Socialudvalget 2023-24
L 188
Offentligt
2871633_0001.png
Sagsnr.
2024 - 3626
Doknr.
864438
Dato
22-05-2024
Ændringsforslag
Til
L 188 Forslag til lov om ændring af lov om social service, lov om voksenansvar
for anbragte børn og unge, lov om retssikkerhed og administration på det
sociale område og lov om opkrævning af underholdsbidrag.
(Ændringer af reglerne om magtanvendelse og andre indgreb i
selvbestemmelsesretten, om forældelse af underholdsbidrag m.v.).
Af
[…],
tiltrådt af
[…]:
Til § 1
1)
Nr. 8
affattes således:
»8. I § 124 d indsættes før stk. 1 som nyt stykke:
»Personalet kan løsne en persons greb i en anden person eller greb i
dørhåndtaget eller lignende til en anden persons bolig, hvis den person, der
foretager grebet, udviser grænseoverskridende eller konfliktskabende adfærd.«
Stk. 1 bliver herefter stk. 2.«
[Indførelse af nye bestemmelser om fastholdelse m.v. udgår]
2)
Efter nr. 8 indsættes som nyt nummer:
»01.
§ 124 d, stk. 2
og
3,
ophæves.«
[Lovteknisk ændring]
3)
I de under
nr. 19
foreslåede
§ 128 h, stk. 1, nr. 3
og
4
ændres »og 128 b-
128 g« til: », 128 b-128 g og 136 d«.
[Konsekvensrettelse]
4)
Nr. 34
affattes således:
»34.
I
§ 132, stk. 1, nr. 1,
ændres »§§ 124 d og 136 d«: »§ 124, stk. 2, eller §
136 d eller kortvarig indelåsning efter § 128 h, stk. 4,«.
[Konsekvensrettelse]
5)
I nr. 36
ændres »§ 136 c« til: »§§ 136 c eller 136 d«.
[Konsekvensrettelse]
6)
I
nr. 43
indsættes efter »§§ 136 c«: », 136 d«.
[Konsekvensrettelse]
7)
I nr. 44 indsættes efter »136 c«: »,136 d«.
[Konsekvensrettelse]
8)
I
nr. 45
indsættes efter »136 c«: », 136 d«.
[Konsekvensrettelse]
1
L 188 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 9: Spm. om teknisk bistand til et ændringsforslag om, at bestemmelsen om den udvidede adgang til at anvende fysisk fastholdelse, tilbageholdelse og tilbageførsel udgår
2871633_0002.png
9)
Nr. 49
udgår.
[Ændring af regler om fastholdelse m.v. udgår]
Til § 3
10)
I
nr. 8
indsættes efter »§ 124 d, stk. 2,«: » og § 136 d«.
[Lovteknisk ændring]
Til § 5
11)
I
stk. 3
ændres »nr. 8,« til: »nr. 01,«.
[Konsekvensrettelse]
Bemærkninger
Til nr. 1 og 2
Efter servicelovens § 124 d, stk. 1, kan personale alene fastholde, tilbageholde
eller føre en person tilbage til boligen eller til et andet opholdsrum, når
personen udviser en adfærd, der er til fare for den pågældende selv eller
andre.
Efter det foreslåede § 1, nr. 8, i lovforslaget, hvorved § 124 d, stk. 1, vil blive
124 d, stk. 2, vil personale kunne fastholde, tilbageholde eller føre en person
tilbage til egen bolig eller til et andet opholdsrum i et bo- eller dagtilbud, hvis
det er nødvendigt for at sikre andres tryghed, værdighed og sikkerhed, når
personen udviser en adfærd, der er meget grænseoverskridende eller meget
konfliktskabende over for de øvrige personer i bo- eller dagtilbuddet, eller
adfærden er til fare for den pågældende selv eller andre, eller i situationer, hvor
en person er gået ind i en bolig i et botilbud, uden at beboeren ønsker det.
