Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2023-24
L 24
Offentligt
2777876_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
9. november 2023
J. nr.
2023 - 3336
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har den 12. oktober stillet mig følgende
spørgsmål 1 vedr. L 24. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Theresa Scavenius
(UFG).
L 24
Forslag til lov om ændring af lov om en indefrysningsordning for høje energireg-
ninger, lov om likviditetslån m.v. i forbindelse med indefrysningsordning for høje
energiregninger og til energiintensive virksomheder m.v., og lov om Forsynings-
tilsynet. (Ændring af administrationsmodel for indefrysningsordningen og præci-
sering af Forsyningstilsynets opgavevaretagelse). Af klima-, energi- og forsy-
ningsministeren (Lars Aagaard).
Spørgsmål 1
Det fremgår af lovforslagets bemærkninger, »at Erhvervsstyrelsen overtager de
indefrosne beløb fra energivirksomhederne til kurs 100, når indefrysningsperio-
den udløber”. At overtage lån til kurs 100 er meget fordelagtigt for energivirk-
somhederne. Vil ministeren redegøre for, til hvilken kurs det ville være normalt
at overtage gæld?
Svar
Jeg har indhentet følgende svar fra Erhvervsstyrelsen, som jeg vil henholde mig
til:
”Erhvervsstyrelsen vurderer ikke, at der har været sammenlignelige situationer,
hvor staten har overtaget gæld, som er opstået som følge af en statslig støtte-
ordning rettet mod virksomheder og husstande.
Energivirksomhedernes rolle i indefrysningsordningen har været at fungere som
mellemled i en støtteordning, hvor staten giver husstande og virksomheder et
lån til at dække høje energiomkostninger. Det ligger i naturlig forlængelse af
dette formål, at staten overtager lånene fra energivirksomhederne for en pris
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
Telefon:
+45 3392
2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
L 24 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om, til hvilken kurs det ville være normalt at overtage gæld
2777876_0002.png
svarende til deres faktiske værdi. Det svarer til, at energivirksomhederne fjernes
som mellemled i støtteordningen uden at opnå hverken gevinst eller tab.
Det er således ikke forbundet med nogen særlig fordel for energivirksomhe-
derne, at fordringerne overdrages til kurs 100. ”
Med venlig hilsen
Lars Aagaard
Side 2/2