Skatteudvalget 2023-24
L 182
Offentligt
2869440_0001.png
17. maj 2024
J.nr. 2022 - 14171
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 182 - Forslag til Lov om afgift af CO
2
e-emissioner af kvoteomfattede sek-
torer (emissionsafgiftsloven).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 1 af 7. maj 2024.
Jeppe Bruus
/ Kathrine Waage
L 182 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om kommentar til henvendelsen af 7/5-24 fra BlueNord og Crossbridge Energy vedrørende PowerPoint til foretræde den 8. maj 2024
2869440_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 7. maj 2024 fra BlueNord og Crossbridge
Energy, jf. L 182 - bilag 4.
Svar
Crossbridge og BlueNord fremfører, at CO
2
-neutralitet i deres brancher vil kræve massive
investeringer, og at disse ikke kan opnås uden ambitiøse grønne investeringsrammevilkår.
Der henvises til, at dansk udvinding af olie og gas har udløbsdato senest i 2050, hvilket
giver en kort investeringshorisont i forhold til andre industrier. Crossbridge og BlueNord
er bekymrede for, at den nye afgift vil blive en ekstra skat, som giver tab af konkurrence-
evne i forhold til andre aktører, ikke mindst i relation til import af LNG, som har et hø-
jere klimaaftryk. De stigende omkostninger kan medføre lukning af bestemte felter, mens
ressourcerne forbliver i undergrunden. Det vil føre til tab af dansk energiforsyning og
skatteindtægter.
Crossbridge og BlueNord anfører, at ambitiøse grønne investeringsrammevilkår kan mu-
liggøre store CO
2
-reduktioner, fx CCS og CCU på raffinering eller elektrificering af pro-
duktionen i Nordsøen. Crossbridge og BlueNord opfordrer samtidig til at indføre et pris-
loft på emissionsafgiften svarende til EU-kvoteprisen, så det sikres, at den samlede belast-
ning udgør 1.125 kroner pr. ton CO
2
i 2030, som fastsat i
Aftale om grøn skattereform for in-
dustri mv. 2022.
Det vil sikre lige konkurrencevilkår i omstillingsperioden, samt at forsy-
ningen ikke flyttes til mere udledende kilder, fx. fra importerede produkter.
Kommentar
Det følger af
Aftale om grøn skattereform for industri mv. 2022,
at veldefinerede områder, der i
dag er afgiftsfritaget, skal omfattes af afgift ved CO
2
-udledninger fra den 1. januar 2025.
Med
Aftale om grøn skattereform for industri mv. 2022
er der for procesformål aftalt en høj
CO
2
-afgift på 750 kr. pr. ton CO
2
, dog 375 kr. pr. ton CO
2
for kvoteomfattet proces. Det
er desuden aftalt, at der skal gælde en særlig afgiftssats for mineralogiske processer, metal-
lurgiske processer, kemisk reduktion og elektrolyse på 125 kr. pr. ton CO
2
.
Aftalen
indebærer en bundpris, der kan træde i kraft, hvis EU’s kvotehandelsmarked ikke
leverer som forventet. Bundprisen fastsættes som afgiften plus den forventede kvotepris,
og den vil derfor være 1.125 kr. pr. ton CO
2
for kvoteomfattede virksomheder samt 875
kr. pr. ton CO
2
inden for mineralogiske processer mv. (2022-satser).
Ændringer af CO
2
-afgiften besluttes i forbindelse med genbesøgene af aftalen i 2026 og
2028. Aftalen indebærer ikke et loft over afgiften på baggrund af sammenhæng til kvote-
prisens udvikling som foreslået af Crossbridge og BlueNord.
Med aftalen er der desuden afsat penge til et grønt investeringsvindue på samlet 1 mia. kr.
i perioden 2023-2030. Den konkrete udformning af investeringsvinduet er under afkla-
ring.
Side 2 af 3
L 182 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om kommentar til henvendelsen af 7/5-24 fra BlueNord og Crossbridge Energy vedrørende PowerPoint til foretræde den 8. maj 2024
2869440_0003.png
Med
Aftale om mulighed for etablering af brintinfrastruktur
af den 22. maj 2023 blev der fastsat
principper for at muliggøre etablering af rørbunden brintinfrastruktur i Danmark. Det
skal bidrage til omstillingen fra fossile brændsler i en række svært omstillelige sektorer,
herunder industrien.
Klimaaftale om mere grøn energi fra sol og vind på land 2023
Rammevilkår til fremme af VE-udbyg-
ningen på land
af den 12. december 2023 skal desuden bidrage til udbygningen af vedva-
rende energi på land, som kan bidrage med grøn strøm, herunder også til produktion af
grønne brændstoffer.
Side 3 af 3