministeren redegøre for, hvor konkret og individuelt begrundelsen for
et afslag kan formuleres, hvis man får et afslag på en klage?
Svar:
Jeg har forstået spørgsmålet således, at der spørges til de situationer, hvor
DSA-tilsynet undlader at behandle en klage med henvisning til den priori-
teringsadgang, som tilsynet er tillagt ifølge lovforslagets § 5, stk. 2. For så
vidt angår situationer, hvor en klager ikke får medhold i sin klage, henvises
til besvarelsen af ERU L 60, spørgsmål 3.
Der er regeringens vurdering, at den foreslåede prioriteringsadgang bidra-
ger til at sikre, at tilsynet får de bedste muligheder for at anvende sine res-
sourcer mest effektivt fremfor at være forpligtet til i enhver situation at
behandle alle modtagne klager. Samtidig skal det dog nævnes, at det klart
er forventningen, at de relevante klager vil blive behandlet, idet der dog
aktuelt er stor usikkerhed om klageomfang m.v.
Når tilsynet prioriterer modtagne klager, skal det lægge vægt på, hvor an-
vendelsen af tilsynets ressourcer vil have størst effekt i forhold til at op-
fylde forordningens formål, herunder hvor behandlingen af en klage vil
være til størst mulig gavn for tjenestemodtagerne. Ved denne bedømmelse
vil tilsynet bl.a. skulle lægge vægt på, hvor grov overtrædelsen er, og om
overtrædelsen medfører væsentlige problemer for den enkelte borger eller
for borgere generelt.
Modtager DSA-tilsynet f.eks. et større antal klager vedrørende den samme
platform men med forskellige temaer, vil det være relevant for tilsynet af
egen drift at undersøge den pågældende udbyders overholdelse af forplig-
telserne efter DSA’en. Dette giver mulighed for en mere effektiv og foku-
seret håndhævelse i forhold til overtrædelse af de forpligtelser, der vurde-
res at have de største konsekvenser for tjenestemodtagerne, fremfor at be-
handle de enkeltstående klager.
DSA-tilsynet vil registrere alle modtagne klager. På den måde kan tilsynet
holde øje med, om der over tid modtages flere klager over, at den samme
platform ikke giver en begrundelse til brugere, når de nedtager deres ind-
hold. Hvis det er tilfældet, kan det tyde på, at platformen systematisk kræn-
ker brugernes ret til at få en begrundelse. Tilsynet kan derfor på et senere
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
CVR-nr
33 92 33 50
33 12 37 78
10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
www.em.dk