Forslaget vil betyde, at betingelserne for fastholdelse m.v. efter kapitel 24 i
serviceloven, som gælder for hele målgruppen, dvs. både på handicapområdet
og demensområdet, vil være de samme som betingelserne for fastholdelse
m.v. efter kapitel 24 b, herunder for § 136 d, stk. 1, som udelukkende gælder
for voksne med betydelig og varigt nedsat psykisk funktionsevne, som er en
konsekvens af demens eller en erhvervet og fremadskridende mental
svækkelse.
Med ændringsforslag nr. 1 foreslås det, at lovforslagets § 1, nr. 8, nyaffattes,
sådan at den foreslåede affattelse af § 124 d, stk. 1, som ville blive stk. 2,
udgår. Hermed vil de gældende regler for fastholdelse m.v. efter servicelovens
kapitel 24, som de fremgår af servicelovens § 124 d, stk. 1, blive bibeholdt.
Det vil betyde, at personalet – over for voksne med betydelig og varigt nedsat
psykisk funktionsevne – fortsat vil kunne fastholde, tilbageholde eller føre en
person tilbage til boligen eller til et andet opholdsrum, når personen udviser en
adfærd, der er til fare for den pågældende selv eller andre.
Med ændringslovforslaget vil personalets handlerum til at foretage fastholdelse
m.v. over for personer med betydelig og varigt nedsat psykisk funktionsevne,
som ikke er en konsekvens af demens eller anden erhvervet og
fremadskridende mental svækkelse dermed forblive uændret.
Hertil kan der henvises til bemærkningerne til ændringsforslag nr. 9, hvoraf det
fremgår, at det foreslås, at forslaget om at ophæve servicelovens § 136 d om
fastholdelse m.v. efter kapitel 24 b skal udgå af lovforslaget som konsekvens af
de ændringer, der foreslås med ændringsforslag nr. 1 og 2.
Lovforslagets foreslåede nyaffattelse af § 124 d i serviceloven, jf. lovforslagets
§ 1, nr. 8, vil bl.a. medføre, at § 124 d, stk. 2 og 3, vil blive ophævet. Da det
2
L 188 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 9: Spm. om teknisk bistand til et ændringsforslag om, at bestemmelsen om den udvidede adgang til at anvende fysisk fastholdelse, tilbageholdelse og tilbageførsel udgår
2871633_0003.png
med ændringsforslag nr. 1 foreslås, at lovforslagets § 1, nr. 8, nyaffattes, og da
det fortsat lovteknisk vil være nødvendigt, at § 124, stk. 2 og 3, ophæves,
foreslås det med ændringsforslag nr. 2, at der i lovforslaget efter § 1, nr. 8,
indsættes et nyt ændringspunkt, hvorved § 124 d, stk. 2 og 3, ophæves.
Ændringsforslag nr. 2 skal også ses i sammenhæng med, at det med
lovforslagets § 1, nr. 41 (ændring af servicelovens § 135) med det foreslåede §
135, stk. 1, nr. 2, foreslås, at der indføres mulighed for, at bl.a. afgørelser efter
§ 124 d, stk. 2, i serviceloven skal kunne forelægges retten efter reglerne i
retsplejelovens kapitel 43 a, hvis klageren ved henvendelse til Ankestyrelsen,
inden 4 uger efter at klageren har fået meddelelse om Ankestyrelsens
afgørelse, anmoder herom.
Ændringsforslag nr. 2 skal endvidere ses i sammenhæng med, at det fremgår
af lovforslagets § 1, nr. 41, at det med det foreslåede § 135, stk. 2, i
serviceloven foreslås, at anmodning efter det foreslåede stk. 1 skal kunne
indgives af en pårørende, en værge, en fremtidsfuldmægtig eller en anden
repræsentant for den person, som afgørelsen vedrører, når denne ikke selv er i
stand til at indgive anmodningen.
Til nr. 3
Det fremgår af lovforslagets § 1, nr. 19, at det bl.a. foreslås, at der indsættes
en ny § 128 h i serviceloven om, at kommunalbestyrelsen i helt særlige
situationer skal kunne indstille til Det Socialfaglige Nævn vedrørende
Magtanvendelse over for Borgere med Handicap at træffe afgørelse om for en
periode, der ikke må overstige 6 måneder, jf. dog det foreslåede § 131 b, stk.
