Skatteudvalget 2023-24
L 184
Offentligt
2868684_0001.png
16. maj 2024
J.nr. 2023 - 1819
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 184 - Forslag til Lov om passagerafgift på flyrejser.
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 7 af 13. maj 2024. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Steffen W. Frølund (LA).
Jeppe Bruus
/ Kathrine Waage
L 184 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 7: Spm., om det strider mod Chicago-konventionen angående international civil luftfart og Open Skies-aftalen mellem EU og USA, at den foreslåede flyafgift bl.a. anvendes til at finansiere ældrechecken
2868684_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, om det forhold, at den foreslåede flyafgift bl.a. anvendes til at
finansiere ældrechecken, strider imod artikel 15 i Chicago-konventionen af 1944 angående
international civil luftfart (*2) samt artikel 12 i Open Skies-aftalen mellem EU og USA?
Svar
Jeg har til besvarelsen af spørgsmålet indhentet bidrag fra Transportministeriet, som jeg
kan henholde mig til:
”Artikel
12 i Open Skies-aftalen mellem EU og USA omhandler brugerafgifter. I artikel 1
defineres brugerafgifter som:
”en afgift, som pålægges luftfartsselskaber for tilrådighedsstillelse af fa-
ciliteter og ydelser i lufthavne og på lufthavnsområdet, luftnavigations- eller luftfartssikkerhedsfaciliteter og
tjenester, herunder relaterede ydelser og faciliteter.”
Det vurderes på den baggrund, at artikel 12 ikke regulerer staters opkrævning af fiskale
afgifter som for eksempel en national passagerafgift.
For så vidt angår foreneligheden med artikel 15 i Chicago-konventionen foretog et neder-
landsk konsulenthus i 2018 en analyse af flyafgifter, herunder lovligheden af passageraf-
gifter på flyrejser
1
.
Analysen ser blandt andet på domstolsafgørelser i andre lande, der allerede har indført
passagerafgifter, hvor lovligheden af passagerafgiften har været udfordret blandt andet
med henvisning til artikel 15. Analysen konkluderer, at nationale passagerafgifter ikke stri-
der mod artikel 15 i Chicago-konventionen.
Det kan hertil bemærkes, at en række lande i en længere årrække har haft passagerafgifter
på flyrejser. Det gælder for eksempel EU-landene Sverige og Tyskland, som er underlagt
samme forpligtigelser i henhold til Chicago-konventionen og Open Skies-aftalen mellem
EU og USA. I disse lande er provenuet fra afgiften ikke øremærket til luftfartsbranchen.”
1
CE Delft (2018).
”A study on aviation taxes” (link)
Side 2 af 2