Uddannelses- og Forskningsudvalget 2023-24
L 164
Offentligt
2869964_0001.png
Ministeren
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af 13. maj 2024 har udvalget efter ønske fra Christina Olumeko (ALT) stillet
mig følgende spørgsmål:
L 164 spørgsmål 15
Vil ministeren redegøre for, hvordan ministeriet kommer frem til den konklusion,
der fremgår af lovbemærkningernes afsnit 3 om konsekvenser for opfyldelsen af
FN’s verdensmål, hvoraf det fremgår, at ”lovforslaget vurderes at understøtte FN’s
Verdensmål, delmål 4.5, hvorefter der inden 2030 skal sikres lige adgang til alle
niveauer af uddannelse og erhvervsrettet uddannelse for de mest udsatte grupper,
herunder blandt andet mennesker med handicap”, herunder om ministeren mener,
at en større fleksibilitet i tilrettelæggelsen af de studerendes uddannelsesforløb
fsva. modtagere af su-handicaptillæg
gør op for de forringelser, der følger af lov-
forslaget for de unge, der modtager SPS-støtte, men som ikke er berettiget til su-
handicaptillæg?
Svar
Uddannelses- og Forskningsministeriets vurdering af konsekvenser for opfyldel-
sen af FN’s verdensmål tager udgangspunkt i
den SU-reform for de videregående
uddannelser, som regeringen blev enige med Liberal Alliance, Det Konservative
Folkeparti og Dansk Folkeparti om den 18. december 2023, og som gennemføres
med lovforslaget.
Med lovforslaget lægges der op til, at alle studerende, der modtager SU-handicap-
tillæg efter SU-lovens § 7, stk. 3, eller forsørgertillæg til enlige efter SU-lovens § 7,
stk. 4, nr. 1, fremover tildeles en udvidet støttetid på 12 klip ud over den norme-
rede uddannelsestid samt en ramme på 70 SU-klip. Disse studerende er i dag stil-
let som øvrige studerende, hvor det kun er studerende, der begynder på deres før-
ste videregående uddannelse inden for 2 år efter afslutningen af deres adgangsgi-
vende uddannelse, der tildeles en udvidet støttetid på 12 klip ud over den norme-
rede uddannelsestid.
Det er endvidere hensigten, at uddannelses- og forskningsministeren med hjem-
mel i SU-lovens § 2, stk. 2, vil fastsætte nærmere regler om, at den udvidede støt-
tetid med 12 ekstra klip til modtagere af SU-handicaptillæg ikke skal tælle med i
opgørelsen af SU-studieaktivitetskravet.
21. maj 2024
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
Tel. 3392 9700
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Ref.-nr.
486453
Side 1/3
L 164 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 17: Spm. om konsekvensvurderingen af forslaget, sammenholdt med at studerende med SPS-støtte, men ikke su-handicaptillæg, stilles ringere
2869964_0002.png
Det vurderes på den baggrund, at mens modtagere af SU-handicaptillæg i dag er
stillet på samme måde som øvrige studerende, så stilles de med SU-reformen i re-
lation til SU bedre end øvrige studerende
og også bedre, end de er stillet efter
de nuværende regler.
Det bemærkes, at modtagere af specialpædagogisk støtte (SPS) ikke har en sær-
lig regulering i SU-loven, og disse studerende stilles således både efter de nuvæ-
rende og de foreslåede regler på samme måde som øvrige studerende i relation til
SU.
Ministeriet har på baggrund af ovenstående efter en konkret vurdering fundet, at
lovforslaget understøtter FN´s Verdensmål, delmål 4.5, hvorefter der inden 2030
skal sikres lige adgang til alle niveauer af uddannelse og erhvervsrettet uddan-
nelse for de mest udsatte grupper, herunder blandt andet mennesker med handi-
cap.
Ministeriet har endvidere efter en konkret vurdering fundet, at lovforslaget under-
støtter FN’s verdensmål, delmål 8.5, hvorefter der inden 2030 skal opnås fuld og
produktiv beskæftigelse og anstændigt arbejde for alle kvinder og mænd, herun-
der også unge og personer med handicap, og med lige løn for arbejde af samme
værdi.
Jeg har stor forståelse for, at studerende med funktionsnedsættelser kan opleve
udfordringer undervejs i uddannelsen. Der er imidlertid forskel på, hvordan og hvor
meget den enkelte studerendes mulighed for at deltage i uddannelsen er påvirket,
ligesom der kan være forskel på de studerendes oplevelse af betydningen af de-
res funktionsnedsættelse.
Derfor er der også forskellige støtteformer, der hver især skal være med til at give
studerende med funktionsnedsættelser mulighed for at deltage i og gennemføre
deres uddannelse.
Specialpædagogisk støtte (SPS) har til formål at sikre, at studerende med fysiske
eller psykiske funktionsnedsættelser, der er optaget på en videregående uddan-
nelse, uanset funktionsnedsættelsen kan gennemføre uddannelsen på lige fod
med andre studerende. SPS gives således f.eks. i form af konkrete hjælpemidler
med henblik på at kunne afhjælpe de barrierer, som de studerende oplever i for-
bindelse med deres uddannelse på grund af deres funktionsnedsættelse.
SU-handicaptillæg er en økonomisk støtte, som gives til studerende, der udover at
modtage SU, vurderes at have en så betydelig varig psykisk eller fysisk funktions-
nedsættelse, at den studerende reelt ikke er i stand til at have et studiejob ved si-
den af deres uddannelse.
SPS og SU-handicaptillæg er således to forskellige støtteformer, der sigter mod
forskellige former for barrierer i forhold til muligheden for at gennemføre en uddan-
nelse som følge af en funktionsnedsættelse.
Side 2/3
L 164 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 17: Spm. om konsekvensvurderingen af forslaget, sammenholdt med at studerende med SPS-støtte, men ikke su-handicaptillæg, stilles ringere
2869964_0003.png
Med venlig hilsen
Christina Egelund
Side 3/3