3, at tillade, at en beboer kortvarigt må låses inde i sin egen bolig i et botilbud,
når indgrebet er absolut påkrævet, når en række betingelser er opfyldt.
Af det foreslåede § 128 h, stk. 1, nr. 3, fremgår det, at en af disse betingelser
er, at særlige døråbnere, jf. § 125, samt mindst ét andet indgreb, jf. §§ 124 c,
124 d og 128 b-128 g, inden indstillingen i en kortere periode har været
anvendt over for beboeren uden tilstrækkelig virkning.
Af det foreslåede § 128 h, stk. 1, nr. 4, fremgår det, at en anden af disse
betingelser er, at indgreb, jf. §§ 124 c, 124 d og 128 b-128 g, som ikke er
forsøgt anvendt over for beboeren, vurderes ikke at ville have tilstrækkelig
virkning.
Med ændringsforslaget foreslås det, at § 136 d skal tilføjes i de foreslåede §
128 h, stk. 1, nr. 3 og 4.
Ændringsforslaget vil betyde, at fastholdelse m.v. efter servicelovens kapitel 24
b skal været anvendt over for beboeren uden tilstrækkelig virkning eller
vurderes ikke at ville have strækkelig virkning, før kommunalbestyrelsen vil
kunne indstille til Det Socialfaglige Nævn vedrørende Magtanvendelse over for
Borgere med Handicap at træffe afgørelse om indelåsning efter foreslåede §
128 h, stk. 1.
Ændringsforslaget skal ses i sammenhæng med ændringsforslag nr. 9,
hvorved det foreslås, at lovforslagets § 1, nr. 49, skal udgå, og at den
foreslåede ophævelse af overskriften til § 136 d og § 136 d i serviceloven
dermed vil udgå.
Der er således alene tale om en konsekvensrettelse af de foreslåede § 128 h,
stk. 1, nr. 3 og 4, jf. lovforslagets § 1, nr. 19.
Til nr. 4
3
L 188 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 9: Spm. om teknisk bistand til et ændringsforslag om, at bestemmelsen om den udvidede adgang til at anvende fysisk fastholdelse, tilbageholdelse og tilbageførsel udgår
2871633_0004.png
Det fremgår af § 132, stk. 1, nr. 1, i serviceloven, at kommunalbestyrelsen skal
sørge for, at personen under sagen får bistand fra en advokat til at varetage
sine interesser i sager om fastholdelse m.v. efter §§ 124 d og 136 d mod den
pågældendes vilje.
Med lovforslagets § 1, nr. 34 foreslås det, at i § 132, stk. 1, nr. 1, i serviceloven
ændres »§§ 124 d og 136 d« til: »§ 124 d eller kortvarig indelåsning efter § 128
h, stk. 4,«.
Med ændringslovforslaget foreslås det, at lovforslagets § 1, nr. 34, nyaffattes,
sådan at henvisningen til § 136 d i serviceloven dermed ikke vil udgå af § 132,
stk. 1, nr. 1.
Ændringsforslaget vil betyde, at kommunalbestyrelsen fortsat skal sørge for, at
personer under en sag får bistand fra en advokat til at varetage sine interesser
i sager om fastholdelse m.v. efter § 136 d i serviceloven.
Ændringsforslaget skal ses i sammenhæng med ændringsforslag nr. 9,
hvorved det foreslås, at lovforslagets § 1, nr. 49, skal udgå, og at den
foreslåede ophævelse af overskriften til § 136 d og § 136 d i serviceloven
dermed vil udgå. Der er således alene tale om en konsekvensrettelse af den
foreslåede ændring af § 132, stk. 1, nr. 1, i serviceloven.
Derudover korrigeres en fejl i relation til henvisningen til § 124 d, som med
lovforslagets § 1, nr. 8, jf. ændringsforslag nr. 1, vil blive § 124 d, stk. 2.
Til nr. 5
Det fremgår af serviceloven § 133, stk. 1, at klager over personalets
anvendelse af reglerne i §§ 124 b-124 d, § 136 a, stk. 1, og §§ 136 c-136 e kan
indbringes for kommunalbestyrelsen af den person, som foranstaltningen
vedrører.
