Socialudvalget 2023-24
L 188
Offentligt
2868823_0001.png
Folketingets Socialudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2024 - 3508
Doknr.
863586
Dato
16-05-2024
Folketingets Socialudvalg har d. 6. maj 2024 stillet følgende spørgsmål nr. 2 (L
188) til social- og boligministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 2:
”Vil
ministeren uddybe, hvad der i ministerens optik er grænseoverskridende
adfærd, samt hvor en sådan grænse går? Der henvises til, at det fremgår af
lovforslaget L 188, at der indføres udvidet adgang til fysisk magtanvendelse,
der vil give mulighed for at anvende fysisk magt af hensyn til andres tryghed og
værdighed eller ved grænseoverskridende adfærd.”
Svar:
Med lovforslaget foreslås det, at personalet kan fastholde, tilbageholde eller
føre en person tilbage til egen bolig eller til et andet opholdsrum i et bo- eller
dagtilbud, hvis det er nødvendigt for at sikre andres tryghed, værdighed og
sikkerhed, når personen udviser en adfærd, der er meget
grænseoverskridende eller meget konfliktskabende over for de øvrige personer
i bo- eller dagtilbuddet, eller i situationer, hvor en person er gået ind i en bolig i
et botilbud, uden at beboeren ønsker det.
Forslaget ændrer ikke på, at den mindst indgribende foranstaltning altid går
forud for den mere indgribende, og at magtanvendelse altid skal udøves så
skånsomt og kortvarigt som muligt.
Det bemærkes, at det allerede følger af servicelovens § 136 d, stk. 1, at
personalet kan fastholde, tilbageholde eller føre en person tilbage til egen
bolig eller til et andet opholdsrum, hvis det er nødvendigt for at sikre en eller
fleres tryghed, værdighed og sikkerhed, når personen udviser en adfærd, der
er meget grænseoverskridende eller meget konfliktskabende over for de øvrige
personer på bo- og dagtilbuddet, eller i situationer, hvor en beboer på et bo-
eller dagtilbud er gået ind i en anden beboers bolig, uden den anden beboer
ønsker det. Målgruppen for servicelovens § 136 d, stk. 1, er dog alene
personer med betydelig og varigt nedsat psykisk funktionsevne, som
er en konsekvens af demens eller anden erhvervet og fremadskridende mental
svækkelse.
Det vil afhænge af en konkret og individuel vurdering, om den adfærd, en
person udviser, er meget grænseoverskridende eller meget konfliktskabende. I
vurderingen af, om det er nødvendigt at gribe ind for at sikre en anden persons
sikkerhed, tryghed eller værdighed, vil der kunne lægges vægt på, om
adfærden konkret kan forventes at skabe utryghed for andre personer.
Eksempelvis hvis personalet har erfaret, at andre personer har givet udtryk for,
1
L 188 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om, at den foreslåede bestemmelse om udvidet adgang til fysisk fastholdelse, tilbageholdelse og tilbageførsel alene anvendes i de situationer, hvor man har tænkt den anvendt
2868823_0002.png
at de er blevet bange, når personen tidligere har haft en truende eller voldsom
adfærd. I sådanne situationer vil der efter omstændighederne kunne foreligge
risiko for andres sikkerhed, tryghed eller værdighed, der vil kunne gøre det
muligt at fastholde, tilbageholde eller føre en person tilbage til egen bolig eller
til et andet opholdsrum.
Det er Social-, Bolig- og Ældreministeriets opfattelse, at hvis en person udviser
truende adfærd, som kan resultere i egentlig vold mod beboere, personale eller
andre, vil det ikke være lovligt at skride til fastholdelse allerede ved de første
tegn på, at en ny situation er under optræk. Forebyggende tiltag og forsøg på
at lede den pågældendes opmærksomhed væk skal have været forsøgt. Der vil
dog kunne opstå en akut situation, hvor der ikke vil være tid til at forsøge andre
tiltag først.
Med venlig hilsen
Pernille Rosenkrantz-Theil
Social- og boligminister
2