Beskæftigelsesudvalget 2023-24
L 23
Offentligt
2783728_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2023-6811
20. november 2023
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 17. november 2023 stillet følgende spørgsmål
nr. 21 (L 23 ), som hermed besvares.
Spørgsmål 21:
Vil ministeren give en overordnet, pædagogisk forklaring af de af ministeren stil-
lede ændringsforslag til L23, der ikke er af rent lovteknisk eller sproglig karakter,
herunder hvad der har givet anledning til ændringsforslagene? Der henvises bl.a. til
ændringsforslag nr. 12 og nr. 18, jf. BEU L23
bilag 19.
Svar:
I ændringsforslag
nr. 6
indsættes der en bestemmelse om fastsættelse af indtje-
ningsevnen før arbejdsskaden, der kun gælder for tilskadekomne, der kommer til
skade i et fleksjob, og som efter arbejdsskaden fortsætter i et fleksjob.
Ændringsforslaget indebærer, at der i fastsættelsen af erhvervsevnetabet for denne
persongruppe foretages en sammenligning af den samlede indkomst ved arbejde i
det konkrete fleksjob, dvs. pågældendes løn og kommunale tilskud henholdsvis før
og efter arbejdsskaden. Det svarer til principperne efter gældende praksis.
Ændringsforslaget er nødvendiggjort af forslaget om ny og forenklet årslønsbereg-
ning. Det ville indebære, at årslønnen for tilskadekomne, der kommer til skade i et
fleksjob i det fremsatte lovforslag, bliver fastsat på baggrund af den faktiske sam-
lede indkomst ved arbejde i det konkrete fleksjob
uden
det kommunale tilskud,
som fleksjobbere får.
Ved fastsættelsen af erhvervsevnetabet skal der foretages en sammenligning med
indtjeningen efter arbejdsskaden. Efter gældende lov udgør indtjeningen i fleksjob-
bet efter skaden summen af tilskadekomnes løn og det kommunale tilskud. Æn-
dringsforslaget sikrer dermed, at tilskadekomne, der er i fleksjob på skadetidspunk-
tet og også er i fleksjob på afgørelsestidspunktet, vil få fastsat indtjeningsevnen før
og efter arbejdsskaden på samme grundlag, nemlig
summen af løn og tilskuddet fra
kommunen.
Ændringsforslaget sikrer dermed, at tilskadekomne fleksjobbere ikke
får et meget lavt erhvervsevnetab, kun fordi de er er visiteret til fleksjob.
Ændringsforslag
nr. 12
handler om de tilfælde, hvor Arbejdsmarkedets Erhvervs-
sikring tilkender erstatning for tab af erhvervsevne efter, at tilskadekomne har gen-
nemført en uddannelse med uddannelsesgodtgørelse.
L 23 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 21: Spm. om en overordnet, pædagogisk forklaring af ministerens ændringsforslag til L 23, der ikke er af lovteknisk eller sproglig karakter
Ændringsforslag nr. 12 præciserer, at hvis der efter endt uddannelse tilkendes er-
statning for tab af erhvervsevne, udbetales erstatningen tidligst fra det tidspunkt,
hvor tilskadekomne har anmodet Arbejdsmarkedets Erhvervssikring om at tage
stilling til erhvervsevnetabet. Det svarer til gældende praksis, hvor erstatningen
også tidligst kan udbetales fra
anmeldetidspunktet
og
tidspunktet for anmodningen
om genoptagelse.
Ændringsforslag nr. 12 er stillet som følge af, at Arbejdsmarkedets Erhvervssikring
har gjort Arbejdstilsynet opmærksom på, at lovforslaget ikke var tilstrækkeligt
klart i forhold til, fra hvilket tidspunkt erstatningen skal udbetales.
Ændringspunkt
nr. 18
præciserer, at erstatning for tabt arbejdsfortjeneste efter er-
statningsansvarsloven fremover sidestilles med både midlertidig og endelig erstat-
ning for tab af erhvervsevne efter arbejdsskadesikringsloven og uddannelsesgodt-
gørelse efter arbejdsskadesikringsloven. Lovforslaget har til formål at sikre, at til-
skadekomne ikke kan få kompensation for samme tab af indtægt for samme peri-
ode to gange. Der henvises i øvrigt til svaret på BEU spørgsmål nr. 20 (L 23).
Ændringen udspringer af, at Justitsministeriet har gjort Arbejdstilsynet opmærksom
på, at det fremsatte lovforslag indebar en utilsigtet begrænsning i forhold til hensig-
ten med bestemmelsen.
Ændringsforslag
nr. 23
medfører, at krav efter voldsskadeforsikringsordningen
ikke vil blive forrentet efter reglerne i arbejdsskadesikringsloven. Forrentning af
krav efter voldsskadeforsikringsordningen vil i stedet ske på baggrund af erstat-
ningsansvarslovens regler.
Ændringen foretages, idet erstatningernes udmåling, størrelse m.v. i voldsskadefor-
sikringsordningen følger erstatningsansvarslovens regler. Ændringen vil således
følge lovens intention, så erstatningskravene inden for voldsskadeforsikringsord-
ningen i det hele vil opgøres efter erstatningsansvarsloven.
Ændringen udspringer af, at 3F, jf. L 23
bilag 10, har gjort opmærksom på, at det
vil være mere hensigtsmæssigt, hvis forretningen af krav efter ordningen følger er-
statningsansvarslovens regler.
Venlig hilsen
Ane Halsboe-Jørgensen
Beskæftigelsesminister
2