Transportudvalget 2023-24
L 19
Offentligt
2773941_0001.png
Udbygning af Københavns
Lufthavn, Kastrup
Trafikal og økonomisk analyse af
CPH’s
masterplan
Marts 2021
L 19 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om kommentar til henvendelse af 11/10-23 fra Rådet for Bæredygtig Trafik om øget CO2-udledning ved udvidelse af Københavns Lufthavn L 19 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om kommentar til henvendelse af 11/10-23 fra Rådet for Bæredygtig Trafik om øget CO2-udledning ved udvidelse af Københavns Lufthavn
2773941_0003.png
3
Udbygning af Københavns
Lufthavn, Kastrup
Indhold
Indhold
Indledning og baggrund
Sammenfatning
Baggrund
Reguleringsramme og myndighedsproces for udbygning af Københavns
Lufthavn, Kastrup
Trafikal analyse
Trafikprognose
Kapacitet i Københavns Lufthavn
Beskrivelse af opdateret masterplan
Tværbanen
Økonomiske effekter
5
5
7
7
13
13
16
21
24
28
Luftfartssektorens økonomiske betydning for Danmark og værdien af kapacitet i
Københavns Lufthavn
28
Investeringsniveau for de undersøgte alternativer
Samfundsøkonomiske omkostninger ved en ændret tværbane
Miljø og klima
Støj
CO
2
og partikler
Bilag 1: Nøgletal vedr. Københavns Lufthavn, Kastrup
29
29
32
32
34
35
L 19 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om kommentar til henvendelse af 11/10-23 fra Rådet for Bæredygtig Trafik om øget CO2-udledning ved udvidelse af Københavns Lufthavn L 19 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om kommentar til henvendelse af 11/10-23 fra Rådet for Bæredygtig Trafik om øget CO2-udledning ved udvidelse af Københavns Lufthavn
2773941_0005.png
5
Udbygning af Københavns
Lufthavn, Kastrup
Indledning og baggrund
Indledning og baggrund
Københavns Lufthavne A/S (CPH) har i december 2019 sendt en
ansøgning til Trafikstyrelsen (TS) om en ændring af lufthavnen i
Kastrup.
Det er TS’s vurdering, at
CPH’s
masterplan
1
for udbygning af
lufthavnen i Kastrup er velbegrundet og forenelig med almene
hensyn. Udbygning vil foregå inden for lufthavnens eksisterende
areal. Hvis planen skal realiseres, fordrer det en revision af Lov
om udbygning af Københavns lufthavn (udbygningsloven) og det
underliggende plangrundlag, herunder at der gennemføres
miljøvurdering efter gældende regler. Først på det tidspunkt har
TS den fornødne hjemmel til at udstede tilladelse til den
planlagte udbygning.
Sammenfatning
Københavns Lufthavne A/S (CPH) har i december 2019 sendt en ansøgning til
Trafikstyrelsen (TS) om en udbygning af lufthavnen i Kastrup. Ansøgningen er baseret
på en vurdering af, at den daværende vækst i luftfarten (2010-2018) ville medføre
mangel på standpladskapacitet, rulleveje mv. inden 2030.
CPH opstiller i masterplanen et anbefalet scenarie for udbygning af lufthavnen, et
alternativt scenarie, samt en række øvrige alternativer som er undersøgt og fravalgt.
Det anbefalede scenarie medfører at tværbanen afkortes og forskydes mod sydøst, og
lukkes for starter og landinger i nordvestlig retning. De trafikale konsekvenser heraf
vurderes at være relativt begrænsede, mens det til gengæld giver lufthavnen mulighed
for at udbygge antallet af flystandpladser og udvide terminalarealet. Masterplanen er
udarbejdet med inddragelse af DAT, SAS, Norwegian og Naviair og med løbende
orientering af TS.
TS
har til opgave at udarbejde en trafikal og økonomisk analyse af CPH’s masterplan,
og herunder udarbejde en faglig vurdering til transportministeren.
COVID-19 pandemien har bragt den internationale luftfart i knæ, og Københavns
Lufthavn i Kastrup er også meget hårdt ramt. I 2020 var der en nedgang i antal
operationer på ca. 63 pct. sammenlignet 2019, mens passagertallet var faldet med ca.
75 pct. I de nyeste prognoser fra den europæiske luftfartsorganisation Eurocontrol,
forventes det, at man i det mest optimistiske scenarie skal frem til 2024, og mere
sandsynligt 2026 eller endnu senere, før luftfarten er tilbage på samme
passagerniveau som i 2019.
De overordnede rammer for udvikling af Københavns Lufthavn fastsættes af Lov om
udbygning af Københavns Lufthavn (udbygningsloven) fra 1992. På baggrund af
udbygningsloven er der fastsat en nærmere planlægningsmæssig ramme bestående af
støjcirkulære, Fingerplan, kommuneplan, og lokalplan.
Store infrastrukturprojekter, som CPH’s masterplan er udtryk for,
tager mange år at
realisere. Dels skal der sikres lovgrundlag, dels er der en omfattende planlægnings-,
miljøvurderings- og miljøgodkendelsesproces med inddragelse af offentligheden mv.
1
Masterplanen er en langsigtet rammeplan for den overordnede disponering af lufthavnens areal
L 19 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om kommentar til henvendelse af 11/10-23 fra Rådet for Bæredygtig Trafik om øget CO2-udledning ved udvidelse af Københavns Lufthavn
2773941_0006.png
6
Udbygning af Københavns
Lufthavn, Kastrup
Indledning og baggrund
Endelig skal der gennemføres store fysiske anlægsprojekter. Derfor forventes det, at
det vil tage 7-10 år før de første ændringer i planen kan være realiseret.
TS vurderer på baggrund af bl.a. Eurocontrols prognose, at COVID-19 pandemien har
udskudt tidspunktet for, hvornår der vil opstå mangel på kapacitet med 5-10 år.
Samtidig vurderes det,
at det fortsat er relevant at behandle CPH’s ansøgning nu,
således at der bliver bedre tid til at gennemføre en lovproces, samt de efterfølgende
plan- og miljøprocesser med involvering af offentligheden.
Prognoserne for lufttrafikkens udvikling både i Københavns Lufthavn, i Europa og
globalt, er forbundet med meget stor usikkerhed. Både som følge af COVID-19
situationen, men også på grund af forventningerne til en klimaomstilling af luftfarten.
Alt i alt understreger såvel COVID-19 pandemien som klimaudfordringerne, at luftfart
er en meget dynamisk branche, hvor planlægningen skal være fleksibel og
tilpasningsdygtig og de politiske og administrative rammer skal kunne håndtere
fremtidens udfordringer.
Nærværende økonomiske og trafikale analyse behandler luftfartens negative
påvirkning af omgivelserne (spørgsmålet om støj, partikelforurening, klima mv.) på et
overordnet niveau. Det er den overordnede vurdering, at en udbygning i
overensstemmelse med masterplanen ikke i sig selv vil medføre væsentlige negative
påvirkninger af omgivelserne, sammenlignet med en situation, hvor lufthavnen
udvikler sig på baggrund af det eksisterende lov- og plangrundlag. Tværtom resulterer
periodiske starter og landinger ind over det centrale København (nordvestlig retning) i
mange klager over støj, og et ophør af disse flyvninger, vil blive oplevet som en klar
gevinst i forhold til hvor mange borgere der oplever støjgener fra lufthavnen.
Konklusionen på TS’s
gennemgang af CPH’s ansøgning er, at CPH’s
masterplan for
udbygning af lufthavnen er velbegrundet og forenelig med almene hensyn. Samtidig
vurderer styrelsen, at
CPH’s masterplan ikke kan realiseres inden for rammerne af
udbygningsloven, da masterplanen medfører en ændring af lufthavnens tværbane som
ikke er mulig i henhold til den gældende lov. Det vil således være nødvendigt at
revidere udbygningsloven,
hvis man ønsker at imødekomme CPH’s masterplan.
Herudover kan TS ikke give tilladelse til forskydning og afkortning af tværbanen samt
lukke banen for starter og landing i nordvestlig retning før udbygningsloven er
revideret.
En revideret udbygningslov kan modernisere anvendelsesbestemmelserne for
lufthavnens arealer, men bør fastholde væsentlige elementer i den nugældende lov.
Herunder at passagervendte faciliteter skal udbygges i det nordlige område, med god
adgang til kollektiv trafik, samt at luftfragt-faciliteter skal udbygges i det østlige
område, hvor der er en god adgang til motorvejssystemet.
Ved en revision af udbygningsloven kan muligheden for at dreje tværbanen udgå, da
det ikke længere er et relevant scenarie for udbygning af lufthavnen. Denne mulighed
medfører en unødvendig binding i plangrundlaget for de omkringliggende kommuner.
Desuden anbefaler styrelsen, at lukning af tværbanen for starter og landinger i
nordvestlig retning ikke gennemføres før det er nødvendigt, idet ændringen medfører
et samfundsøkonomisk tab som følge af reduceret brug af lufthavnen ved særlige
vejrforhold. Tidspunktet for ændringen skal således planlægges på baggrund af en
afvejning mellem hensynet til planlægning af udbygningen på den ene side, og den
nytte som tværbanen bidrager med på den anden side.
Endelig bemærker TS, at der skal gennemføres en miljøvurdering i forbindelse med
revision af plangrundlaget for lufthavnen, samt at konkrete projekter der skal
realiseres som følge af masterplanen skal miljøvurderes og godkendes efter det til
enhver tid gældende lovgrundlag for miljøvurdering. Herved sikres, at
udbygningsplanen for lufthavnen dynamisk kan ændres i forhold til fremtidens behov,
samt at relevante miljømæssige hensyn varetages.
L 19 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om kommentar til henvendelse af 11/10-23 fra Rådet for Bæredygtig Trafik om øget CO2-udledning ved udvidelse af Københavns Lufthavn
2773941_0007.png
7
Udbygning af Københavns
Lufthavn, Kastrup
Indledning og baggrund
Baggrund
Københavns Lufthavne A/S (CPH) har gennem de senere år, i perioden op til COVID-19
pandemien, oplevet en markant vækst i antal passagerer, hvilket på relativt kort sigt
forventes at udfordre den nuværende kapacitet. Ved lov om luftfart (§57 stk. 2 nr. 6)
er CPH forpligtet til at sikre den nødvendig kapacitet med hensyn til afvikling af
lufttrafik, og gennemfører derfor løbende planlægning og udbygning inden for de
gældende rammer, som overordnet er fastlagt i LBK nr. 252 af 09/04/1992 om
udbygning af Københavns Lufthavn, Kastrup (udbygningsloven).
