Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
2. november 2023
2023-4672
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 12. oktober stillet mig følgende
spørgsmål vedrørende L19 – Forslag til lov om rammerne for areal-
anvendelsen i Københavns Lufthavn, Kastrup, som jeg hermed skal
besvare.
Spørgsmål nr. 1:
Vil ministeren kommentere henvendelsen af 11/10-23 fra Rådet for
Bæredygtig Trafik vedrørende øgede CO2-udledning ved udvidelse
af Københavns Lufthavn, jf. L 19 - bilag 2?
Svar:
Henvendelsen stiller følgende tre spørgsmål angående sammen-
hængen mellem forslag til lov om rammerne for arealanvendelsen i
Københavns Lufthavn, Kastrup og CO2-udledningen fra luftfarten:
”Ministeren gentog ved forelæggelsen af L19 d. 11.10. at
hovedbanerne giver mulighed for at lufthavnen med den
gamle udbygningslov i hånden kunne have øget kapacite-
ten. Det virker ganske i modstrid med hvad lufthavnen
selv har udtalt, idet de ikke ville kunne udnytte hovedba-
nernes kapacitet uden at arealerne mod nordvest kunne
blive omlagt til standpladser og terminalbygninger. Hvad
er nu rigtigt? Er lov L19 er nødvendig for at kapaciteten
kan øges i lufthavnen? Eller er L19 ikke nødvendig for at
øge den samlede kapacitet?
2. Hvornår vil Folketingets politikere få anledning til at for-
holde sig til øgede udledninger af CO2e, som øget flyvning
til og fra Københavns Lufthavn vil give anledning til? Hvis
ikke behandlingen af rammeloven giver denne anledning,
hvornår kommer den så? Det forekommer ikke let at se,
ikke mindst i lyset af de mange udvidelser af kapaciteten
under den gamle udbygningslov, som ikke har givet an-
ledning til drøftelse af lufthavnens klimakonsekvenser.
3. Kan det bekræftes, som S-ordføreren d. 11.10. sagde fra
talerstolen, at luftfarten til og fra Danmark er underlagt
1.