Med lovforslagets § 1, nr. 36, foreslås det, at klager over personalets
anvendelse af reglerne i §§ 124 c, 124 d, § 128 h, stk. 4, § 136 a, stk. 1, eller §
136 c i serviceloven skal kunne indbringes for kommunalbestyrelsen af den
person, som foranstaltningen vedrører.
Ændringsforslaget vil medføre, at den gældende henvisning § 133, stk. 1, i
serviceloven til lovens § 136 d vil blive opretholdt.
Ændringsforslaget skal ses i sammenhæng med ændringsforslag nr. 9,
hvorved det foreslås, at lovforslagets § 1, nr. 49, skal udgå, og at den
foreslåede ophævelse af overskriften til § 136 d og § 136 d i serviceloven
dermed vil udgå. Der er således alene tale om en konsekvensrettelse af den
foreslåede ændring af § 133, stk. 1, i serviceloven.
Til nr. 6
Det fremgår af servicelovens § 135 a, stk. 1, 1. pkt., at indgreb efter §§ 124 c-
129 a, 136 a, 136 c, 136 d og 136 f skal registreres af det personale, som har
foretaget indgrebet, og indberettes til personalelederen.
Det følger af serviceloven § 136 d, stk. 1, at personalet kan fastholde,
tilbageholde eller føre en person tilbage til egen bolig eller til et andet
opholdsrum, hvis det er nødvendigt for at sikre en eller flere andres tryghed,
værdighed og sikkerhed, når personen udviser en adfærd, der er meget
grænseoverskridende eller meget konfliktskabende over for de øvrige personer
på bo- og dagtilbuddet, eller i situationer, hvor en beboer på et bo- eller
dagtilbud er gået ind i en anden beboers bolig, uden at vedkommende beboer
ønsker det. Bestemmelsen omfatter personer med betydelig og varigt nedsat
4
L 188 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 9: Spm. om teknisk bistand til et ændringsforslag om, at bestemmelsen om den udvidede adgang til at anvende fysisk fastholdelse, tilbageholdelse og tilbageførsel udgår
2871633_0005.png
psykiske funktionsevne, som er en konsekvens af demens eller anden
erhvervet og fremadskridende mental svækkelse.
Med lovforslagets § 1, nr. 43, foreslås, at i
§ 135 a, stk. 1, 1. pkt.,
ændres
»Indgreb efter §§ 124 c-129 a, 136 a, 136 c, 136 d og 136 f« til: » Alle indgreb
efter §§ 124 c og 124 d, § 128 h, stk. 4, §§ 129-129 b, § 136 a, stk. 1, og §§
136 c og 136 f«. Denne foreslåede ændring af § 135 a, stk. 1, 1. pkt., er en
konsekvensændring som følge af bl.a. lovforslagets § 1, nr. 19, 46 og 47.
Desuden indeholder lovforslagets § 1, nr. 43, en konsekvensrettelse af § 135 a,
stk. 1, 1. pkt., som følge af den foreslåede ændring i lovforslagets § 1, nr. 49,
hvorved det foreslås, at overskriften til servicelovens § 136 d og § 136 d
ophæves som konsekvens af lovforslagets § 1, nr. 8, som vil ændre § 124 d
om fastholdelse.
Med ændringsforslag nr. 6 foreslås det, at § 136 d bibeholdes i den foreslåede
ændring af § 135 a, stk. 1, 1. pkt., jf. lovforslagets § 1, nr. 43. Ændringen vil
betyde, at indgreb efter § 136 d fortsat vil skulle registreres og indberettes efter
§ 135 a, stk. 1. Ændringsforslag nr. 6 er en således konsekvensrettelse som
følge af ændringsforslag nr. 1 og 9 og skal ses i sammenhæng med
ændringsforslag nr. 7 og 8.