CPH arbejder derfor med en langsigtet rammeplan, en såkaldt masterplan, for
udbygning af lufthavnen, som løbende revideres. Hvis CPH’s masterplan skal
realiseres, er der behov for at revidere udbygningsloven, som senest er ændret i 1992.
På den baggrund offentliggjorde CPH i december 2016 en udredningsrapport om deres
masterplan og fremsendte en anmodning til Trafikstyrelsen (TS) om at igangsætte det
nødvendige arbejde med henblik på at revidere lov- og plangrundlaget for Københavns
Lufthavn. Konkret vurderede CPH, at der var behov for at udbygge lufthavnens
standplads- og terminalkapacitet på det område, der i dag er udlagt til tværbane (bane
12/30). Sammen med anmodningen fremsendte CPH en udredningsrapport, der
argumenterede for, at en udbygning på bekostning af tværbanen var den mest
hensigtsmæssige måde at udbygge lufthavnens kapacitet på, således at den ville
kunne håndtere 40 mio. passagerer årligt.
Offentliggørelsen af udredningsrapporten medførte en offentlig debat om udbygningen
af lufthavnen, herunder blev der fra flere luftfartsselskabers side udtrykt bekymring
over de trafikale konsekvenser ved en lukning af lufthavnens tværbane.
CPH tog konsekvensen af denne kritik og igangsatte i april 2017 en supplerende
analyse, der skulle afdække mulighederne for at bevare tværbanen samtidig med, at
lufthavnens kapacitet blev udbygget. I den sammenhæng er SAS, Norwegian og DAT,
samt Naivair blevet konsulteret med henblik på at udforme en plan, som der var
opbakning til.
TS
har fulgt arbejdet med CPH’s supplerende analyse, og er løbende blevet orienteret
om fremdriften. Herunder om begrundelser for valg og fravalg mht. forskellige
scenarier for udbygning af lufthavnen.
I november 2019 præsenterede CPH en opdateret masterplan, og anbefaler en
udbygning, hvor tværbanen ikke lukkes helt, men hvor den afkortes og forskydes mod
sydøst, samt lukkes for landinger og starter i nordvestlig retning. På den baggrund
sendte CPH d. 11. december 2019 en formel ansøgning om tilladelse til ændring af
lufthavnen til TS. Nærværende rapport udgør en analyse af de trafikale og økonomiske
konsekvenser af at gennemføre den fremlagte masterplan.
Den opdaterede masterplan er således udarbejdet inden COVID-19 pandemien, som
indtil videre har medført en væsentlig reduktion i lufttrafikken i 2020, og givetvis vil få
mere vidtrækkende
følger. Det er dog fortsat CPH’s vurdering, at masterplanen er den
rigtige løsning for langsigtet udbygning af lufthavnen, hvorfor der fortsat ses et behov
for en stillingtagen til denne plan.
Reguleringsramme og myndighedsproces for udbygning af
Københavns Lufthavn, Kastrup
Den overordnede ramme for den fysiske indretning af Københavns Lufthavn er den
såkaldte udbygningslov (Lov om udbygning af Københavns Lufthavn, Kastrup; LBK nr.
252 af 09/04/1992).
Udbygningsloven er en overordnet rammelov, som sætter rammerne for indretning og
anvendelse af arealerne i Københavns Lufthavn. Det betyder i praksis, at det
underliggende planregime skal udformes inden for rammerne af udbygningsloven.
L 19 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om kommentar til henvendelse af 11/10-23 fra Rådet for Bæredygtig Trafik om øget CO2-udledning ved udvidelse af Københavns Lufthavn
2773941_0008.png
8
Udbygning af Københavns
Lufthavn, Kastrup
Indledning og baggrund
Væsentlige ændringer af indretningen af Københavns Lufthavn forudsætter en særlig
tilladelse efter luftfartslovens § 55, stk. 1, samt en ændring af plangrundlaget og
eventuelt miljøgodkendelsen. Hvis ændringen derudover ikke kan rummes inden for
rammerne af udbygningsloven, kan tilladelsen kun udstedes efter en lovændring.
Særlig tilladelse efter luftfartslovens §55
I første omgang skal der tages principielt stilling til, om der vil kunne udstedes en
særlig tilladelse efter luftfartslovens § 55, stk. 1 til den pågældende ændring. Til grund
for den afgørelse skal der foretages en analyse af, hvorvidt ændringen vil være
forenelig med almene hensyn (Luftfartslovens § 56), samt om ændringen kan
gennemføres indenfor rammerne af udbygningsloven. Herunder skal der foretages en
vurdering af de miljømæssige og støjmæssige forhold, arealanvendelse, forholdet til
øvrige danske lufthavne samt tekniske og økonomiske forhold. En tilladelse kan
således ikke gives efter §55 på nuværende tidspunkt, da den først kan udstedes efter
en revision af udbygningsloven.
Da Københavns Lufthavn er af vital betydning for Danmarks nationale og
internationale trafikforbindelser, skal det desuden dokumenteres at lufthavnen vil
være tilstrækkeligt udbygget til at fremme og sikre afviklingen af lufttrafikken til og fra
Danmark (jf. Luftfartslovens § 57, stk. 2 nr. 2), samt at lufthavnen til enhver tid vil
kunne opfylde Danmarks behov for nationale og internationale, herunder
interkontinentale, trafikforbindelser ved at kunne tilbyde den nødvendige kapacitet
med hensyn til afvikling af lufttrafik. (jf. Luftfartslovens § 57, stk. 2 nr. 6).
CPH har således en pligt til at sikre, at flyvepladsen har en sådan kapacitet, at der er
mulighed for at tilbyde flyselskaberne daglige start- og landingsmuligheder for direkte
flyforbindelser til de større hovedstæder og andre vigtige trafikknudepunkter i Europa.
Desuden skal der være mulighed for direkte flyforbindelser til vigtige interkontinentale
destinationer.
Såfremt det vurderes, at ændringen ikke er forenelig med almene hensyn eller at
ændringen vil betyde, at lufthavnen ikke længere kan tilbyde den nødvendige trafikale
kapacitet, må der meddeles afslag på ansøgningen.
Kan ændringen gennemføres i overensstemmelse med de nævnte hensyn, vil sagen
blive forelagt Transportministeren med henblik på at få afgjort, om der skal
igangsætte en proces som reviderer udbygningsloven. Som det vil fremgå af denne
rapport, vurderer Trafikstyrelsen, at den fremlagte masterplan vil kunne realiseres i
overensstemmelse med både almene hensyn og med kravet om, at lufthavnen skal
kunne tilbyde tilstrækkelig trafikal kapacitet.
Ændring af lov om udbygning af Københavns Lufthavn, Kastrup
Lov om udbygning af Københavns Lufthavn, Kastrup blev vedtaget i 1980 og ændret i
1992.
Udbygningsloven af 1980
Med udbygningsloven af 1980 blev planerne om en lufthavn på Saltholm droppet til
fordel for en udbygning af lufthavnen i Kastrup. Saltholmplanen var vedtaget ved lov i
1973 og byggede på forventninger til en markant øget aktivitet, der var uforeneligt
med de miljømæssige hensyn, der skulle tages til boligområderne i Kastrup.
I løbet af 1970’erne blev der indsat stadig større fly i trafikken, hvilket betød at der
kunne afvikles mere passagertrafik med færre antal flyoperationer. Der var desuden
på det tidspunkt en udvikling henimod mere støjsvage flytyper, og endelig havde
brugen af tværbanen
været faldende i slutningen af 1970’erne. De tre forhold betød,
at aktiviteten i Kastrup ville kunne øges uden at den miljømæssige belastning blev for
stor. Dette blev sammen med økonomiske hensyn udslagsgivende for beslutningen om
at udbygge Kastrup i stedet for at etablere en ny lufthavn på Saltholm.
Loven blev fulgt af et kortbilag, som indeholdt en forskydning mod kysten og vinkling
mod vest af den eksisterende tværbane, og som opdelte lufthavnen i 4 afsnit. Desuden
blev der forudsat en række supplerende tiltag, herunder at tværbanen som
udgangspunkt ikke skulle anvendes om natten. Forskydning af tværbanen havde til
L 19 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om kommentar til henvendelse af 11/10-23 fra Rådet for Bæredygtig Trafik om øget CO2-udledning ved udvidelse af Københavns Lufthavn
2773941_0009.png
9
Udbygning af Københavns
Lufthavn, Kastrup
Indledning og baggrund
formål at mindske miljøgenerne for omkringliggende boligområder, samt at muliggøre
en udbygning af nordafsnittet.
Med loven blev lufthavnen inddelt i 4 afsnit med hver sine anvendelsesbestemmelser:
Nordafsnittet blev udlagt til en terminaludbygning, der kunne erstatte den gamle
indenrigsterminal.
Østafsnittet blev udlagt til luftgodsstation, flyvekøkken, brandstation, værksteder
og flystandpladser.
Sydafsnittet blev udlagt til hangarer, værksteder og administrationsbygninger for
luftfartsselskaber.
Vestafsnittet blev udlagt til værksteder, flyvekøkken, bygninger for
sikringstjenester, samt i fornødent omfang bygninger for luftfartsmyndigheder.
Figur 1.
Kortbilag fra udbygningsloven af 1980
Udbygningsloven af 1992
I 1990 blev Københavns Lufthavne A/S etableret som statsligt aktieselskab, og i 1991
blev den faste forbindelse over Øresund besluttet. Med øresundsforbindelsen blev der
etableret en jernbanestation som var integreret i lufthavnens udenrigsterminal i
Nordafsnittet. Samt en udvidelse af Østafsnittet ved arealopfyldning.
Formålet med ændringsloven af 1992 var at tilpasse de juridiske rammer til de
ændrede fysiske forhold, samt at give det nyetablerede aktieselskab bedre muligheder
for løbende planlægning inden for rammerne af de miljøhensyn, der lå til grund for
udbygningsloven af 1980.
Med etableringen af aktieselskabet var der skabt grundlag for, at lufthavnen som en
del af den kommercielle drift skulle kunne udvide sit virkefelt, herunder
etablere,
erhverve og drive sådan virksomhed, som har en forretningsmæssig sammenhæng
med lufthavnens drift
(citat lovens bemærkninger). I forlængelse af dette, var der
ønske om at give lufthavnen bedre muligheder for løbende planlægning gennem en
L 19 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om kommentar til henvendelse af 11/10-23 fra Rådet for Bæredygtig Trafik om øget CO2-udledning ved udvidelse af Københavns Lufthavn
2773941_0010.png
10
Udbygning af Københavns
Lufthavn, Kastrup
Indledning og baggrund
mere fleksibel regulering af bebyggelse, anlæg og arealanvendelse. Tankegangen var,
at ændringsloven skulle sikre de miljømæssige hensyn, mens den detaljerede
regulering løbende skulle kunne tilpasses luftfartsudviklingen gennem
landsplandirektiver, kommuneplaner, lokalplaner, landzonetilladelser og
miljøgodkendelser. Som konsekvens af dette udgik det meget præcise kortbilag og de
byggezoner, der havde været en del af 1980-loven. Inddelingen af lufthavnen i fire
anvendelsesafsnit blev dog fastholdt, og det samme gjorde bestemmelsen om at
tværbanen skulle forskydes mod kysten og drejes 6-7 grader mod vest.
