Skatteudvalget 2023-24
L 4
Offentligt
2792387_0001.png
4. december 2023
J.nr. 2023 - 2160
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 4 - Forslag til Lov om ændring af registreringsafgiftsloven, lov om registre-
ring af køretøjer, brændstofforbrugsafgiftsloven, skatteforvaltningsloven og forskellige
andre love. (Regelforenkling og øget regelefterlevelse på motorområdet, justering af skat-
teforvaltningslovens fristreglers samspil med visse bestemmelser i dobbeltbeskatnings-
overenskomster m.v.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 13 af 27. november 2023.
Jeppe Bruus
/ Kathrine Waage
L 4 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 13: Spm. om kommentar til henvendelse af 26/11-23 fra Danmarks Frie AutoCampere om foretræde om import af autocampere
2792387_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 26. november 2023 fra Danmarks Frie
Autocampere vedrørende foretræde om import af autocampere, jf. L 4 - bilag 8.
Svar
Danmarks Frie AutoCampere (DFCA) tilkendegiver i sin henvendelse at have forståelse
for, at reglerne for formelberegningen strammes for at imødegå omgåelse af reglerne,
men anfører, at de foreslåede ændringer særligt vil ramme autocampere, der ikke har pro-
blemer med omgåelse.
DFCA anfører således bl.a. at hvis L 4 vedtages, vil en meget stor del også af de nye Euro
6 autocampere, der indføres efter 1. januar 2025, skulle betale 30-40.000 kr. ekstra i tillæg
til registreringsafgiften. Stigningen bliver helt op til 115-150.000 kr. i ekstra tillæg til regi-
streringsafgift, hvis bilen ikke er bygget, så den er omfattet af den foreslåede § 5 a, stk. 2,
4. pkt., og importøren ikke kan dokumentere, at autocamperens campingopbygning er
værdifuld nok i forhold til hele bilen. Hertil kommer ca. 10-13.000 kr. i ekstra årlige afgif-
ter
en stigning på 140 pct.
DFCA henviser desuden til, at lovforslaget ikke flugter med praksis og vejledninger på
området.
Kommentar
Skatteministeriet bemærker indledningsvist, at det ikke af henvendelsen fra DFCA frem-
går, hvordan foreningen har beregnet de forventede afgiftsstigninger. Skatteministeriet
har derfor ikke haft mulighed for at efterprøve disse. Skatteministeriet finder ikke anled-
ning til at ændre på de vurderede økonomiske konsekvenser, der fremgår af forslaget.
Skatteministeriet bemærker desuden, at loven først træder i kraft den 1. januar 2025 og
alene vil kunne have afgiftsmæssig betydning for autocampere, der indregistreres på dette
tidspunkt eller senere, og for hvilke der ikke er udstedt et COC-dokument. Loven vil såle-
des ikke få konsekvenser for autocampere, der har fået beregnet brændstofforbruget ved
den nugældende formel. Dette gælder også i forhold til de løbende afgifter.
For så vidt angår COC-dokumentet udstedes dette af køretøjsfabrikanten, der dermed at-
testerer, at fx autocamperen overholder de relevante tekniske krav. Der udstedes et COC-
dokument for alle nye køretøjer, der er beregnet til salg eller registrering i EU. COC-do-
kumentet indeholder en række tekniske oplysninger og indgår som et vigtigt element i
EU’s typegodkendelsessystem, som skal sikre, at køretøjer, der bringes på markedet, er
sikre og miljøvenlige. COC-dokumentet anvendes bl.a. ved fastsættelse af ejer- og udlig-
ningsafgift og evt. registreringsafgift.
Det er allerede forudsat i forarbejderne til lov nr. 650 af 8. juni 2016, hvor der oprindeligt
blev indført mulighed for at foretage en teknisk beregning (formelberegning) af brænd-
stofforbruget for visse særligt store personbiler med en køreklar vægt, der overstiger
Side 2 af 3
L 4 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 13: Spm. om kommentar til henvendelse af 26/11-23 fra Danmarks Frie AutoCampere om foretræde om import af autocampere
2792387_0003.png
2.585 kg, at formelberegningen alene er tiltænkt anvendelse i det begrænsede antal til-
fælde, hvor der ikke foreligger en EU-godkendt måling af brændstofforbruget.
Af lovforslaget fremgår blandt andet:
”Brændstofforbruget er målt eller angivet for langt de fleste
personbiler. Den tekniske beregning retter sig således mod en lille gruppe køretøjer, hvor oplysninger om
brændstofforbruget ikke
foreligger.”
EU-reglerne på området er siden udvidet til at omfatte stort set alle biler. Det er derfor
vurderingen, at der er udstedt et COC-dokument til alle autocampere, der sælges som fær-
digbyggede, og at den foreslåede justerede formelberegning derfor ikke vil være relevant
for disse.
I de tilfælde, hvor autocamperen færdigbygges på et varevognschassis, hvilket er de auto-
campere, som DFCA henviser til i sin henvendelse, vil der ligeledes kunne være udstedt et
COC-dokument for den færdigbyggede autocamper, som kan anvendes ved fastsættelse
af ejer- og udligningsafgift mv.
I de tilfælde, hvor der ikke er udstedt et COC-dokument på den
færdigbyggede
autocamper,
vil COC-dokumentet for varevognschassiset og ikke den foreslåede formelberegning
skulle anvendes ved afgiftsfastsættelsen. DFAC henviser selv til, at varevognschassiser har
en dåbsattest i form af et COC-dokument, hvoraf bl.a. fremgår antal kilometer pr. liter el-
ler udledning af CO
2
.
Der vil med andre ord i det langt overvejende antal sager foreligge et COC-dokument,
hvis oplysninger vil kunne være afgiftsgrundlag for bl.a. ejer- og udligningsafgift og evt.
registreringsafgift.
Som det også fremgår af lovforslaget, kan det dog ikke udelukkes, at der fortsat i en peri-
ode kan være ældre autocampere, der hverken som færdigbyggede, eller som er færdig-
bygget på et varevognschassis, har et COC-dokument. I disse tilfælde vil det kunne være
relevant at anvende den foreslåede formel ved fastsættelsen af brændstofforbruget.
Med lovforslaget sikres det, at det er autocamperens målte CO
2
-udledning, der anvendes,
og at formelberegningen alene anvendes i de tilfælde, hvor der for køretøjet ikke er fore-
taget måling.
Skatteministeriet er opmærksom på, at der vil være behov for at ændre vejledningsmateri-
ale mv. inden lovens ikrafttræden. Skatteministeriet er i dialog med de relevante myndig-
heder herom.
Side 3 af 3