Erhvervsudvalget 2023-24
L 37
Offentligt
2775679_0001.png
Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
6. november 2023
Besvarelse af spørgsmål 1 stillet af udvalget den 24. oktober 2023 efter
ønske fra Betina Kastbjerg (DD) vedrørende L 37 Forslag til lov om
supplerende bestemmelser til Europa-Parlamentets og Rådets forord-
ning om digitale markeder.
Spørgsmål:
Vil ministeren uddybe bemærkningerne i høringsnotatet omkring §§ 5 og 7,
hvor bekymringen fra høringsparterne går på, at offentlige myndigheder kan
få hjemmel til at forlange information om f.eks. forretningshemmeligheder
eller lignende, samt at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen får mulighed
for at offentliggøre informationer fra en gatekeeper-undersøgelse? Finder
ministeren det forsvarligt ud fra en retssikkerhedsmæssig betragtning?
Svar:
Formålet med lovforslaget er, at give Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
beføjelser til at understøtte Europa-Kommissionen med at sikre tilstrække-
lig og effektiv håndhævelse af forordningen om digitale markeder på dansk
grund, og dermed kan varetage danske virksomheders og brugers interes-
ser. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen får dermed kompetence og befø-
jelser til at foretage undersøgelser af gatekeeperes eventuelle manglende
overholdelse af forpligtelserne i forordningen.
For effektivt at kunne foretage undersøgelserne og derigennem bidrage til
Europa-Kommissionens håndhævelse af forordningen er det vigtigt, at
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har mulighed for at tilgå alle relevante
oplysninger, herunder forretningsfølsomme oplysninger, som skønnes
nødvendige for undersøgelsen. Det er ligeledes vigtigt, at virksomheder,
der pålægges at stille følsomme oplysninger til Konkurrence- og Forbru-
gerstyrelsens rådighed, kan agere i tillid til, at oplysningerne bliver fortro-
ligholdt over for andre.
Ad) spørgsmålet om hjemmel til at forlange information om f.eks. forret-
ningshemmeligheder eller lignende (§ 4 i det fremsatte lovforslag
Lovforslaget giver Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen beføjelse til at
kræve alle oplysninger fra virksomheder, som skønnes nødvendige for sty-
relsens undersøgelser i medfør af lovforslaget.
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
33 92 33 50
33 12 37 78
CVR-nr. 10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
L 37 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm., om det er retssikkerhedsmæssigt forsvarligt, at offentlige myndigheder kan få hjemmel til at forlange information om f.eks. forretningshemmeligheder, samt at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen kan offentliggøre informationer fra en gatekeeperundersøgelse
Når styrelsen pålægger en virksomhed en oplysningspligt, skal det være
klart beskrevet, hvilke oplysninger der kræves, og der skal være en rimelig
frist, inden for hvilken virksomhederne skal give styrelsen de ønskede op-
lysninger. Styrelsens krav om oplysninger skal i øvrigt stå i rimeligt for-
hold til formålet med undersøgelsen.
Virksomheder er forpligtet til at afgive fuldstændige og korrekte oplysnin-
ger som svar på et oplysningskrav inden for den fastsatte frist. Dog gælder
den almindelige ret til ikke at inkriminere sig selv i forbindelse med oplys-
ningspligten.
Det foreslås med lovforslaget, at offentlighedslovens regler samt databe-
skyttelsesforordningens bestemmelser om oplysningspligt og indsigtsret,
ikke skal finde anvendelse i undersøgelser efter loven. Formålet med disse
undtagelser er, virksomheder skal kunne agere i tillid til, at fortrolige/for-
retningsfølsomme oplysninger udleveret til Konkurrence- og Forbruger-
styrelsen fortroligholdes overfor andre.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har efter lovforslaget en bred adgang
til at anmode om oplysninger fra virksomheder og vil kunne komme i be-
siddelse af en lang række oplysninger, herunder fortrolige oplysninger, om
markedsaktører. Såfremt disse oplysninger var underlagt offentlighedslo-
vens regler, ville der herved kunne blive offentlighed omkring flere oplys-
ninger end nødvendigt og gavnligt i forhold til en undersøgelses formål.
Ligeledes kan fortroligholdelsen af forretningsfølsomme oplysninger ud-
hules, hvis f.eks. medarbejdere fra én virksomhed i medfør af databeskyt-
telsesforordningen kan få ret til oplysning om eller indsigt i, hvorvidt der
er registreret oplysninger om den pågældende medarbejder i materiale ind-
hentet fra en anden virksomhed.
Såfremt resultaterne af en undersøgelse eller andre indhentede oplysninger
fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen bliver en del af en sag hos Kom-
missionen, vil
de indklagede virksomheder
have ret til partsaktindsigt og
partshøring efter Kommissionens regler.
Ad) spørgsmålet om mulighed for at offentliggøre informationer fra en ga-
tekeeper-undersøgelse (§ 6 i det fremsatte lovforslag)
Formålet med at have mulighed for at offentliggøre informationer fra en
undersøgelse er, at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen skal kunne oplyse
markedet og den øvrige offentlighed om de undersøgelser, styrelsen har
foretaget i forhold til forordningen om digitale markeder, under hensynta-
gen til fortrolige oplysninger og Kommissionens effektive håndhævelse.
2
L 37 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm., om det er retssikkerhedsmæssigt forsvarligt, at offentlige myndigheder kan få hjemmel til at forlange information om f.eks. forretningshemmeligheder, samt at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen kan offentliggøre informationer fra en gatekeeperundersøgelse
2775679_0003.png
Derudover skal Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen have mulighed for at
indhente bemærkninger, når det kan bidrage til at give Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen et forbedret indblik i og forståelse af de relevante mar-
kedsforhold, der skal ligge til grund for undersøgelsen.
Ifølge lovforslaget kan styrelsen ikke offentliggøre oplysninger om tekni-
ske forhold, herunder forskning, produktionsmåder, produkter samt drifts-
og forretningshemmeligheder, for så vidt offentliggørelsen er af væsentlig
økonomisk betydning for den person eller den virksomhed, oplysningen
angår.
Det bemærkes desuden, at styrelsen alene vil kunne foretage den indle-
dende undersøgelse, og at styrelsen ikke har hjemmel til at træffe afgørelse
i en sådan sag. En eventuel offentliggørelse vedrørende en sådan undersø-
gelsessag vil således alene have karakter af en orientering om, at der fore-
tages
eller har været foretaget
en indledende undersøgelse og ikke en
vurdering af, hvorvidt der er sket overtrædelse af forordningen om digitale
markeder.
For så vidt angår tavshedspligt og fortrolighed i øvrigt bemærkes, at for-
valtningslovens almindelige regler angående tavshedspligt og fortrolighed
altid finder anvendelse på styrelsens arbejde, herunder også undersøgelser
m.v. i medfør af dette lovforslag.
Med venlig hilsen
Morten Bødskov
3