Den planlagte forskydning og drejning af tværbanen er ikke blevet gennemført og
vurderes ikke længere at være et aktuelt scenarie for udbygning af lufthavnen. Det
skyldes bl.a. at ændringen ikke kan forøge standpladskapaciteten i tilstrækkelig grad,
samt at den vil medføre store driftsmæssige konsekvenser i byggefasen.
I
CPH’s masterplan
foreslås tværbanen afkortet og forskudt mod sydøst samt lukket
for landinger og starter i nordvestlig retning, hvilket forudsætter at udbygningsloven
ændres.
Nyt plangrundlag og miljøregulering
Lufthavnen er omfattet af statens planlægning gennem a) Fingerplanen, der udlægger
arealet til lufthavn, lufthavnsrelaterede erhvervs- og servicefunktioner og trafikanlæg
og som desuden friholder omkringliggende arealer for støjfølsom anvendelse gennem
udlæg af et restriktionsområde og b) Cirkulære nr. 56 af 30. 4 1997 om udbygning af
Københavns Lufthavn, Kastrup, samt bygge- og anvendelsesregulerende
bestemmelser for områder, der er belastet af støj fra trafikken på lufthavnen
(Støjcirkulæret).
På grund af den nationale interesse i lufthavnens indretning var det den daværende
miljø- og energiminister (nu indenrigs- og boligminister), der udarbejdede den
gældende rammelokalplan for Københavns Lufthavn.
Flytrafikkens miljøbelastning vil ændre sig ved ændring af tværbanen, og ligeledes vil
arealanvendelsen indenfor lufthavnens areal ændre sig - og Fingerplanen og
Støjcirkulæret vil derfor også skulle revideres. Det samme gælder rammelokalplanen,
der er hægtet tæt sammen med den nuværende inddeling af lufthavnen i fire afsnit
med forskelligartede anvendelsesbestemmelser. TS anbefaler, at
anvendelsesbestemmelserne for lufthavnens afsnit moderniseres, idet det fastholdes,
at terminaler og passagervendte faciliteter skal placeres i det nordlige områder, hvor
der er god adgang til kollektiv trafik, samt at luftfragt-faciliteterne placeres i det
østlige område, hvor der er bedst adgang til motorvejen.
Et nyt samlet plangrundlag omfatter
Landsplandirektiver (Støjcirkulære og Fingerplan) samt én miljøvurdering af
begge landsplandirektiver (Bolig- og Planstyrelsen er myndighed)
Kommuneplantillæg og lokalplan samt miljøvurdering af begge planer (Bolig-
og Planstyrelsen er myndighed)
Miljøvurdering af projektet (VVM-redegørelse) (Miljøstyrelsen er myndighed)
Evt. ny miljøgodkendelse hvis det er påkrævet (Miljøstyrelsen er myndighed
for den del der omfatter støj og luft fra afvikling af flytrafik, Tårnby Kommune
er myndighed for øvrige områder omfattet af Miljøbeskyttelsesloven)
Ovennævnte fordeling af myndighedsansvar er baseret på, at der foretages et statsligt
call-in af den kommunale planlægningskompetence, ligesom det var tilfældet ved
udarbejdelsen af det gældende plangrundlag. En eventuel ændring af udbygningsloven
skal være vedtaget, inden der kan vedtages et nyt plangrundlag.
Miljøpåvirkningerne ved en realisering af CPHs masterplan skal belyses gennem en
eller flere miljøvurderinger. Da planen er en langsigtet rammeplan, forudsættes den
realiseret i etaper, og så vidt muligt bør etaperne miljøvurderes samtidigt. Det kan dog
L 19 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om kommentar til henvendelse af 11/10-23 fra Rådet for Bæredygtig Trafik om øget CO2-udledning ved udvidelse af Københavns Lufthavn
2773941_0011.png
11
Udbygning af Københavns
Lufthavn, Kastrup
Indledning og baggrund
være relevant at miljøvurdere dele af den samlede plan særskilt, fx hvis der er tale om
en meget lang tidshorisont, og der ikke foreligger tilstrækkeligt præcise projekteringer
eller beslutninger til at en miljøvurdering overhovedet kan gennemføres for alle
etaper.
Det kan også være en mulighed at lave en strategisk miljøvurdering af den samlede
plan.
L 19 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om kommentar til henvendelse af 11/10-23 fra Rådet for Bæredygtig Trafik om øget CO2-udledning ved udvidelse af Københavns Lufthavn L 19 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om kommentar til henvendelse af 11/10-23 fra Rådet for Bæredygtig Trafik om øget CO2-udledning ved udvidelse af Københavns Lufthavn
2773941_0013.png
13
Udbygning af Københavns
Lufthavn, Kastrup
Trafikal analyse
Trafikal analyse
Udviklingen indenfor luftfart, herunder i Københavns Lufthavn,
er forbundet med meget stor usikkerhed, ikke mindst som
følge af COVID-19 pandemien. I forhold til udbygning af
Københavns Lufthavn er der derfor behov for en dynamisk
planlægningsramme, så udbygning af kapacitet løbende kan
tilpasses det forventede behov.
Trafikprognose
Udvikling i antal flypassagerer og forventninger til den fremadrettede
vækst
Antallet af passagerer i Københavns Lufthavn i 2019 var knap 30,3 mio., hvilket
svarer til passagertallet i 2018. I 2019 var der imidlertid flere begivenheder, som
påvirkede antallet af rejsende fra København, bl.a. gennemførte Norwegian en
række reduktioner i deres trafikprogram, selskaberne Primera Air og WOW Air gik
konkurs, og der var en længere pilotstrejke hos SAS.
2020 var stærkt påvirket af COVID19-pandemien, som har medført, at lufttrafikken
i stort omfang har været indstillet siden pandemien tog fart i løbet af foråret.
Antallet af passagerer for 2020 endte på i alt ca. 7,5 mio., hvilket svarer til et fald
på ca. 75 % sammenlignet med 2019. Det er fortsat uklart hvornår og i hvilket
omfang luftfarten vil blive genoptaget, og situationen vil givetvis medføre et
markant fald i antal passagerer i både 2021 og i en efterfølgende årrække,
sammenlignet med de forudgående år.
I masterplanen fra november 2019 præsenterer CPH forskellige forventninger til
udviklingen i trafik og antal passagerer. CPH vurderer, at det ikke er urealistisk at
passagertallet vil stige fra ca. 30 mio. til mellem 47 og 55 mio. passagerer over en
periode på 25 år. Det svarer til en gennemsnitlig vækst pr. år på mellem 1,9% og
2,5%. Forventningerne er dels baseret på prognoser for udviklingen i den
europæiske flytrafik udarbejdet af hhv. ACI
2
og IATA
3
, og dels på fremskrivninger
af passagertallet baseret på udviklingen i Københavns Lufthavn i perioden 1992-
2017.
TS har tidligere fået udarbejdet prognoser for passagerudviklingen i Københavns
Lufthavn, dels i 2017 (for perioden 2017-2040) i forbindelse med sagsbehandlingen
af CPH’s tidligere masterplan, og dels i 2018 (for perioden 2018-2027)
i forbindelse
med takstforhandlinger i lufthavnen. I disse prognoser estimeres en gennemsnitlig
vækst på 2,9%, hvilket suppleres af et højt scenarie med 4,2% gennemsnitlig
vækst og et lavt scenarie med 1,6% gennemsnitlig vækst. Der er således et relativt
stort spænd.
Samlet set vurderes CPH’s forventninger til trafikudviklingen, som er
udarbejdet før udbruddet af COVID-19-pandemien, at være på niveau med andre
aktørers forventninger til udviklingen som også er udarbejdet før pandemien.
2
Airport Council International (ACI World Airport Traffic Forecast November 2018)
International Air Transport Association (IATA Air Passenger Forecasts Global Report October 2018)
3
L 19 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om kommentar til henvendelse af 11/10-23 fra Rådet for Bæredygtig Trafik om øget CO2-udledning ved udvidelse af Københavns Lufthavn
2773941_0014.png
14
Udbygning af Københavns
Lufthavn, Kastrup
Trafikal analyse
Figur 2.
Udvikling i antal årlige passagerer i Københavns Lufthavn, og forventninger før
COVID-19 pandemien
Det kan på den baggrund konstateres, at der før COVID-19-pandemien var en
overordnet forventning om fortsat vækst i antallet af flypassagerer i både Europa
og Københavns Lufthavn. Vækstraten er dog behæftet med stor usikkerhed, og der
ses derfor et behov for at kunne tilpasse kapaciteten i Københavns Lufthavn
løbende, så den kan følge efterspørgslen.
Det kan også ses af den historiske udvikling, at tidligere kriser som fx 9/11 og
finanskrisen i 2008-9 har medført et midlertidigt dyk i passagervæksten, som
relativt hurtig er blevet indhentet. Det må dog forventes at effekten af COVID-19
pandemien vil være mere markant og længerevarende, end andre kriser i luftfarten
i nyere tid.
Der er således stor usikkerhed i forhold til hvordan COVID-19 pandemien vil
påvirke flytrafikken fremadrettet, og der er ikke mange opdaterede prognoser. Den
nok mest relevante opdaterede prognose er udarbejdet af Eurocontrol
4
og
publiceret i november 2020. Der er analyseret tre forskellige scenarier for
udviklingen i forhold til COVID-19 og genopretning af europæisk luftfart:
4
Den europæiske lufttrafikstyringsorganisation
L 19 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om kommentar til henvendelse af 11/10-23 fra Rådet for Bæredygtig Trafik om øget CO2-udledning ved udvidelse af Københavns Lufthavn
2773941_0015.png
15
Udbygning af Københavns
Lufthavn, Kastrup
Trafikal analyse
Figur 3.
Eurocontrols scenarier for genopretning af flytrafikken i Europa
Første scenarie er mest optimistisk og bl.a. baseret på, at en vaccine er udbredt
blandt rejsende i sommeren 2021. I den situation vurderer Eurocontrol, at den
europæiske lufttrafik kan være tilbage på 2019-niveau i 2024.
