Udvalget for Forretningsordenen 2023-24
L 154
Offentligt
2860824_0001.png
Dato:
Sagsnr.:
3. maj 2024
2024 - 2895
Udvalget for Forretningsordenen
Folketinget
Statsministerens besvarelse af udvalgsspørgsmål nr. 3 vedrørende forslag til
lov om kong Frederik den Tiendes civilliste (L 154). Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Udvalget for Forretningsordenen.
Spørgsmål nr. 3:
”Vil
statsministeren kommentere henvendelsen af 17. april 2024 fra Transparency In-
ternational Danmark, jf. L 154
bilag 1.”
Svar:
Henvendelsen af 17. april 2024 fra Transparency International Danmark giver anledning
til følgende bemærkninger.
Statsministeriet har noteret sig, at Transparency International Danmark finder det meget
fornuftigt, at der sker ændringer i rammerne for den indvendige vedligeholdelse, og at
det ifølge Transparency International Danmark skaber et rent snit mellem de udgifter,
der vedrører det personelle, og de der vedrører funktionen.
For så vidt angår Transparency International Danmarks bemærkning om opgørelsen af
udgifter til Kongehuset på finansloven har Statsministeriet indhentet en udtalelse fra
Finansministeriet, der har oplyst følgende:
”Niveauerne for statsydelse og årpenge, som fastsat ved lov og løbende in-
dekseret i henhold hertil, budgetteres på de årlige finanslove under §§ 1. og
2. Kongehuset offentliggør dertil hvert år et årsregnskab for bl.a. statsydel-
sen. Der afholdes derudover udgifter relateret til Kongehuset og dets aktivi-
teter på en række ministerparagraffer. Finansloven indeholder ikke en samlet
opgørelse af disse udgifter på tværs af ministerparagraffer. Det bemærkes, at
udgifter og tilhørende anmærkningstekster på de enkelte ministerparagraffer
henhører under de enkelte ressortministeriers ansvar.
L 154 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om henvendelse af 17. april 2024 fra Transparency International Danmark
-2-
Der er tidligere foretaget opgørelser af udgifter relateret til Kongehuset og
dets aktiviteter på tværs af ministerparagraffer, herunder f.eks. Offentlige ud-
gifter til Kongehuset i 2009. Dertil har Forsvarsministeriets f.eks. også lø-
bende foretaget opgørelser af Forsvarets udgifter i forbindelse med støtte til
Kongehuset.”
Statsministeriet kan i tilknytning hertil oplyse, at Kongehuset desuden på sin hjemme-
side har offentliggjort retningslinjer for modtagelse af gaver, hvoraf det bl.a. fremgår, at
der fremover forventes at ske offentliggørelse af modtagne gaver.
For så vidt angår Transparency International Danmarks bemærkning om finansiering
via fondsdonationer har Statsministeriet indhentet en udtalelse fra Kulturministeriet, der
har oplyst følgende:
”For
så vidt angår åbenhed om fondsfinansiering, har Kulturministeriet ind-
hentet bidrag fra Slots- og Kulturstyrelsen, som oplyser følgende:
”Slots-
og Kulturstyrelsen varetager på statens vegne drift og vedligeholdelse
af statens slotte og haver mv., herunder de ejendomme der stilles til rådighed
for civillisten.
Slots- og Kulturstyrelsens anlægsbevillinger fremgår af finansloven. Her
fremgår også de samlede donationer, som fx kan komme fra fonde. Derud-
over vil bygge- og anlægsprojekter, der overstiger 70 mio. kr., blive forelagt
særskilt for Finansudvalget eller blive optaget direkte på finansloven, hvor
oplysninger om evt. medfinansiering fra fonde mv. vil fremgå.””
Med venlig hilsen
Mette Frederiksen