Til nr. 7
Det fremgår af § 135 a, stk. 1, 1. pkt., i serviceloven, at indgreb efter §§ 124 c-
129 a, 136 a, 136 c, 136 d og 136 i serviceloven skal registreres af det
personale, som har foretaget indgrebet. Det følger af § 135 a, stk. 3, at
personalelederen jævnligt skal orientere personens pårørende,
fremtidsfuldmægtige, værge eller anden repræsentant om, hvilke indgreb der
er foretaget over for personen.
Med lovforslagets § 1, nr. 44 foreslås, at der i
135 a, stk. 3,
efter »indgreb«
indsættes: »efter §§ 124 c-128, 128 b-129 b, 136 a, 136 c og 136 f«.
Forslaget vil betyde, at alle typer af magtanvendelse efter de nævnte gældende
og foreslåede nye bestemmelser i serviceloven (§§ 128 d-128 i og 129 b, jf.
lovforslagets § 1, nr. 19 og 24), vil blive omfattet af orienteringspligten i § 135
a, stk. 3.
Som konsekvens af lovforslagets § 1, nr. 49, om ophævelse af overskriften til §
136 d og § 136 d foreslås det i lovforslagets § 1, nr. 43, at henvisningen til §
136 d skal udgå af § 135 a, stk. 1, 1. pkt.
Med ændringsforslaget foreslås, at der i den foreslåede ændring af § 135 a,
stk. 3, jf. lovforslagets § 1, nr. 44, indsættes en henvisning til § 136 d.
Ændringsforslaget vil betyde, at indgreb efter § 136 d fortsat vil være blandt de
indgreb, som personalelederen jævnligt vil skulle orientere personens
pårørende, fremtidsfuldmægtige, værge eller anden repræsentant om.
Ændringsforslaget er således en konsekvensrettelse som følge af
ændringsforslag nr. 1 og 9 og skal ses i sammenhæng med ændringsforslag
nr. 6 og 8.
Til nr. 8
Ifølge servicelovens § 135 a, stk. 4, skal kommunalbestyrelsen udarbejde
handleplaner i overensstemmelse med § 141 for personer, over for hvem der
foretages indgreb som nævnt i stk. 1. Det fremgår af § 135 a, stk. 1, 1. pkt., i
serviceloven, at indgreb efter §§ 124 c-129 a, 136 a, 136 c, 136 d og 136 f skal
registreres af det personale, som har foretaget indgrebet, og indberettes til
personalelederen.
Med lovforslagets § 1, nr. 45, foreslås, at i
§ 135 a, stk. 4,
i serviceloven
ændres »som nævnt i stk. 1« til: »efter §§ 124 c-128, 128 b-129 b, 136 a, 136 c
5
L 188 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 9: Spm. om teknisk bistand til et ændringsforslag om, at bestemmelsen om den udvidede adgang til at anvende fysisk fastholdelse, tilbageholdelse og tilbageførsel udgår
2871633_0006.png
eller 136 f«. Dette foreslås som følge af lovforslagets § 1, nr. 43, om ændring af
§ 135 a, stk. 1, 1. pkt. i serviceloven, som vil medføre, at visse indgreb
fremover ikke vil skulle registreres hver gang et indgreb foretages, hvorfor
henvisningen til §§ 125, 128, 128 b, 128 c og 136 a, stk. 3, som foreslås
ændret, jf. lovforslagets § 1, nr. 9-14, 16-18 og 48, foreslås at udgå af § 135 a,
stk. 1, 1. pkt.
Med ændringsforslaget foreslås, at der i den foreslåede ændring af § 135 a,
stk. 4, jf. lovforslagets 1, nr. 45, indsættes en henvisning til § 136 d.
Ændringsforslaget vil betyde, at kommunalbestyrelsen fortsat skal udarbejde
handlingsplaner i overensstemmelse med § 141 for personer, over for hvem
der foretages indgreb efter § 136 d. Ændringsforslaget er således en
konsekvensrettelse som følge af ændringsforslag nr. 1 og 9 og skal ses i
sammenhæng med ændringsforslag nr. 6 og 7.
Til nr. 9
Med lovforslagets § 1, nr. 49, foreslås det, at overskriften til § 136 og § 136 d i
serviceloven ophæves som en konsekvens af de foreslåede ændringer af
servicelovens § 124 d, stk. 1 (der vil blive stk. 2), jf. lovforslagets § 1, nr. 8.