Andet scenarie er baseret på en længere tidshorisont for bred udbredelse af en
vaccine. Her antages det at en vaccine vil være udbredt blandt rejsende i
sommeren 2022. I den situation vurderer Eurocontrol at den europæiske lufttrafik
kan være tilbage på 2019-niveau i 2026.
Tredje scenarie er baseret på, at der ikke udvikles en effektiv vaccine. I den
situation vurderer Eurocontrol at den europæiske lufttrafik kan være tilbage på
2019-niveau i 2029.
Der vurderes ikke at være grund til at antage at udviklingen i Københavns Lufthavn
vil være væsentlig anderledes end i europæisk luftfart generelt, hvilket også er
afspejlet i både TS’s og CPH’s prognoser. Samtidig må man være opmærksom på,
at eksterne parters dispositioner kan have stor betydning for trafik- og
passagerudviklingen i en given lufthavn. I Københavns Lufthavns tilfælde er det
særligt SAS’ og Norwegians dispositioner, som kan have direkte og afgørende
betydning for udviklingen, da de tilsammen udgør ca. halvdelen af lufthavnens
passagerer. Der har senest været stor usikkerhed om bl.a. Norwegians strategi og
fremtid, og det understreger behovet for, at masterplanen ikke alene baseres på at
kunne imødekomme en forventet trafikvækst, men også på at kunne tilpasse sig
hurtigt skiftende rammebetingelser.
Udvikling i antal operationer følger ikke udviklingen i antal passagerer
I modsætning til passagervæksten havde antallet af flyoperationer (starter og
landinger) nogenlunde samme niveau i 2019 som i 2002. Der er således ikke en
direkte sammenhæng mellem vækst i passagerer og vækst i flyoperationer. Dette
skyldes flere forhold, hvor de primære er flere interkontinentale ruter med store fly,
at kort- og mellemdistanceflyene er blevet større og kan medtage flere passagerer,
L 19 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om kommentar til henvendelse af 11/10-23 fra Rådet for Bæredygtig Trafik om øget CO2-udledning ved udvidelse af Københavns Lufthavn
2773941_0016.png
16
Udbygning af Københavns
Lufthavn, Kastrup
Trafikal analyse
og endelig at kabinefaktoren
5
har været stigende, ikke mindst på grund af et øget
antal lavprisoperatører og lavprisruter.
Figur 4.
Antal passagerer og operationer i Københavns Lufthavn
Passagervæksten er således kommet på trods af, at antallet af operationer har
været svingene igennem perioden. Faldet i 2009 i både operationer og passagerer
kan tilskrives finanskrisen, mens faldet i 2012 i antal operationer hænger sammen
med Cimber-Sterlings konkurs.
Afledt kapacitetsbehov som følge af den forventede trafikvækst
Vækst i hhv. antal passagerer og operationer vil givetvis medføre et behov for at
udvide kapaciteten i Københavns Lufthavn. Hvordan der bliver behov for at
udbygge, afhænger dog i høj grad af det konkrete vækstscenarie og udviklingen
indenfor en række trends som er nævnt i
CPH’s
masterplan. For eksempel vil det
være centralt hvordan udviklingen bliver indenfor hhv. lavpristrafik og
transferpassagerer, ligesom udviklingen i spidsbelastningsperioderover hhv. dagen,
ugen og året vil påvirke udbygningsbehovet.
Kapacitet i Københavns Lufthavn
Kapaciteten i en lufthavn kan underopdeles i en række områder. For eksempel kan
det give mening at skelne mellem kapacitet på lufthavnens banesystem, lufthavnes
standpladskapacitet samt kapacitet i lufthavnens passagervendte områder.
TS fører løbende tilsyn med kapaciteten i Københavns Lufthavn, med afsæt i
luftfartslovens § 57, stk. 2, hvor der stilles krav til, at CPH skal sikre, at
Københavns Lufthavn til enhver tid opfylder Danmarks behov for nationale og
internationale, herunder interkontinentale, trafikforbindelser, ved at kunne tilbyde
den nødvendige kapacitet med hensyn til afvikling af lufttrafik.
Kapacitetstilsynet er et dokumentbaseret tilsyn, som suppleres med fysiske
inspektioner i lufthavnen efter behov, kvartalsvise møder mellem TS og CPH samt
inddragelse af brugerne af lufthavnen; handlere og luftfartsselskaber. Tilsynet tager
udgangspunkt i en kapacitetsrapport, som hvert år udarbejdes af CPH. I denne
foretager CPH en række beregninger af kapacitetsbehovet for tilsynsåret og to år
5
Kabinefaktoren måler andelen af fyldte sæder på et fly
L 19 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om kommentar til henvendelse af 11/10-23 fra Rådet for Bæredygtig Trafik om øget CO2-udledning ved udvidelse af Københavns Lufthavn
2773941_0017.png
17
Udbygning af Københavns
Lufthavn, Kastrup
Trafikal analyse
frem. CPH rapporterer om kapaciteten på en række områder, der er aftalt mellem
TS og CPH.
Kapacitetstilsynet har således kun et 3-årigt
sigte, mens CPH’s masterplan er mere
langsigtet.
Banesystem
Banesystemet i Københavns Lufthavn består af to parallelle hovedbaner (bane
04L/22R og bane 04R/22L), samt en tværbane (bane 12/30). Hovedbanerne er
dimensionerende for systemets kapacitet, idet tværbanen kun anvendes i særlige
situationer. Den største del af lufttrafikken i Københavns Lufthavn afvikles på
hovedbanesystemet. I perioden 2010-2019
6
blev 98,2% af lufthavnens operationer
(starter og landinger) afviklet på hovedbanerne, mens tværbanen blev anvendt til
1,8%.
Figur 5.
Banesystemet i Københavns Lufthavn
Hovedbanesystemet kan håndtere op til 83 operationer (starter eller landinger) pr.
time i dag, men det vurderes at systemet yderligere kan optimeres så der på sigt
kan nås en maksimal kapacitet på ca. 90 operationer pr. time. I de seneste år har
der været et behov for at kunne afvikle op til ca. 75 operationer pr. time.
Alt efter hvordan spidsbelastningsperioder, kabinefaktor og flystørrelser udvikler
sig, vurderes det, at hovedbanesystemet med en maksimal kapacitet på ca. 90
operationer pr. time vil kunne håndtere op imod 55 mio. passagerer pr. år.
Anvendelse af tværbanen i dag
Tværbanens vigtigste funktion er, når der er stærk sidevind,
vedligeholdelsesarbejder på hovedbanesystemet, eller andre forhold som gør at
hovedbanerne ikke kan anvendes. Tværbanen bidrager således som hovedregel
ikke til lufthavnens totale kapacitet. Formålet med banen er at sikre en meget høj
grad af ”usability” i lufthavnen –
dvs. at der med meget få undtagelser altid kan
Året 2015 er ikke inkluderet, da hovedbane 04R/22L blev udvidet til at kunne håndtere A380, hvilket
medførte en unormalt høj anvendelse af tværbanen.
6
L 19 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om kommentar til henvendelse af 11/10-23 fra Rådet for Bæredygtig Trafik om øget CO2-udledning ved udvidelse af Københavns Lufthavn
2773941_0018.png
18
Udbygning af Københavns
Lufthavn, Kastrup
Trafikal analyse
opereres fra lufthavnen. Tværbanen anvendes desuden til landinger fra sydøst, som
i nogle situationer kan give en mere smidig trafikafvikling eller en hurtigere
anflyvning, fx for fly fra Bornholm.
Når kraftig sidevind medfører, at nogle flytyper vil få problemer med at lande på
hovedbanesystemet, vil Naviair typisk flytte alle landinger til tværbanen, også
flytyper som stadig ville kunne lande på hovedbanerne.
Anvendelse af tværbanen er underlagt restriktioner, da brug af banen medfører
støjgener i områderne tæt på lufthavnen. Således må banen generelt kun anvendes
i tidsrummet kl. 06 til 23 og når der er kraftig sidevind på hovedbanesystemet, eller
når andre forhold gør, at hovedbanesystemet ikke kan anvendes. Dog må
tværbanen anvendes til landinger på bane 30 (fra Øresund) uden restriktioner, i
ovennævnte tidsrum.
Anvendelse af tværbanen kan derfor opdeles i hhv. nødvendig anvendelse (når
hovedbanesystemet ikke kan anvendes) og anvendelse til effektiv trafikafvikling
(landinger på bane 30, fx for fly fra Bornholm som får en mere direkte rute).
En analyse af baneanvendelsen i 2016, som vurderes at være et repræsentativt år
mht. baneanvendelse og vejrforhold, viser, at omkring 38% af tværbanens
operationer er nødvendig brug af banen, dvs. operationer som uden tværbanen ville
have været forsinket/aflyst. De resterende 62% af tværbanens brug tilskrives
optimering af rutenetværk og effektiv trafikalafvikling.
Standpladser
Standpladser anvendes til parkering af fly i forbindelse med udveksling af
passagerer eller luftfragt, og er en væsentlig del af en lufthavns kapacitet. Et behov
for udvidelse af standpladskapaciteten til passagerfly angives som
hovedargumentet for
CPH’s
masterplan.
Figur 6.
Illustration af standpladsområde i Københavns Lufthavn inden etablering af Finger E
L 19 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om kommentar til henvendelse af 11/10-23 fra Rådet for Bæredygtig Trafik om øget CO2-udledning ved udvidelse af Københavns Lufthavn
2773941_0019.png
19
Udbygning af Københavns
Lufthavn, Kastrup
Trafikal analyse
Ud over antal af standpladser, er indretning og størrelse af standpladserne
væsentligt for kapaciteten, ligesom tilhørende rulleveje til og fra banesystemet
også er det.
Passagerfly kan groft opdeles i to størrelser
Narrow Body (NB), som er mindre fly
med kun en midtergang, og Wide Body (WB) som er større fly, med to
mellemgange. WB fly anvendes typisk til længere interkontinentale ruter, mens NB
fly typisk anvendes på korte og mellemlange ruter.
Desuden grupperer ICAO fly og standpladser i kategorierne A-F, hvilket også er
baseret på flystørrelse. I denne gruppering hører NB fly til ICAO-gruppe A-D, mens
WB fly hører til ICAO-gruppe E-F.
De fleste standpladser i Københavns Lufthavn er indrettet til flyene i kategori C,
som omfatter de mest brugte jetfly (bl.a. Boeing 737 og Airbus A320). Samtidig er
en del pladser indrettet til kategori E, som omfatter de mest brugte WB fly (fx
Boeing 777 og Airbus A330). Enkelte pladser er fleksible
dvs. de er indrettet til at
kunne håndtere enten ét kategori E fly, eller to kategori C fly. Lufthavnen har
desuden to standpladser samt en nødstandplads som er indrettet til håndtering af
kategori F fly, og som anvendes til den meget store Airbus A380.
