Udvalget for Forretningsordenen 2023-24
L 133
Offentligt
2859491_0001.png
Udvalget for Forretningsordenen 2022-23 (2. samling)
L 85 - endeligt svar på spørgsmål 3
Offentligt
Folketinget
Udvalget for forretningsordenen
Christiansborg
1240 København K
8. maj 2023
Stats- og Menneskerets-
kontoret
Sagsbeh: Kenneth Schmidt Ras-
mussen
Sagsnr.: 2023-0037-0173
Dok.:
2803059
Dato:
Kontor:
Besvarelse af spørgsmål nr. 3 fra Folketingets Udvalg for Forretnings-
ordenen vedrørende forslag til lov om undersøgelse af beslutningen om
hjemsendelse af ledende medarbejdere i Forsvarets Efterretningstjene-
ste (L 85)
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 3 vedrørende forslag til lov om
undersøgelse af beslutningen om hjemsendelse af ledende medarbejdere i
Forsvarets Efterretningstjeneste (L 85), som Folketingets Udvalg for Forret-
ningsordenen har stillet til justitsministeren den 11. april 2023. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Peter Hummelgaard
/
Christian Fuglsang
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
L 133 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om teknisk bistand til ændringsforslag om, at undersøgelseskommissionen omdannes til en granskningskommission
Spørgsmål nr. 3 fra Folketingets Udvalg for Forretningsordenen ved-
rørende forslag til lov om undersøgelse af beslutningen om hjemsen-
delse af ledende medarbejdere i Forsvarets Efterretningstjeneste (L
85):
”Vil
ministeren redegøre for, om han vil sikre, at undersøgelsen
bliver uvildig og uafhængig og i regi af Folketinget?”
Svar:
1.
Det fremgår af lovforslagets § 1, stk. 1, at der nedsættes en undersøgel-
seskommission bestående af tre medlemmer, der udpeges af justitsministe-
ren. Formanden og de øvrige medlemmer udpeges blandt dommerne i Ve-
stre Landsret efter indstilling fra præsidenten for denne ret.
Som det fremgår af lovforslagets § 2, skal undersøgelseskommissionens
medlemmer og den person, der udpeges efter § 1, stk. 2, være uvildige og
uafhængige af de myndigheder, personer mv., hvis forhold undersøges. Det
samme gælder for undersøgelseskommissionens medhjælpere i øvrigt.
Som det fremgår af bemærkningerne til lovforslagets § 2, opstiller den fo-
reslåede bestemmelse de habilitetskrav, der gælder for medlemmerne af
kommissionen, udspørgeren, sekretariatet samt eventuel anden bistand.
Den foreslåede bestemmelse skal
i lighed med § 3 i lov om undersøgel-
seskommissioner og granskningskommissioner, som bestemmelsen i det
væsentlige svarer til
fortolkes i overensstemmelse med retsplejelovens §
61, hvorefter ingen må handle som dommer, hvis der foreligger omstændig-
heder, som er egnede til at rejse tvivl om den pågældendes fuldstændige
upartiskhed.
Ved vurderingen af en persons habilitet skal der desuden lægges vægt på
den funktion, som den pågældende skal udføre for kommissionen.
Det påhviler justitsministeren ved udpegningen af kommissionsmedlem-
merne mv. at sikre, at habilitetskravene er opfyldt. Som det fremgår ovenfor,
udpeges formanden og de øvrige medlemmer blandt dommerne i Vestre
Landsret efter indstilling fra præsidenten for denne ret.
Side 2/3
L 133 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om teknisk bistand til ændringsforslag om, at undersøgelseskommissionen omdannes til en granskningskommission
2.
Uafhængighed og uvildighed er naturligvis af afgørende betydning, når
der gennemføres en kommissionsundersøgelse. Det er regeringens opfat-
telse, at det fremsatte lovforslag sikrer dette.
Lovforslaget sikrer således, at
undersøgelseskommissionens medlemmer
der som nævnt vil skulle bestå af tre landsdommere fra Vestre Landsret
samt kommissionens udspørger og øvrige medhjælpere skal være uvildige
og uafhængige af de myndigheder, personer mv., hvis forhold undersøges.
Desuden vil undersøgelseskommissionen selv skulle tilrettelægge sin under-
søgelse.
Undersøgelseskommissionen vil med andre ord skulle gennemføre undersø-
gelsen i fuldstændig uafhængighed, og regeringen vil ikke have mulighed
for at påvirke undersøgelseskommissionens konklusioner. Det ændrer ikke
herpå, at undersøgelseskommissionen formelt bliver nedsat af justitsmini-
steren.
Det kan endelig bemærkes, at det fremgår af § 1, stk. 1, i lov om undersø-
gelseskommissioner og granskningskommissioner, at justitsministeren kan
nedsætte en kommission til at gennemføre en undersøgelse af nærmere be-
stemte forhold af almenvigtig betydning. En sådan kommission skal ned-
sættes, hvis Folketinget vedtager beslutning herom. Der er således helt sæd-
vanligt og i overensstemmelse med det almindelige udgangspunkt i lov om
undersøgelseskommissioner og granskningskommissioner, at det er justits-
ministeren, der nedsætter undersøgelseskommissioner.
Side 3/3