Med lovforslagets § 1, nr. 8, vil den foreslåede § 124 d, stk. 2, om fastholdelse
m.v. få samme indhold som § 136 d, stk. 1, i serviceloven.
Forslaget betyder, at der alene kan foretages fastholdelse efter kapitel 24, dvs.
for både handicap- og demensområdet. Betingelserne for fastholdelse m.v. er
derfor de samme, uanset om der foretages fastholdelse af personer med
betydelig og varigt nedsat psykisk funktionsevne, som ikke er en konsekvens af
demens eller anden erhvervet og fremadskridende mental svækkelse, og
personer med betydelig og varigt nedsat psykisk funktionsevne, som er en
konsekvens af demens eller anden erhvervet og fremadskridende mental
svækkelse.
Begrundelse herfor er at sikre personalet et samme mulighed for at yde
omsorg over for begge målgrupper.
Som følge af ændringsforslag nr. 1, hvor de gældende betingelserne for
fastholdelse m.v. efter servicelovens kapitel 24 vil blive opretholdt, er det
nødvendigt, at den foreslåede ophævelse af § 136 d udgår af lovforslaget.
Ændringsforslag nr. 9 vil således betyde, at personalet fortsat over for personer
med betydelig og varigt nedsat psykisk funktionsevne, som er en konsekvens
af demens eller anden erhvervet og fremadskridende mental svækkelse, vil
kunne fastholde, tilbageholde eller føre en person tilbage til egen bolig eller til
et andet opholdsrum, hvis det er nødvendig for at sikre en eller fleres tryghed,
værdighed og sikkerhed, når personen udviser en adfærd, der er meget
grænseoverskridende eller meget konfliktskabende over for de øvrige personer
på bo- og dagtilbuddet, eller i situationer, hvor en beboer på et bo- eller
dagtilbud er gået ind i en anden beboers bolig, uden den anden beboer ønsker
det.
Ændringsforslaget vil således medføre, at forslaget om at § 136 d i
serviceloven ophæves, vil udgå af lovforslaget.
Til nr. 10
Af § 73, stk. 1, nr. 1, i retssikkerhedsloven fremgår det, at der kan ske
indbringelse for retten efter de særlige regler i kapitel 43 a i retsplejeloven af
Ankestyrelsens afgørelse om optagelse i særlige botilbud uden samtykke efter
§§ 129 og 129 a i lov om social service.
6
L 188 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 9: Spm. om teknisk bistand til et ændringsforslag om, at bestemmelsen om den udvidede adgang til at anvende fysisk fastholdelse, tilbageholdelse og tilbageførsel udgår
2871633_0007.png
Med lovforslagets § 3, nr. 8, foreslås det, at der i retssikkerhedslovens § 73,
stk. 1, nr. 1, efter »afgørelse om« indsættes: »fastholdelse m.v. efter § 124 d,
stk. 2, jf. § 135, stk. 1, nr. 2, kortvarig indelåsning efter § 128 h, stk. 4, jf. § 135,
stk. 1, nr. 2, og«, og at »§§ 129 og 129 a« ændres til: »§§ 131 eller 131 a, jf. §
135, stk. 1, nr. 1,«.
Det foreslås, at der i den foreslåede ændring af § 73, stk. 1, nr. 1, i
retssikkerhedsloven indsættes en henvisning til § 136 d i serviceloven, sådan
at fastholdelse m.v. efter servicelovens § 136 d vil indgå i bestemmelsen.
Hermed vil § 136 d – ligesom § 124 d, stk. 1 (der vil blive stk. 2) - kunne
indbringes for retten efter de særlige regler i kapitel 43 a i retsplejeloven.
Hertil bemærkes det, at det fremgår af servicelovens § 136 d, stk. 3, at en
person, over for hvem der er foretaget indgreb efter stk. 1 for at forhindre den
pågældende i at forlade boligen eller et opholdsrum eller for at føre den
pågældende tilbage til boligen eller et opholdsrum, kan begære indgrebet
indbragt for retten efter reglerne i retsplejelovens kapitel 43 a.