Det er en generel trend, at fly inden for samme segment bliver større og større,
hvilket stiller krav til størrelse og indretning af lufthavnes standpladser.
Således er der en række af lufthavnens kategori C standpladser, som ikke er store
nok til at håndtere de største kategori C fly, som fx Airbus A321 og nyere Boeing
737.
Det samme gør sig gældende for WB fly, som også er blevet større. Som det ses i
Tabel 1, er den nye Airbus A350 lidt større i forhold til både vingefang, bredde,
højde og længde, end de flytyper som den typisk indkøbes som erstatning for (fx
A330 og A340).
Tabel 1.
Flytype
I service fra
Vingefang
Bredde
Højde
Længde
Dimensioner på nye og ældre Airbus WB flymodeller
A330-300
1994
60,3 m
5,3 m
16,8 m
63,7 m
A340-300
1993
60,3 m
5,3 m
17,0 m
63,7 m
A350-900
2015
64,8 m
6,0 m
17,1 m
66,8 m
Det gør, at A350 ikke kan håndteres på en række af de standpladser i Københavns
Lufthavn, som ellers kan håndtere A330 og A340. Det skyldes primært at flere af
de eksisterende standpladser ikke har tilstrækkelig bredde og dybde til at håndtere
A350, som blandt andet er indkøbt af SAS.
Ud over størrelsen på standpladser er indretning og faciliteter på standpladsen også
væsentlige parametre. Det gælder eksempelvis plads til el-ladeinfrastruktur til
handlingskøretøjer og etablering af fast strømforsyning til fly, som kan erstatte
brændstofdrevne generatorer, og dermed mindske både CO
2
- og partikeludledning,
samt plads til opmarch af bagagevogne m.v. for at sikre en effektiv handling af fly.
Til forskellige typer operationer efterspørger selskaberne desuden forskellige
faciliteter. For nogle selskaber er det fx væsentligt at kunne komme hurtigt ind og
ud fra standpladsen, så den såkaldte turn-around tid bliver så kort som mulig, og
L 19 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om kommentar til henvendelse af 11/10-23 fra Rådet for Bæredygtig Trafik om øget CO2-udledning ved udvidelse af Københavns Lufthavn
2773941_0020.png
20
Udbygning af Københavns
Lufthavn, Kastrup
Trafikal analyse
for nogle selskaber er det meget væsentligt at standpladserne er betjent med
direkte gangbro fra terminalen (i modsætning til fx busbetjente fjernstandpladser).
På baggrund af kapacitetstilsynet, herunder oplysninger fra CPH og
luftfartsselskaberne, er det Trafikstyrelsens vurdering, at standpladskapaciteten i
Københavns Lufthavn kan blive udfordret i løbet af relativt kort tid, hvis der sker en
vækst i trafikken sammenholdt med niveauet før COVID-19 pandemien. Der
vurderes desuden at være et løbende behov for at tilpasse indretningen og
faciliteter på standpladserne, så de er en tidssvarende og fleksible.
Passagervendte områder
De passagervendte områder i Københavns Lufthavn omfatter terminalområderne og
de væsentlige tilhørende funktioner, såsom check-in faciliteter, bagagehåndtering,
paskontrol, security, flowarealer m.v.
Figur 7.
Illustration af terminalkompleks i Københavns Lufthavn, samt igangværende og
fremtidige byggeprojekter
I de senere år er der gennemført en række væsentlige udvidelser af kapaciteten på
en række passagervendte områder i Københavns Lufthavn, ligesom der er flere
igangværende og planlagte projekter.
Herunder er den centrale sikkerhedskontrol udvidet væsentligt, med både flere og
længere spor og et betydeligt større køareal, og forpladsen mellem terminal 2 og 3
er bygget om på landsiden.
Terminalområdet er udvidet mellem lufthavnens Finger A og Finger B, hvorved
flowarealer og areal til restauranter og butikker er udvidet.
De første faser af en ny Finger E er etableret. Den nye Finger er indrettet til
passagerer fra både Schengen og Non-schengen, hvilket stiller en række krav til
adskillelse af passagerer ift. om de har fået kontrolleret pas og har været gennem
security. I den sammenhæng er der etableret nye paskontrolfaciliteter og nye
faciliteter til politiet. Der er også etableret nye brobetjente standpladser og der er
etableret nye busgates til betjening af fjernstandpladser.
Der etableres et nyt terminalområde mellem Finger B og Finger C (Terminal 3
Airside, jf. Figur 7), hvor der bl.a. også etableres nye paskontrolfaciliteter og flere
flowarealer. I underetagen udvides området til håndtering og udlevering af bagage.
L 19 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om kommentar til henvendelse af 11/10-23 fra Rådet for Bæredygtig Trafik om øget CO2-udledning ved udvidelse af Københavns Lufthavn
2773941_0021.png
21
Udbygning af Københavns
Lufthavn, Kastrup
Trafikal analyse
Der etableres en ny ”bagagefabrik” på lufthavnens landside mellem Terminal 2 og
Finger A, som håndterer og scanner afgående bagage.
Masterplanen går ikke i detaljer med indretning og kapacitet i de passagervendte
områder der etableres i nye terminalbygninger.
I forhold til udbygning af lufthavnens kapacitet er det desuden vanskeligt at skelne
mellem projekter, der tilvejebringer kapacitet eller forbedrer serviceniveauet i
lufthavnen. I mange tilfælde vil lufthavnen principielt kunne håndtere et større
antal passagerer uden at foretage kapacitetsforbedrende ændringer af lufthavnen.
Det vil dog medføre den negative konsekvens, at serviceniveauet bliver dårligere,
fx længere køer og ventetider i sikkerhedskontrollen og ved bagagebåndene,
ligesom det i værste tilfælde kan resultere i forsinkede eller aflyste flyafgange.
Beskrivelse af opdateret masterplan
Den overordnede udfordring, som masterplanen forsøger at løse, er, at arealet i
lufthavnens nordområde, hvor terminalkompleks og standpladser er placeret
allerede i dag er intensivt udnyttet. Yderligere udvidelse af kapaciteten i dette
område vil derfor medføre, at eksisterende faciliteter skal flyttes eller nedlægges.
CPH beskriver, at der indledningsvist er defineret en række overordnede
målsætninger for masterplanen. De overordnede målsætninger omfatter bl.a., at
planen skal muliggøre en lang planlægningshorisont, at udbygningen skal ske inden
for lufthavnens nuværende areal, at udviklingen skal inkludere en tværbane, og at
planen skal fastholde afgangs- og ankomstfaciliteter i lufthavnens nordområde,
hvor der er god adgang til kollektiv trafik i form af såvel metro som jernbane til
Københavns Hovedbanegård og Sverige. Det er TS’s vurdering, at de overordnede
målsætninger for masterplanen er fornuftige og i god overensstemmelse med
almene hensyn.
Efterfølgende er der identificeret en række potentielle udviklingsområder i
lufthavnen, og der er udviklet 10 optioner for udbygning af Københavns Lufthavn.
Optionerne er evalueret i forhold til en række parametre med betydning for
passagerer, flyselskaber, lufthavnen og det omgivende miljø, og der er gennemført
risikoanalyse, som afdækker de sikkerhedsmæssige aspekter ved forskellige
modeller for ændring af tværbanen. Evalueringen har involveret flyselskaberne og
Naviair. I løbet af denne proces er antallet af optioner reduceret til et anbefalet
scenarie og et alternativt scenarie. Det er TS’s vurdering, at der med de 10
optioner er afdækket de oplagte og relevante scenarier for en udbygning i forhold
til belysning af tværbanens betydning for trafikken og udbygningsmulighederne.
Således er der både analyseret scenarier, hvor tværbanen fastholdes, hvor den
reduceres og hvor den drejes.
CPH’s
anbefalede scenarie
CPH’s masterplan
anbefaler en nordlig udbygning af Københavns Lufthavn, hvor
Finger A og Finger E forlænges. Derved vil der fortsat være ét sammenhængende
terminalområde med korte afstande til offentlig transport, og ét samlet
standpladsområde, hvilket har stor betydning for en effektiv drift af lufthavnen.
I
CPH’s
anbefalede scenarie bliver tværbanen afkortet, forskudt ca. 300 m mod
sydøst samt lukket for landinger på bane 12 og starter på bane 30.
L 19 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om kommentar til henvendelse af 11/10-23 fra Rådet for Bæredygtig Trafik om øget CO2-udledning ved udvidelse af Københavns Lufthavn
2773941_0022.png
22
Udbygning af Københavns
Lufthavn, Kastrup
Trafikal analyse
Figur 8.
CPH’s
anbefalede udbygningsscenarie (nordlig udbygning med ny Finger A)
Kilde: CPH’s masterplan
CPH’s
anbefalede scenarie kræver væsentlig ombygning af to områder, jf. Figur 8.
Det nordvestlige område, hvor Finger A i dag er placeret samt det nordøstlige
område, hvor fragt-, værksteder-, motorkørings- og hangarfaciliteter for SAS i dag
er placeret. Ombygningen af det nordøstlige område vil kræve, at disse faciliteter
flyttes til lufthavnens arealer i øst og syd.
CPH’s alternative
scenarie
CPH’s masterplans
alternative scenarie er en østlig udbygning af Københavns
Lufthavn, jf. Figur 9. En østlig udbygning vil forlænge Finger E samt etablere en ny
østlig satellit, hvilket vil resultere i en større afstand mellem kollektive
trafikforbindelser og fly. Ydermere vil det kræve etablering af en underjordisk
forbindelse mellem det eksisterende terminalområde og den nye østlige satellit.
Denne udbygning kræver ikke en ændring af tværbanen, hvorved tværbanens
fastholdes med sin nuværende funktionalitet.
L 19 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om kommentar til henvendelse af 11/10-23 fra Rådet for Bæredygtig Trafik om øget CO2-udledning ved udvidelse af Københavns Lufthavn
2773941_0023.png
23
Udbygning af Københavns
Lufthavn, Kastrup
Trafikal analyse
Figur 9.
CPH’s alternative udbygningsscenarie
(ny østlig satellit)
Kilde: CPH’s masterplan
Ved
CPH’s
alternative scenarie opdeles standpladsområdet i to med ca. 3 kilometers
afstand mellem områderne og adskilt af hovedbanesystemet, hvilket resulterer i en
øget omkostning til handling af fly, samt større tidsforbrug for transferpassagerer
ved skift af fly. Ydermere vil placering af en ny østlig satellit bevirke, at flere fly
skal krydse en aktiv bane, hvilket kan resultere i en ændret anvendelse af
hovedbanesystemet og potentielt have en negativ effekt på Københavns Lufthavns
kapacitet og regularitet.
