Slotsholmsgade 10-12
DK-1216 København K
T +45 7226 9000
W sum.dk
Folketingets Sundhedsudvalg
Dato: 03-06-2024
Enhed: Patientsikkerhed og Lovkvalitet
Sagsbeh: katb
Sagsnr.:2023 - 4167
Dok. nr.: 170817
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 3 (L 170), som Folketingets
Sundhedsudvalg har stillet til indenrigs- og sundhedsministeren den 30. maj 2024.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kirsten Normann Andersen (SF) og Per Larsen
(KF).
Spørgsmål nr. 3:
”Vil
ministeren redegøre for, hvad det vil koste, hvis gebyret for autorisation for
danskuddannede sygeplejersker og andre sundhedsprofessionelle omfattet af
bekendtgørelsens § 1, stk. 3 med et gebyr på 313 kr., som med lovforslaget vil
blive ramt af et højere autorisationsgebyr, fastholdes på det nuværende niveau?
Og hvad det vil koste, hvis gebyret kun hæves, så det dækker den reelle
omkostning ved sagsbehandling af autorisationsansøgning fra en danskuddannet?”
Svar:
Forudsætningen i lovforslaget om, at der vil blive fastsat ens gebyrer for alle ansøgere
uanset uddannelsesland, udmønter den politiske aftale af 24. januar 2024 mellem
regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne) og Socialistisk Folkeparti,
Liberal Alliance, Konservativt Folkeparti og Radikale Venstre.
Det fremgår således af aftalen, at »Aftalepartierne er desuden enige om at omlægge
det nuværende autorisationsgebyr fra et udstedelses- til et ansøgningsgebyr og at
forsimple gebyrstrukturen, så gebyret vil være det samme, uanset om ansøgeren
kommer fra Danmark, Norden, EU/EØS eller fra tredjelande«.
Det fremgår således klart af aftalen, som partierne har indgået, ligesom det i øvrigt
også fremgik klart af det materiale, som blev drøftet under forhandlingerne.
Hvis gebyret på 313 kr. for meddelelse af autorisation til sundhedspersoner omfattet
af § 1, stk. 3, i bekendtgørelse om gebyr for autorisation m.v. af visse
sundhedspersoner fastholdes for danskuddannede og EU/EØS-uddannede
sundhedspersoner, skønner Styrelsen for Patientsikkerhed, at de manglende
indtægter i forhold til en gebyrmodel med ens gebyrer for alle ansøgere, vil udgøre 9
mio. kr. årligt, svarende til de manglende indtægter i forhold til den gebyrmodel med
ens gebyrer for alle ansøgere, som fremgår af lovforslaget som forudsat i den
politiske aftale af 24. januar 2024, som begge spørgeres partier er en del af.
Meromkostningernes er ikke finansieret.