Retsudvalget 2023-24
L 148
Offentligt
2873301_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsnr.:
Dok.:
27. maj 2024
Strafferetskontoret
2024-05327
3308274
Besvarelse af spørgsmål nr. 4 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende
forslag til lov om ændring af retsplejeloven (Ændring af reglerne om
hastesikring og udlevering af oplysninger om teletrafik, reglerne om
genoptagelse af straffesager m.v.) (L 148)
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 4 vedrørende forslag til lov om
ændring af retsplejeloven (Ændring af reglerne om hastesikring og
udlevering af oplysninger om teletrafik, reglerne om genoptagelse af
straffesager m.v.) (L 148), som Folketingets Retsudvalg har stillet til
justitsministeren den 22. maj 2024. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Betina Kastbjerg (DD).
Peter Hummelgaard
/
Morten Holland Heide
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
L 148 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm., om den danske implementering af EU-Domstolens dom af 5. april 2022 i sag nr. C-140/20 (Commissioner of An Garda Síochána m.fl.) er en minimumsimplementering
Spørgsmål nr. 4 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om ændring af retsplejeloven (Ændring af reglerne om hastesikring og
udlevering af oplysninger om teletrafik, reglerne om genoptagelse af
straffesager m.v.) (L 148):
”Vil ministeren redegøre for, om den danske implementering af
EU-Domstolens dom af 5. april 2022 i sag nr. C-140/20
(Commissioner of An Garda Síochána m.fl.) er en
minimumsimplementering i Danmark, således Danmark kun
foretager de nødvendige lovændringer?”
Svar:
Justitsministeriet har forstået spørgsmålet således, at det ønskes oplyst, om
der med lovforslaget lægges op til kun at foretage sådanne indskrænkninger
af politiets adgang til at indhente trafik- og lokaliseringsdata hos
teleudbyderne, der er nødvendige som følge af EU-Domstolens dom af 5.
april 2022 i sag nr. C-140/20 (Commissioner of An Garda Síochána m.fl.).
Med den nævnte dom blev det slået fast, at politiet ikke må indhente trafik-
og lokaliseringsdata, der er registreret og opbevaret generelt og
udifferentieret med henblik på beskyttelse af den nationale sikkerhed, hvis
formålet med adgangen er at bekæmpe kriminalitet, der ikke angår den
nationale sikkerhed.
Med lovforslaget foreslås det på den baggrund at ændre retsplejelovens §§
781, 781 a og 804 a (om udlevering af trafik- og lokaliseringsdata), så det
ikke vil være muligt at pålægge teleudbydere at udlevere oplysninger, der
udelukkende er registreret og opbevaret generelt og udifferentieret efter
regler udstedt i medfør af retsplejelovens § 786 e, medmindre
efterforskningen angår en forsætlig overtrædelse af straffelovens 12. eller
13. kapitel om terrorisme mv.
Det foreslås tilsvarende at ændre retsplejelovens § 786 a (om hastesikring),
så oplysninger, der udelukkende er registreret og opbevaret generelt og
udifferentieret efter regler udstedt i medfør af retsplejelovens § 786 e, ikke
vil kunne hastesikres, medmindre efterforskningen angår en forsætlig
overtrædelse af straffelovens 12. eller 13. kapitel.
Politiets adgang til oplysninger, som teleudbyderne har registreret og
opbevaret efter reglerne om målrettet registrering og opbevaring af
Side 2/3
L 148 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm., om den danske implementering af EU-Domstolens dom af 5. april 2022 i sag nr. C-140/20 (Commissioner of An Garda Síochána m.fl.) er en minimumsimplementering
trafikdata, jf. retsplejelovens §§ 786 b-786 d, berøres ikke af den foreslåede
ordning.
Der henvises til pkt. 2.3 og 2.4 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Det er på denne baggrund Justitsministeriets vurdering, at der med
lovforslaget kun foretages sådanne indskrænkninger af politiets adgang til
at indhente trafik- og lokaliseringsdata hos teleudbyderne, der er
nødvendige som følge af EU-Domstolens dom af 5. april 2022. Det
bemærkes, at politiet og anklagemyndigheden på baggrund af dommen fra
EU-Domstolen allerede administrerer indgrebsreglerne i overensstemmelse
med de foreslåede ændringer.
Side 3/3