Overordnet set vil en østlig udbygning kræve et højt investeringsniveau, resultere i
en mindre effektiv drift samt højere omkostninger for flyselskaberne.
Drejning af tværbanen fravalgt
I løbet af processen er en option hvor tværbanen drejes og forskydes mod sydøst
undersøgt og fravalgt af CPH.
Optionen indgik i
CPH’s
analyse, da det umiddelbart er den eneste mulighed for
større udbygning af lufthavnen, som kan gennemføres indenfor rammerne af den
gældende udbygningslov.
Fravalget begrundes med, at bygge- og anlægsarbejderne i forbindelse med
drejning af tværbanen vil have omfattende og langvarige operationelle
konsekvenser. Projektet vil bl.a. medføre, at den nuværende tværbane skal lukkes
helt for trafik i en længere periode, ligesom den ene af hovedbanerne (bane
04R/22L) også skal lukkes, mens der udføres anlægsarbejde i nærheden af banen.
Samtidig medfører projektet en større omlægning af rullevejssystemet som
forbinder standpladsområderne med banesystemet, og endelig at Naviairs
kontrolcentral skal flyttes til en anden lokation.
L 19 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om kommentar til henvendelse af 11/10-23 fra Rådet for Bæredygtig Trafik om øget CO2-udledning ved udvidelse af Københavns Lufthavn
2773941_0024.png
24
Udbygning af Københavns
Lufthavn, Kastrup
Trafikal analyse
TS finder, at fravalget af denne option er velbegrundet, og at det kan være med til
at begrunde en revision af udbygningsloven.
Tværbanen
Banesystemet i Københavns Lufthavn består af to parallelle hovedbaner (bane
04L/22R og bane 04R/22L), samt tværbanen, bane 12/30.
Figur 10. Lufthavnens baner. De enkelte baner er benævnt efter den kompasretning de peger
mod. Bane 22R peger mod 220⁰ og ligger til højre ”Right” eller ”R”
Tværbanen udstrækker sig over en længde på ca. 3.000 m, men det stykke af
tværbanen der reelt er indrettet til start- og landingsbane, er kortere og afhænger
af hvilken retning den anvendes i, og om den anvendes til start eller landing.
Når den nuværende tværbane anvendes som bane 30 (ved flyvning i
kompasretning 300), hvilket er tilfældet, når der landes fra Øresund eller startes
ind over byen, er den indrettet som en 2.365 m lang bane til starter og en 2.395 m
lang bane til landinger.
Når den nuværende tværbane anvendes som bane 12 (ved flyvning i
kompasretning 120), hvilket er tilfældet ved landinger inde fra byen og starter ud
over Øresund, er den indrettet som en 2.800 m lang bane til starter og 2.365 m
lang bane til landinger.
I
CPH’s
anbefalede scenarie forskydes og afkortes tværbanen, og den lukkes for
ind- og udflyvning i nordvestlig retning.
Forskydning og afkortning af banen medfører, at den østlige landingstærskel (det
punkt på banen hvorfra den kan anvendes operationelt) forskydes ca. 600 m mod
sydøst. Selve banen udvides dog kun med ca. 300 m, idet den nuværende
landingstærskel ligger ca. 300 m inde på banen. Samtidig afkortes banen med ca.
900 m i den nordvestlige ende. Således reduceres banens operationelle længde til
L 19 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om kommentar til henvendelse af 11/10-23 fra Rådet for Bæredygtig Trafik om øget CO2-udledning ved udvidelse af Københavns Lufthavn
2773941_0025.png
25
Udbygning af Københavns
Lufthavn, Kastrup
Trafikal analyse
2.000 m for landinger og 2.200 m for starter. Den eksisterende tværbane kan
bruges af de fleste nuværende flytyper eksklusiv fx A380. På den reducerede
tværbane vil der ikke længere kunne opereres med større fly (WB), mens det
fortsat vil være muligt at operere med de mest almindelige mid-size jetfly, som
Boeing 737 og Airbus A320.
CPH’s
anbefalede scenarie indebærer desuden, at tværbanen lukkes for ind- og
udflyvning i nordvestlig retning. Således vil det kun være muligt at foretage starter
og landinger i sydøstlig retning på tværbanen, dvs. ud over Øresund.
Ændringen medfører således, at fly ikke længere vil starte og lande med retning ind
over København, og at det sted hvor fly fra Øresund lander på tværbanen forskydes
ca. 600 m mod sydøst. Den yderste startposition på tværbanen forskydes også ca.
600-800 m, alt efter hvilken startposition på den nuværende tværbane, der måles
fra.
Som en del af masterplanarbejdet har CPH gennemført en risikoanalyse af de
undersøgte alternativer
for ændringer af tværbanen, hvor CPH’s Runway Safety
Team har været involveret. En række flyselskaber og Naviair er repræsenteret i
Runway Safety Teamet.
På den baggrund er det CPH’s vurdering,
at det anbefalede
og det alternative scenarie, kan etableres sikkerhedsmæssigt forsvarligt, mens
nogle af de øvrige undersøgte alternativer er fravalgt på den baggrund.
Trafikale konsekvenser ved en ændret tværbane
Den ændring af tværbanen som indgår i CPH’s anbefalede scenarie vil medføre, at
landinger på bane 12 og starter på bane 30 ikke længere kan foretages.
Nedenstående figur viser andelen af de operationer, som ville have været påvirket
af denne ændring af tværbanen i årene 2008-2019. Her ses det, at omtrent en
femtedel af tværbanens operationer ville være påvirkede og enten skulle flyttes til
hovedbanesystemet eller ikke kunne afvikles. Således kunne ca. 80 % af
operationerne stadig afvikles, på en ændret tværbane.
Ydermere ses det, at det er en meget lille andel af de totale operationer i
lufthavnen, som vil påvirkes af en ændret tværbane. Her er der tale om ca. 0,5 pct.
af de totale operationer, som potentielt påvirkes.
L 19 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om kommentar til henvendelse af 11/10-23 fra Rådet for Bæredygtig Trafik om øget CO2-udledning ved udvidelse af Københavns Lufthavn
2773941_0026.png
26
Udbygning af Københavns
Lufthavn, Kastrup
Trafikal analyse
Figur 11. Andel af operationer som påvirkes af ændret tværbane
Kilde: Beregning foretaget af Trafikstyrelsen på baggrund af styrelsens luftfartsstatistik
Opgørelsen omfatter alle flytyper, og inkluderer således ikke, at WB fly ikke
længere vil kunne operere på tværbanen. Det vurderes dog, at de udgør en relativt
lille andel af antallet af operationer, og at en del af operationerne kan flyttes til
hovedbanesystemet, da store fly generelt ikke er så følsomme overfor sidevind som
mindre fly.
Lukning for ind- og udflyvning i nordvestlig retning kan medføre at fly ophobes i
lufthavnen i en situation med kraftig vind fra nordvest over en længere periode. Det
skyldes, at der fortsat kan landes på tværbanen (bane 12) mens nogle fly ikke kan
starte fra hovedbanerne på grund af for kraftig sidevind.
Der er en generel forventning om, at ekstremt vejr vil blive mere almindeligt i
fremtiden. IPCC
7
forventer således, at vinden i fremtiden vil blive kraftigere end
tidligere, og at der kommer mere nedbør, men at der til gengæld bliver færre dage
med frost. TS vurderer, at en forøgelse i vindstyrke på +3 pct. vil medføre et øget
behov for at operere på tværbanen, i størrelsesordenen 200 operationer pr. år.
Flyenes følsomhed overfor sidevind spiller en væsentlig rolle i forhold til behovet for
at have en tværbane. Der er eksempler på, at designtiltag i relation til forbedring af
brændstoføkonomi og rækkevidde har påvirket sidevindsfølsomheden på fly i
negativ retning. Dog vil det gennemsnitlige fly på længere sigt formentlig blive
større og tungere pga. stigende antal passagerer, knap kapacitet i lufthavne under
peak perioder og længere ruter. Derudover vil den generelle teknologiudvikling
fortsat understøtte flyvesikkerhed og derved øge tolerance for sidevind i fremtidens
luftfart. Udvikling inden for autopilotsystemer og landingsbanefriktion påvirker
sidevindsfølsomhed positivt. Effekten forventes dog ikke at være signifikant (særligt
ikke på kort sigt), da fx autopilotsystemer kun har effekt ved dårlig sigtbarhed.
7
FN’s klimapanel
(The Intergovernmental Panel on Climate Change)
L 19 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om kommentar til henvendelse af 11/10-23 fra Rådet for Bæredygtig Trafik om øget CO2-udledning ved udvidelse af Københavns Lufthavn
2773941_0027.png
27
Udbygning af Københavns
Lufthavn, Kastrup
Trafikal analyse
Iht. ICAOs grænseværdier vil Københavns Lufthavns teoretiske "usability" falde ved
en ændret tværbane. Dog vil Københavns Lufthavn stadig overholde ICAOs
anbefaling på minimum 95%.
TS vurderer på ovenstående baggrund, at de trafikale konsekvenser ved realisering
af det anbefalede
scenarie i CPH’s masterplan vil være af begrænset omfang. I den
sammenhæng er der lagt vægt på, at det er en meget lille del af de samlede
operationer som vil blive påvirket (formentlig under 0,5 pct.), samt at de selskaber
som anvender tværbanen mest (SAS, Norwegian og DAT) har tilkendegivet, at de
bakker op om CPH’s anbefalede scenarie for udbygning.
L 19 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om kommentar til henvendelse af 11/10-23 fra Rådet for Bæredygtig Trafik om øget CO2-udledning ved udvidelse af Københavns Lufthavn
2773941_0028.png
28
Udbygning af Københavns
Lufthavn, Kastrup
Økonomiske effekter
Økonomiske effekter
Udbygning af Københavns Lufthavn er ikke et statsligt anlægsprojekt, og der er
derfor ikke gennemført en egentlig samfundsøkonomisk analyse af
udbygningsplanen. Masterplanen er en overordnet udbygningsplan for en privat
virksomhed, Københavns Lufthavne A/S, og der gennemføres normalt ikke den type
analyse af private udbygningsplaner.
Samtidig er Københavns Lufthavn kritisk infrastruktur for Danmark med vital
betydning for Danmarks nationale og internationale trafikforbindelser, og der er
derfor en national interesse i sikring af tilstrækkelig kapacitet i lufthavnen.
Derfor er de økonomiske aspekter af udbygning af Københavns Lufthavn beskrevet
på et overordnet niveau, og der er foretaget en samfundsøkonomisk vurdering af
tværbanens værdi, herunder af den ændring af tværbanen, som indgår i det
anbefalede scenarie for udbygning.
