Indfødsretsudvalget 2023-24
L 177
Offentligt
2867115_0001.png
Ministeren
Indfødsretsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Indfødsretsudvalget har den 25. april 2024 stillet følgende spørgsmål nr. 14 til L 177
efter ønske fra Mikkel Bjørn (DF) til udlændinge- og integrationsministeren, som
hermed besvares.
Spørgsmål nr. 14:
Vil ministeren i tabelform redegøre for bipersonernes aldersgrupper og nationali-
teter ud fra samme kategorisering som hovedpersonerne på lovforslaget i hen-
holdsvis Norden, andre vestlige lande end Norden, statsløse eller MENAP-lande og
Tyrkiet samt andre ikkevestlige lande end MENAP-lande og Tyrkiet?
Svar:
1.
Hvis en ansøger optaget på lovforslaget om indfødsrets meddelelse har børn un-
der 18 år, bliver disse naturaliseret sammen med ansøgeren i medfør af indføds-
retslovens § 6, stk. 2, jf. § 5, stk. 1, medmindre det i lovteksten udtrykkeligt er be-
stemt, at barnet ikke skal være omfattet af ansøgerens erhvervelse af dansk stats-
borgerskab, eller hvis betingelserne i indfødsretslovens § 5, stk. 1, eller § 6, stk. 2,
2. pkt., ikke er opfyldt.
Det følger af indfødsretslovens § 5, stk. 1, at barnet skal være ugift, under 18 år og
bosat her i riget. Barnet skal have lovligt ophold. Desuden skal ansøgeren have del
i forældremyndigheden over barnet, og såfremt barnet er undergivet fælles foræl-
dremyndighed, skal den anden forældremyndighedsindehaver have meddelt sam-
tykke til, at barnet naturaliseres sammen med ansøgeren, jf. forældreansvarslovens
§ 3, stk. 1.
Det følger desuden af indfødsretslovens § 6, stk. 2, 2. pkt., at barnet skal opfylde
det samme vandelskrav, som der stilles til forælderen.
Betingelserne skal være opfyldt på det tidspunkt, hvor forælderen erhverver dansk
indfødsret. Hvis forælderen er undtaget fra kravet om deltagelse i en grundlovsce-
remoni og derfor erhverver dansk indfødsret ved lovens ikrafttræden, bliver barnet
også dansk ved lovens ikrafttræden. Hvis forælderen er omfattet af kravet om del-
tagelse i en ceremoni, er det først på dette tidspunkt, at barnet bliver dansk, og det
er derfor først på dette tidspunkt, at betingelserne skal være opfyldt.
Side
1/2
15. maj 2024
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2024 - 6636
2692436
L 177 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 14: Spm. om redegørelse for bipersonernes aldersgrupper og nationaliteter ud fra samme kategorisering som hovedpersonerne på lovforslaget
2.
Udlændinge- og Integrationsministeriet tager således først endelig stilling til, om
en biperson opfylder naturalisationsbetingelserne i forbindelse med, at forælderen
erhverver dansk statsborgerskab.
Vedlagt fremsendes en oversigt over bipersoner, som vil kunne erhverve dansk
statsborgerskab sammen med deres forælder, der er optaget på lovforslaget om
indfødsrets meddelelse, inddelt efter områdegruppe, nationalitet og i to alders-
grupper afhængig af, om de aktuelt er under eller over den kriminelle lavalder (15
år). Såfremt en biperson har flere nationaliteter, er bipersonen anført med den na-
tionalitet, som vedkommende er registreret med i Det Centrale Personregister
(CPR).
Udlændinge- og Integrationsministeriet skal bemærke, at oversigten er udarbejdet
på baggrund af de tal, der var tilgængelige den 25. april 2024, hvor lovforslaget blev
fremsat og er således et udtryk for et øjebliksbillede. Ansøgerne på lovforslaget kan
få børn efter listens udarbejdelse, som vil erhverve dansk statsborgerskab som bi-
personer. Tilsvarende vil bipersonerne på listen ikke nødvendigvis opfylde natura-
lisationsbetingelserne på det tidspunkt, hvor forælderen erhverver dansk statsbor-
gerskab
eksempelvis hvis de har begået et karensgivende strafbart forhold, de er
udrejst af landet, eller de er fyldt 18 år i mellemtiden.
Udlændinge- og Integrationsministeriet skal afslutningsvist bemærke, at de statisti-
ske oplysninger er behæftet med en vis usikkerhed, idet sagsbehandlingssyste-
merne, som Indfødsretskontoret benytter, er opbygget som journaliserings- og
sagsbehandlingssystemer og ikke som egentlige statistiksystemer. Der tages på den
baggrund forbehold for eventuelle registreringsfejl og efterregistreringer.
Kaare Dybvad Bek
/
Christine V. Johansen
Side
2/2