Skatteudvalget 2023-24
L 52
Offentligt
2790761_0001.png
30. november 2023
J.nr. 2023 - 3354
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 52 - Forslag til lov om ændring af momsloven, opkrævningsloven, skatte-
kontrolloven og forskellige andre love (Gennemførelse af aftale om skærpede og hurti-
gere sanktioner på skatteområdet).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 13 af 27. november 2023.
Jeppe Bruus
/ Jesper Palmann
L 52 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 13: Spm. om henvendelsen af 26/11-23 fra professor Frederik Waage, Syddansk Universitet, om bekymring for lovkvaliteten, til skatteministeren, kopi til justitsministeren
2790761_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 26. november 2023 fra Syddansk Univer-
sitet, professor Frederik Waage, jf. L 52 - bilag 3.
Svar
Der advares i henvendelsen imod, at lovforslaget vedtages i sin nuværende form. Det er
begrundet med, at lovforslaget indeholder forslag til ændringer af lovgivningen, hvor or-
det »som« ændres til »der«, og hvor det til disse forslag fremgår af lovbemærkningerne, at
de alene har til formål at give mulighed for i bemærkningerne at angive nærmere retnings-
linjer om strafniveauet ved overtrædelse af loven.
Det anføres herudover i henvendelsen, at det for en tiltalt i en straffesag ikke vil give no-
gen mening at få fordoblet sin bødestørrelse i forhold til tidligere, fordi lovgiver har ud-
skiftet ordet »som« med »der«. Det anføres desuden, at denne lovgivningsmetode har ne-
gativ signalværdi og potentiale til at skade tilliden til folkestyret.
Det anføres endvidere, at den nævnte bekymring tilsyneladende ikke deles af Justitsmini-
steriet, og at det ville være ønskeligt, hvis Folketinget én gang for alle gør op med denne
lovgivningsmetode.
Afslutningsvis anføres det, at lovforslaget vil kunne gennemføres på en måde, der inde-
bærer, at der direkte i lovens tekst indsættes konkrete paragraffer, som forudsætter de
nævnte ændringer i strafniveauer.
Kommentar
Forslaget, der henvises til i henvendelsen, omhandler en justering af en række straffebe-
stemmelser i skatte- og afgiftslovgivningen med henblik på at gennemføre en ny sankti-
onspraksis i unddragelsessager. Forslaget er udformet i overensstemmelse med gældende
retningslinjer i Justitsministeriets vejledning om lovkvalitet og Straffelovrådets betænk-
ning nr. 1531/2012, der er beskrevet nærmere i bidraget fra Justitsministeriet nedenfor.
Forslaget er således udformet, så der foretages en justering af alle de straffebestemmelser,
som strafniveauet angår, mens bemærkningerne til lovforslaget indeholder en tilkendegi-
velse af de ønskede strafniveauer for forskellige typer af strafbare handlinger. Samtidigt
fremgår det, at fastsættelsen af straffen fortsat vil bero på domstolenes konkrete vurde-
ring i det enkelte tilfælde af samtlige omstændigheder i sagen, og at det angivne strafni-
veau derfor vil kunne fraviges i op- og nedadgående retning, hvis der i den konkrete sag
foreligger skærpende eller formildende omstændigheder.
De konkrete lovændringer, der bl.a. indebærer, at »som« erstattes med »der« i lovteksten,
er valgt, fordi der ikke har været ønske om en ændring af de pågældende straffebestem-
melsers indhold, og at straffebestemmelsernes udformning i øvrigt findes hensigtsmæssig.
Der er således tale om ændringer, der alene gennemføres med henblik på at kunne tilken-
degive et ønsket strafniveau i lovbemærkningerne i overensstemmelse med den politiske
aftale, som lovforslaget har til formål at udmønte.
Side 2 af 3
L 52 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 13: Spm. om henvendelsen af 26/11-23 fra professor Frederik Waage, Syddansk Universitet, om bekymring for lovkvaliteten, til skatteministeren, kopi til justitsministeren
2790761_0003.png
Det store antal love, der foreslås ændret i lovforslaget, skal ses i lyset af, at de ønskede
ændringer af strafniveauet både angår unddragelser af skatter og afgifter, herunder punkt-
afgifter, der er reguleret i et stort antal forskellige love.
For så vidt angår de generelle retningslinjer for tilkendegivelser om strafniveau i bemærk-
ningerne til et lovforslag og baggrunden herfor, har Skatteministeriet indhentet bidrag fra
Justitsministeriet, der har oplyst følgende:
”Der er i Danmark fast tradition for, at lovgivningsmagten
i lovforarbejder tilkendegiver
strafniveauer for forskellige typer af strafbare handlinger.
Justitsministeriet kan i den forbindelse bl.a. henvise til Straffelovrådets betænkning nr.
1531/2012 om strafudmåling
samspillet mellem lovgiver og domstole.
Det fremgår bl.a. af betænkningen, at det er Straffelovrådets vurdering, at der er opnået
gode erfaringer med, at Folketingets tilkendegivelser om strafniveauet i typesituationer el-
ler normaltilfælde fremgår af lovforarbejder. Straffelovrådet anbefaler derfor også i sin
betænkning, at denne metode fremover anvendes i de tilfælde, hvor Folketinget ønsker at
give anvisninger om strafniveauet for en bestemt type forbrydelse. Det er dog bl.a. en for-
udsætning, at der gennemføres en ændring af lovteksten, som lovforarbejderne kan knyt-
tes til. Det bemærkes i den forbindelse, at denne forudsætning efter Justitsministeriets op-
fattelse vil kunne opfyldes på flere måder, herunder ved at foretage mindre sproglige æn-
dringer af lovteksten i straffebestemmelser.
Straffelovrådet anfører også, at det er af afgørende betydning for en klar rollefordeling og
et smidigt samspil mellem lovgivningsmagten og domstolene, at domstolene gives mulig-
hed for en konkret strafudmåling, der tager udgangspunkt i det strafniveau, lovgivnings-
magten har tilkendegivet.
Efter Straffelovrådets opfattelse er det derfor vigtigt for at undgå tvivl, at en angivelse af
domstolenes muligheder for at fravige et angivet udgangspunkt altid medtages i lovforar-
bejder, som tilsigter at ændre det gældende strafniveau.
Justitsministeriet kan i den forbindelse henvise til, at den ovenfor beskrevne faste lovgiv-
ningstradition er forudsat i Justitsministeriets vejledning om lovkvalitet, ligesom dele af
Straffelovrådets ovennævnte bemærkninger er gengivet i vejledningen.
Det fremgår således af vejledningens pkt. 7.6.3, at det i lovforarbejder med angivelser om
strafniveauet altid bør angives, at fastsættelsen af straffen vil bero på domstolenes kon-
krete vurdering i det enkelte tilfælde af samtlige omstændigheder i sagen, og at det an-
givne strafniveau vil kunne fraviges i op- og nedadgående retning, hvis der i den konkrete
sag foreligger skærpende eller formildende omstændigheder, jf. herved de almindelige reg-
ler om straffens fastsættelse i straffelovens kapitel 10.”
Side 3 af 3