Luftfartssektorens økonomiske betydning for Danmark og
værdien af kapacitet i Københavns Lufthavn
Luftfartssektoren spiller en væsentlig rolle for dansk samfundsøkonomi. Det er både
i form af den aktivitet og indkomst, som genereres i luftfartssektoren og de
industrier, som handler med luftfartens virksomheder, og i form af afledte effekter
fra den nationale og internationale tilgængelighed, som luftfartssektoren har på
resten af økonomien.
Når luftfartsselskaber opretter nye ruter til og fra Danmark eller øger antallet af
afgange på eksisterende ruter, har det en direkte effekt på samfundsøkonomien.
Den vigtigste faktor er, at luftfarten sikrer tilgængelighed, som understøtter
grundlaget for aktivitet i Danmark. Værdien af denne tilgængelighed er vurderet til
at udgøre 30-57 mia. kr.
8
Derfor har det en væsentlig værdi, at Københavns Lufthavn har den nødvendige
kapacitet i form af fx attraktive start- og landingstidspunkter, som skaber grundlag
for at luftfartsselskaberne placerer nye ruter i København, fremfor i konkurrerende
lufthavne i udlandet.
Samtidig har en tilstrækkelig kapacitet i de passagervendte områder i lufthavnen en
væsentlig samfundsøkonomisk værdi. Passagerernes tidsforbrug er et centralt
element i en samfundsøkonomisk beregning, og derfor har korte og forudsigelige
ventetider i fx check-in og paskontrol en stor værdi. Omvendt vil det også sige, at
mangel på kapacitet vil medføre et samfundsøkonomisk tab, som dog er meget
vanskeligt at kvantificere.
Som eksempel kan nævnes den situation der var i Københavns Lufthavnen da
check-in og securityfaciliteterne for indenrigs- og udenrigsområderne blev lagt
sammen i 2015, og som medførte perioder med mangelfuld kapacitet og forøgede
og uforudsigelige ventetider. Det resulterede i, at man som passager var nødsaget
til enten at ankomme uforholdsmæssigt tidligt i forhold til den planmæssige
flyafgang, eller risikere at komme for sent til flyafgangen på grund af lange køer til
det obligatoriske security check. Derved bliver ventetiden forøget for alle passager,
Denne vurdering blev foretaget i forbindelse med den tidligere regerings Luftfartsstrategi for
Danmark i 2017
8
L 19 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om kommentar til henvendelse af 11/10-23 fra Rådet for Bæredygtig Trafik om øget CO2-udledning ved udvidelse af Københavns Lufthavn
2773941_0029.png
29
Udbygning af Københavns
Lufthavn, Kastrup
Økonomiske effekter
hvilket opleves som dårlig service, men samtidig indebærer et samfundsøkonomisk
tab.
I forlængelse heraf kan der opstilles et beregningseksempel som yderligere kan
illustrere værdien. Der antages en fremtidig situation hvor antallet af passagerer i
Københavns Lufthavn er vokset til 40 mio. pr. år, og hvor kapaciteten ikke er
udbygget tilstrækkeligt. Manglen på kapacitet medfører at alle afgående
passagerer
9
får forøget ventetid i lufthavnen på 5 minutter i gennemsnit. I denne
situation vil den forøgede ventetid i sig selv medføre et samfundsøkonomisk tab på
ca. 393 mio. kr. pr år
10
i 2020-priser. Hertil kommer omkostninger for flyselskaber
og andre virksomheder i lufthavnen, hvis en manglende kapacitet medfører en
reduceret rettidighed for flyafgange og forlængede turn-around-tider for flyene i
Københavns Lufthavn.
Det har således en væsentlig samfundsmæssig værdi, at Københavns Lufthavn
løbende kan tilpasse kapaciteten til behovet, så passagererne ikke oplever unødig
spild- og ventetid i forbindelse med deres flyrejse.
Investeringsniveau for de undersøgte alternativer
Det fremgår af
CPH’s masterplan,
at det anbefalede scenarie, med en nordlig
udbygning, hvor tværbanen ændres, har et investeringsniveau på ca. 30 mia. kr. i
ny infrastruktur. Det alternative scenarie med en østlig udbygning, hvor den
nuværende tværbane bevares, og der etableres en ny østlig satellitterminal med
tilhørende underjordisk forbindelse, vil have et investeringsniveau på ca. 33. mia.
kr. i ny infrastruktur. For begge scenarier kommer derudover et større beløb til
løbende vedligehold og opdatering af den nuværende infrastruktur.
Investering i ny infrastruktur vil påvirke lufthavnens takstniveau, og derved
luftfartsselskabernes omkostninger, hvor det anbefalede scenarie vil medføre lidt
mindre takstændringer end det alternative scenarie.
Det vurderes desuden, at det alternative scenarie vil medføre højere løbende
driftsomkostninger for flyselskaberne end det anbefalede scenarie, bl.a. fordi
standpladspladsområdet med tilhørende gates bliver opdelt i to adskilte områder og
fordi regulariteten kan blive påvirket negativt.
Modsat bevares tværbanen i sin nuværende form i det alternative scenarie, hvilket
har en samfundsøkonomisk værdi, og herunder også en værdi for
luftfartsselskaberne, som er estimeret nedenfor.
Samfundsøkonomiske omkostninger ved en ændret tværbane
Som tidligere beskrevet anvendes tværbanen i situationer, hvor
hovedbanesystemet ikke kan anvendes, fx når der er kraftig sidevind på
hovedbanerne. På den måde bidrager banen til, at forsinkelser og aflysninger kan
undgås.
Det har en værdi for flyselskaberne, da forsinkelser og aflysninger medfører en
række omkostninger. Og det har en værdi for passagerne, som undgår gener i form
af ekstra tidsforbrug ved forsinkelser og aflysninger. Tværbanen har således en
samfundsøkonomisk værdi, som ikke direkte indgår i CPH’s
masterplan, og som
9
Det antages at halvdelen af lufthavnens 40 mio. passagerer er afgående.
Beregning er baseret på tidsværdier i Transport økonomiske enhedspriser 1.95. Der er anvendt en
tidsværdi på 236 kr. pr time, som er et vægtet gennemsnit af ventetid for kollektiv rejsende (kombination
af pendling-, erhverv og andre rejser).
10
L 19 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om kommentar til henvendelse af 11/10-23 fra Rådet for Bæredygtig Trafik om øget CO2-udledning ved udvidelse af Københavns Lufthavn
2773941_0030.png
30
Udbygning af Københavns
Lufthavn, Kastrup
Økonomiske effekter
derfor er vurderet særskilt af konsulenthuset Incentive på Transportministeriets
foranledning.
Værdien af tværbanen er estimeret ved at opgøre de samfundsøkonomiske
meromkostninger, der vil være for passagerer og luftfartsselskaber i en situation
hvor tværbanen ikke er tilgængelig.
Det er estimeret, at en lukning af hele tværbanen, som forudsat i CPH’s
tidligere
masterplan fra 2016, vil udløse samfundsøkonomiske meromkostninger på ca. 646
mio. kr. om året for passagerer og luftfartsselskaber, sammenlignet med en
situation med en tværbane i to retninger.
Tilsvarende er omkostningerne ved at lukke tværbanen i nordvestlig retning, som i
det anbefalede scenarie estimeret. Denne ændring vil medføre, at de
samfundsøkonomiske omkostninger reduceres til ca. 186 mio. kr. om året, hvilket
svarer til lidt under 30 pct. af omkostningerne forbundet med en fuld lukning.
Tabel 2.
Samfundsøkonomiske effekter ved en ændret tværbane
Samfundsøkonomiske effekter for luftfartsselskaber og passagerer ved at gå fra en situation
med tværbane i to retninger til lukning af tværbanen eller tværbane i én retning (mio. kr. pr.
år)
1
Aktør
Passagerer
Effekt
Forsinkelser
Aflysninger
Kompensation
I alt
Luftfartsselskaber
3
Lukning af
tværbanen
-230
-219
44
-404
2
Tværbane i
én retning
-63
-61
14
-109
-73
-14
-59
0
-73
-4
-186
Irregularitetsomkostninger
-
-
I alt
Heraf
kompensation
Heraf øvrige
-227
-44
-184
-1
-229
-13
-646
Effektivitetstab
Korrektion for
afgifter
2
I alt
I alt
Note:
1
Negativt fortegn = omkostning.
2
Afgifter omfatter enroute- og lufthavnsafgifter.
3
Opregnet til markedspriser med nettoafgiftsfaktor på 1,325
Beregningerne er foretaget af Incentive, baseret på input fra Qvartz, EUROCONTROL, HEATCO og
Transportøkonomiske Enhedspriser (1.71)
De samfundsøkonomiske omkostninger for passagererne ved forsinkelser og
aflysninger er opgjort ud fra den forsinkelses- og spildtid, som en hel eller delvis
lukning af tværbanen vil medføre, samt tidsværdierne for de rejsende, som
rammes af forsinkelser. Tidsværdierne er opgjort i kr. pr. time og udtrykker, hvad
passagererne i gennemsnit er villige til at betale for at undgå én times forsinkelse,
eller hvor meget de skal kompenseres for at acceptere forsinkelsen.
En lukning eller ændring af tværbanen vil også resultere i ekstra
irregularitetsomkostninger for luftfartsselskaberne. De udgøres dels af øgede
omkostninger til ombookning, tabt omsætning, lønudgifter, udgifter som følge af at
planer for brug af fly og personale ikke kan overholdes mv. Og dels af udgifter til
kompensation til passagererne. I den samfundsøkonomiske beregning modregnes
kompensationen dog, idet den indgår som en ”indtægt” for passagererne.
L 19 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om kommentar til henvendelse af 11/10-23 fra Rådet for Bæredygtig Trafik om øget CO2-udledning ved udvidelse af Københavns Lufthavn
2773941_0031.png
31
Udbygning af Københavns
Lufthavn, Kastrup
Økonomiske effekter
Beregningerne er baseret på data fra 2016, som er et repræsentativt år for
flytrafikken i Københavns Lufthavn, ud fra detaljerede opgørelser af vejrforhold,
informationer om sidevindsgrænser for de enkelte flytyper og data for starter og
landinger i lufthavnen.
Opsummering
Som det fremgår er det komplekst at vurdere de samfundsøkonomiske effekter af
forskellige scenarier for udbygning af Københavns Lufthavn, da en række
parametre er særdeles usikre.
Det vurderes dog, at de samfundsøkonomiske gevinster, ved at Københavns
Lufthavn fortsat har tilstrækkelig kapacitet til at kunne tilbyde attraktive start- og
landingstidspunkter, overstiger de omkostninger, der er forbundet med den
ændring af tværbanen, som indgår i det anbefalede scenarie.