Ændringsforslaget vil dermed ikke medføre en ændring af gældende ret. Der er
alene tale om en lovteknisk ændring og tydeliggørelse af gældende ret.
Ændringsforslaget skal ses i sammenhæng med ændringsforslag nr. 9,
hvorved det foreslås, at lovforslagets § 1, nr. 49, skal udgå, og at den
foreslåede ophævelse af overskriften til § 136 d og § 136 d i serviceloven
dermed vil udgå.
Til nr. 11
Med lovforslagets § 5, stk. 3, foreslås det, at § 1, nr. 8, 11, 16, 18, 20, 26, 28,
30, 33, 34, 38-41 og 49, i lovforslaget, §§ 128 g-128 i i lov om social service,
som affattet ved lovforslagets § 1, nr. 19, og § 3, nr. 1-3 og 7, i lovforslaget skal
have virkning fra den 1. januar 2025. Indtil den 1. januar 2025 vil de hidtil
gældende regler skulle finde anvendelse.
Med ændringsforslag nr. 1 foreslås det, at den i lovforslagets § 1, nr. 8,
foreslåede nyaffattelse af § 124 d i serviceloven ændres, sådan at lovforslagets
§ 1, nr. 8, alene vil skulle indeholde den foreslåede indsættelse af et nyt stk. 1 i
§ 124 d i serviceloven. Det gældende stk. 1 i § 124 d, vil herefter blive stk. 2.
Der henvises til bemærkningerne til ændringsforslag nr. 1.
Med ændringsforslag nr. 2 foreslås det, at der i lovforslaget indsættes et nyt
ændringsnummer, hvorved det foreslås, at § 124 d, stk. 2 og 3, i serviceloven
ophæves. Der henvises til bemærkningerne til ændringsforslag nr. 2.
Ændringsforslag nr. 1 og 2 skal ses i sammenhæng med hinanden, da
ændringsforslag nr. 1 viderefører den del af lovforslagets § 1, nr. 8, hvorved det
foreslås, at der indsættes et nyt stk. 1 i § 124 d i serviceloven. Ændringsforslag
nr. 2 viderefører den del af lovforslagets § 1, nr. 8, hvorved det med
lovforslagets foreslåede nyaffattelse af § 124 d samtidig foreslås, at § 124 d,
stk. 2 og 3, dermed vil blive ophævet. Ændringsforslag nr. 2 skal endvidere ses
i sammenhæng med lovforslagets § 1, nr. 45, som bl.a. viderefører indholdet af
§ 124 d, stk. 2 og 3.
Da det med lovforslagets § 5, stk. 3, foreslås, at den foreslåede nyaffattelse af
§ 135 i serviceloven først skal have virkning fra den 1. januar 2025, og da den
foreslåede ophævelse af § 124 d, stk. 2 og 3, i serviceloven hænger sammen
med den foreslåede nyaffattelse af § 135, er det nødvendigt, at det foreslåede
nye ændringsnummer, jf. ændringsforslag nr. 2, også først har virkning fra den
1. januar 2025. Omvendt er der ikke længere behov for, at lovforslagets § 1, nr.
8, med de ændringer der foreslås med ændringsforslag nr. 1, først har virkning
fra den 1. januar 2025. Disse ændringer foreslås derfor at skulle have virkning
7
L 188 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 9: Spm. om teknisk bistand til et ændringsforslag om, at bestemmelsen om den udvidede adgang til at anvende fysisk fastholdelse, tilbageholdelse og tilbageførsel udgår
2871633_0008.png
fra det foreslåede ikrafttrædelsestidspunkt den 1. juli 2024, jf. lovforslagets § 5,
stk. 1.
Ændringsforslag nr. 11 vil således medføre, at det foreslåede nye stk. 1 i § 124
d i serviceloven vil have virkning fra den 1. juli 2024, og at den foreslåede
ophævelse af § 124 d, stk. 2 og 3, i serviceloven først vil have virkning fra den
1. januar 2025.
8