Udlændinge- og Integrationsudvalget 2023-24
L 147
Offentligt
2859822_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 19. april 2024 stillet følgende spørgs-
mål nr. 4 til L 147 (alm. del) efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Karsten
Hønge (SF) til udlændinge- og integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 4 til L 147:
Vil ministeren anmode Finanstilsynet om at vurdere hvorvidt pengeinstitutter og
virksomheder vil skulle bruge mere tid på kontrol og administration, hvis løn udbe-
tales til en bankkonto i et pengeinstitut uden for EU?
Svar:
Der er til brug for besvarelsen indhentet bidrag fra Erhvervsministeriet, som har
oplyst følgende:
”Erhvervsministeriet
har til brug for Udlændinge- og Integrationsmi-
nisteriets besvarelse af spørgsmål 4 ad L 147 forelagt spørgsmålet for
Finanstilsynet, der har oplyst følgende:
”Pengeinstitutter omfattet af den danske hvidvasklov er som ud-
gangspunkt underlagt de samme forpligtelser til at gennemføre kun-
dekendskabsprocedurer, herunder transaktionsovervågning, under-
søgelsespligt og eventuelt underretningspligt, uanset om en lønover-
førsel sendes til en anden dansk bankkonto eller om den sendes til
en udenlandsk konto.
Der er dog visse omstændigheder forbundet med et kundeforhold,
der kan medføre, at pengeinstitutter underlægges yderligere forplig-
telser efter hvidvaskloven.
F.eks. kan en kundes
f.eks. en dansk arbejdsgivers
lønoverførsel
til en konto i et pengeinstitut uden for EU indebære, at pengeinsti-
tuttet vurderer, at der er en øget risiko for hvidvask eller terrorfinan-
siering forbundet med kunden. Hvis lønoverførslen sker til f.eks. et
land på FATF’s (Financial Action Task Force) grå eller sorte liste eller
et land, der er genstand for sanktioner, kan kundens pengeinstitut
vurdere, at kunden har en forbindelse hertil, hvilket kan indebære en
øget risiko.
Side
1/2
2. maj 2024
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2024 - 6159
2684678
L 147 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 4: MFU spm. om, hvorvidt pengeinstitutter og virksomheder skal bruge mere tid på kontrol og administration, hvis løn udbetales til en bankkonto i et pengeinstitut uden for EU
I så fald skal pengeinstituttet gennemføre skærpede kundekend-
skabsprocedurer udover de almindelige kundekendskabsprocedurer.
Dette kan f.eks. indbefatte indhentelse af yderligere oplysninger om
kundens (f.eks. arbejdsgivervirksomhedens) reelle ejere og yderli-
gere oplysninger om kundens formues oprindelse.
Hvis en kunde
f.eks. en dansk arbejdsgiver
foretager en lønover-
førsel til en bankkonto i et pengeinstitut i et land, der er opført på
Europa-Kommissionens liste over højrisikotredjelande, skal det på-
gældende pengeinstitut gennemføre skærpede kundekendskabspro-
cedurer, som oplistet i hvidvasklovens § 17, stk. 2, og gennemføre en
eller flere yderligere risikobegrænsende foranstaltninger, som nævnt
i § 17, stk. 3. Disse forpligtelser gælder uanset, om pengeinstituttet
allerede har klassificeret kunden som højrisikokunde.
De skærpede kundekendskabsprocedurer efter § 17, stk. 2, omfatter
bl.a. indhentelse af yderligere oplysninger om formålet med forret-
ningsforbindelsen til kunden og indhentelse af yderligere oplysninger
om årsagerne til de ønskede eller udførte transaktioner. Herudover
skal den hvidvaskansvarlige godkende etablering og videreførelse af
forretningsforbindelsen med kunden.
De risikobegrænsende foranstaltninger efter § 17, stk. 3, kan bl.a. be-
stå i indførelse af relevante skærpede indberetningsmekanismer el-
ler systematisk indberetning af finansielle transaktioner. Pengeinsti-
tutter kan f.eks. vælge at opsætte flere parametre, som dermed kan
skærpe overvågningen af specifikke transaktionsmønstre hos kun-
den.
Sammenfattende betyder det, at hvis et pengeinstitut på grund af
kundens transaktioner
f.eks. en dansk arbejdsgivers lønoverførsler
til et givent land vurderer, at der er øget risiko for hvidvask eller
finansiering af terrorisme, eller hvis kunden foretager lønoverførsler
til lande på Europa-Kommissionen liste over højrisikotredjelande, vil
det pågældende pengeinstitut skulle foretage sig yderligere i form af
skærpede kundekendskabsprocedurer og eventuelt også visse yder-
ligere risikobegrænsende foranstaltninger. Disse foranstaltninger vil
i de fleste tilfælde indebære, at pengeinstituttet vil skulle bruge mere
tid på kontrol og administration, end hvis der udbetales til en konto
i et andet dansk pengeinstitut.”
Kaare Dybvad Bek
/
Charlotte Barslev
Side
2/2