Det er vanskeligt at vurdere, om de irregularitetsomkostninger der påføres
luftfartsselskaberne ved at lukke tværbanen i nordvestlig retning modsvares af de
højere driftsomkostninger, der vil være forbundet med drift at to separate terminal-
og standpladsområder, som indgår i det alternative scenarie. I den sammenhæng
bemærkes det, at der er opbakning til det anbefalede scenarie blandt de største
luftfartsselskaber i Københavns Lufthavn.
L 19 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om kommentar til henvendelse af 11/10-23 fra Rådet for Bæredygtig Trafik om øget CO2-udledning ved udvidelse af Københavns Lufthavn
2773941_0032.png
32
Udbygning af Københavns
Lufthavn, Kastrup
Miljø og klima
Miljø og klima
Udbygning af Københavns Lufthavn
som beskrevet i CPH’s
masterplan medfører at
tværbanen ændres, idet den lukkes for starter og landinger i nordvestlig retning og
afkortes og forskydes mod sydøst. Samtidig etableres nye terminal- og
standpladsområder på de nordvestlige arealer hvor der tidligere var tværbane.
Disse ændringer medfører en anden beflyvning af lufthavnen og en ændret
anvendelse af lufthavnens banesystem.
En egentlig miljøvurdering af planen for udbygning af Københavns Lufthavn ligger
uden for rammerne af nærværende analyse. Det er dog indledningsvist vurderet, at
det vil være særligt relevant at undersøge ændringer i forhold til støj, CO
2
-
udledning og udledning af partikler. Disse emner er derfor berørt på et overordnet
niveau.
Hvis det besluttes at revidere udbygningsloven så CPH’s masterplan
kan
muliggøres, vil der efterfølgende skulle gennemføres en egentlig miljøvurdering af
det nye plangrundlag samt af de konkrete udbygningsprojekter efter gældende
regler, herunder regler i forhold til offentlighed og høring, inden udbygningen kan
realiseres.
Støj
I forbindelse med masterplanarbejdet har CPH gennemført en beregning af støjen i
en situation hvor lufthavnen er fuldt udbygget i overensstemmelse med
CPH’s
masterplan og hvor mængden af passagerer og trafik er fremskrevet til den fulde
udbygning.
Beregningen viser, at støjen fra Københavns Lufthavn kan holde sig indenfor de
rammer for støj, som indgår i den nuværende miljøgodkendelse. Jf. beregningen vil
udbygningen og den forudsatte vækst i trafik, ikke medføre at lufthavnen udleder
mere støj end de har lov til i den nuværende situation.
Da der er stor forskel på støjniveauet fra forskellige flytyper, er udviklingen i den
flyflåde som anvender lufthavnen en væsentlig forudsætning for beregningen. Set
over tid er der løbende gennemført tekniske forbedringer på fly som både reducerer
støj og brændstofforbrug. Der er således stor forskel på støjen fra ældre og nyere
flytyper, fx de ældre versioner af Boeing 737 som stadig anvendes i stort omfang,
og de nyeste versioner: 737 MAX.
I den beregning der er gennemført i forbindelse med CPH’s
masterplan antages det,
at der i perioden frem til 2045 introduceres nye flytyper som er mere støjsvage end
de flytyper som er på markedet i dag. Denne forudsætning virker realistisk, men
den er samtidig usikker. På den baggrund har CPH på TS’s
foranledning gennemført
en supplerende beregning, med mere konservative forudsætninger. I den
supplerende beregning indgår der kun flytyper som er introduceret på markedet i
dag. Det antages fortsat, at ældre fly løbende udfases og erstattes med nye kendte
flytyper. Den supplerende beregning viser, at lufthavnen også kan overholde
støjkravene i den nuværende miljøgodkendelse, med de mere konservative
forudsætninger i forhold til udviklingen i flyflåden.
Københavns Lufthavn støjer i dag mindre end deres miljøgodkendelse tillader. En
øget kapacitetsudnyttelse samt øget trafik kan resultere i en øget støjbelastning af
området omkring lufthavnen, uden at den eksisterende miljøgodkendelse
overtrædes. Derfor er det også relevant at sammenligne støjbelastningen i en
situation med fuldt udbygget lufthavn, med den støjbelastning der er i den
nuværende situation. Den seneste beregning af støjbelastningen er foretaget for
året 2018, hvilket vurderes at give et retvisende billede af situationen før COVID-19
pandemien. Figur 12 og Figur 13 illustrerer forskellen i støjbelastning mellem hhv.
L 19 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om kommentar til henvendelse af 11/10-23 fra Rådet for Bæredygtig Trafik om øget CO2-udledning ved udvidelse af Københavns Lufthavn
2773941_0033.png
33
Udbygning af Københavns
Lufthavn, Kastrup
Miljø og klima
2018 og en situation med fuld udbygning
af CPH’s anbefalede scenarie,
hvor hver
prik repræsenterer én bolig.
Figur 12. Støjbelastning af boliger, beregnet for trafik i 2018
Figur 13. Støjbelastning af boliger, beregnet for fuld udbygning af det anbefalede scenarie i
CPH’s masterplan
(med konservative forudsætninger for udvikling af flyflåden)
Kilde: Støjberegninger leveret af CPH (udført af FORCE Technology)
L 19 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om kommentar til henvendelse af 11/10-23 fra Rådet for Bæredygtig Trafik om øget CO2-udledning ved udvidelse af Københavns Lufthavn
2773941_0034.png
34
Udbygning af Københavns
Lufthavn, Kastrup
Miljø og klima
Som det kan ses, er de to figurer umiddelbart meget ens, dog med enkelte
variationer. Samlet set indikerer beregningerne, at etablering af CPH’s anbefalede
udbygningsscenarie ikke vil medføre en væsentlig ændring af lufthavnens
støjbelastning. Det er dog et område som bør belyses nærmere i egentlige
miljøvurderinger af projektet i en senere fase.
Udbygning af standpladser og rulleveje mv. i den nordvestlige del af lufthavnen kan
resultere i en øget lokal støjbelastning. Den øgede støjbelastning kan formentlig
afværges ved etablering af støjafskærmning, samt regulering af hvordan der må
opereres i det nordvestlige område.
I støjberegningerne er der ikke indregnet, at der kan etableres
afværgeforanstaltninger, fx i form af støjskærme e.l., samt at der kan indføres
restriktioner i forhold til den måde der må opereres i lufthavnen. Der er således
formentlig et potentiale for yderligere reduktioner i støjbelastningen.
Et væsentligt element i planen for udbygningen som ikke rigtigt kan ses i
beregningerne er, at tværbanen lukkes for ind- og udflyvning i nordvestlig retning.
Da støjberegningerne skal gennemføres som gennemsnitsbetragtninger, og da
tværbanen kun benyttes i de nordvestlig retning i særlige forhold, kan denne
anvendelse ikke ses tydeligt i støjberegningen. Samtidig er det dog denne
anvendelse som medfører væsentlige gener, da der flyves ind over byen, og denne
anvendelse giver anlednig til en stor del af støjklagerne over lufthavnen. På den
baggrund vurderes det, at den foreslåede ændring i anvendelsen af tværbanen i sig
selv vil resulterer i en væsentlig reduktion i antallet af boliger i Tårnby, København
og Frederiksberg, der til tider oplever støjgener fra lufthavnen.
CO
2
og partikler
En ændret brug af tværbanen som følge af de ændringer der indgår i masterplanen
forventes ikke at have betydning for lufthavnens samlede udledning af partikler og
CO
2
, da ændringen ikke i sig selv vil have betydning for mængden eller typen af
flytrafik i lufthavnen.
Vækst i lufttrafikken til og fra Københavns Lufthavn forventes at medføre en øget
miljø- og klimabelastning, men kommende nye flytyper og eldrevne køretøjer til fx
bugsering af fly forventes at mindske den lokale partikelforurening, CO
2
-udledning
og støjbelastning.
Det bemærkes, at CPH har fokus på at reducere lufthavnens klimabelastning, og at
masterplanen
bidrager til at nå de mål som er i CPH’s klimastrategi. Herunder at
modernisering af standpladser vil bidrage til udbygning af ladeinfrastruktur mv. der
understøtter emissionsfri handling af fly. Samt at nye standpladser forsynes med
faste installationer som leverer strøm og aircondition, og køling eller varme efter
årstiden, til fly mens de holder på standpladsen, hvorved brug af flyenes
hjælpemotorer og mobile dieseldrevne enheder kan undgås.
Det bemærkes desuden, at det anbefalede scenarie for udbygning medfører færre
lokale miljøpåvirkninger, herunder partikelforurening, end flere af de fravalgte
scenarier, hvor der etableres satellit terminaler i enten det vestlige eller østlige
område af lufthavnen.
L 19 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om kommentar til henvendelse af 11/10-23 fra Rådet for Bæredygtig Trafik om øget CO2-udledning ved udvidelse af Københavns Lufthavn
2773941_0035.png
35
Udbygning af Københavns
Lufthavn, Kastrup
Bilag : Nøgletal vedr. Københavns Lufthavn, Kastrup
Bilag 1: Nøgletal vedr. Københavns
Lufthavn, Kastrup
År
Regularitet (%)
Rettidige
afgange
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
84%
86%
89%
86%
83%
77%
80%
81%
88%
83%
87%
88%
86%
87%
85%
82%
81%
77%
80%
91%
Rettidige
ankomster
84%
86%
87%
84%
81%
76%
79%
80%
88%
82%
87%
89%
88%
89%
87%
83%
82%
78%
81%
92%
Operationer (1.000)
Starter
Landinger
Passagerer (mio.)
Afgående
Ankommende
144
133
130
136
134
129
129
132
118
123
127
121
122
126
127
133
130
133
132
49
144
133
130
136
134
129
129
132
118
123
127
121
122
126
127
133
130
133
132
49
9,1
9,2
8,9
9,6
10,0
10,5
10,7
10,8
9,8
10,7
11,4
11,7
12,0
12,8
13,3
14,5
14,6
15,1
15,1
3,7
9,0
9,1
8,8
9,5
10,0
10,4
10,7
10,8
9,9
10,8
11,4
11,7
12,1
12,8
13,3
14,6
14,6
15,2
15,2
3,8
Trafikstyrelsens luftfartsstatistik: http://stat.trafikstyrelsen.dk/
L 19 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om kommentar til henvendelse af 11/10-23 fra Rådet for Bæredygtig Trafik om øget CO2-udledning ved udvidelse af Københavns Lufthavn
2773941_0036.png
Trafikstyrelsen
Carsten Niebuhrs Gade 43
DK-1577 København V
[email protected]
www.trafikstyrelsen.dk