Udlændinge- og Integrationsudvalget 2023-24
L 157
Offentligt
2869764_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 14. maj 2024 stillet følgende spørgs-
mål nr. 10 til L 157 efter ønske fra udvalget til udlændinge- og integrationsministe-
ren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 10:
Vil ministeren redegøre for, hvor mange, der er i den situation, som FN-forbundet
og FN-byen beskriver i deres henvendelse til udvalget af 29. april 2024 jf. bilag 4, og
om det er ministerens vurdering, at lovforslaget kan have som konsekvens, at dan-
skernes engagement i at tage arbejde i FN svækkes?
Svar:
1.
Udlændinge- og Integrationsministeriet kan oplyse, at det ikke er muligt at op-
gøre, hvor mange danske FN-ansatte i udlandet, der har en ægtefælle eller samle-
ver, der er tredjelandsstatsborger og ikke kan opnå opholdstilladelse i Danmark.
2.
Lovforslag nr. L 157 indeholder ikke forslag til ændringer, der er direkte rettet
mod danske FN-ansatte og disses familiemedlemmer.
Som oplyst i ministeriets brev af 14. maj 2024 til FN-forbundet, som er sendt i kopi
til Udlændinge- og Integrationsudvalget med besvarelsen af spørgsmål nr. 9 til L
157 (alm. del), indeholder lovforslag nr. L 157 dog et forslag om en ny ordning, der
vil give udlandsdanskere, som vender tilbage til Danmark, adgang til at tage familien
med på samme vilkår og under samme betingelser, som gælder for udenlandske
arbejdstagere, dvs. uden at de almindelige familiesammenføringsbetingelser kræ-
ves opfyldt.
Den foreslåede ordning er
som det også gælder for reglerne om medfølgende
familie til udenlandske arbejdstagere
begrundet i erhvervs- og beskæftigelses-
mæssige hensyn, idet ordningen varetager hensynet til Danmarks interesse i at til-
trække efterspurgte udlandsdanskere.
Med den nye ordning vil en hjemvendende udlandsdansker, der er tilbudt en stil-
ling, der
hvis den pågældende havde været udlænding
kunne danne grundlag
Side
1/2
20. maj 2024
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2024 - 7586
2707014
L 157 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 10: Spm. om, hvor mange der er i den situation, som FN-forbundet og FN Byen beskriver, og om lovforslaget kan svække danskernes engagement i at arbejde i FN
for meddelelse af opholdstilladelse efter en række erhvervsordninger, få adgang til
at tage familie med til Danmark på samme vilkår som en udenlandsk arbejdstager.
Ordningen kan være relevant for danske FN-ansatte, der har en ægtefælle eller
samlever, der er tredjelandsstatsborger, og som ønsker at vende hjem til Danmark.
Det vil bero på en konkret vurdering, om en dansk statsborger er omfattet af ord-
ningen, men det vil indgå som et væsentligt moment, hvor langvarigt udlandsop-
holdet har været. En dansk statsborger vil som det altovervejende udgangspunkt
blive anset for omfattet af ordningen, hvis udlandsopholdet har haft en varighed på
mindst 8 år. Har udlandsopholdet varet i under 8 år, vil det i højere grad bero på en
konkret vurdering, om udlandsdanskeren er omfattet af ordningen.
Som det også fremgår af ministeriets brev af 14. maj 2024 til FN-forbundet, gælder
det allerede i dag, at familiemedlemmer til danske statsborgere i visse tilfælde har
mulighed for at opnå familiesammenføring på baggrund af rettigheder knyttet til
unionsborgerskabet, jf. TEUF artikel 20, som følge af et afhængighedsforhold mel-
lem typisk et mindreårigt dansk barn og barnets tredjelandsforælder. I disse situa-
tioner kræves udlændingelovens almindelige betingelser for familiesammenføring
ikke opfyldt.
Kaare Dybvad Bek
/
Øzlem Gencay Akar
Side
2/2