Udvalget for Forretningsordenen 2023-24
L 133
Offentligt
2859485_0001.png
Folketinget
Udvalget for Forretningsordenen
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
1. maj 2024
Stats-
og
Menneskeretskontoret
Maja
Sofie
Vilstrup
Gaardsvig-Kjær
2024-05359
3265848
Besvarelse af spørgsmål nr. 5 vedrørende forslag til lov om ændring af
lov om undersøgelse af beslutningen om hjemsendelse af ledende
medarbejdere i Forsvarets Efterretningstjeneste (Udvidelse af
undersøgelsen) (L 133)
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 5 vedrørende forslag til lov om
ændring af lov om undersøgelse af beslutningen om hjemsendelse af
ledende medarbejdere i Forsvarets Efterretningstjeneste (Udvidelse af
undersøgelsen) (L 133), som Folketingets Udvalg for Forretningsordenen
har stillet til justitsministeren den 25. april 2024. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Mai Mercado (KF), ikkemedlem af udvalget (MFU) Betina
Kastbjerg (DD), ikkemedlem af udvalget (MFU) Steffen Larsen (LA),
ikkemedlem af udvalget (MFU) Rosa Lund (EL), ikkemedlem af udvalget
(MFU) Zenia Stampe (RV), ikkemedlem af udvalget (MFU) Peter Kofod
(DF) og ikkemedlem af udvalget (MFU) Christina Olumeko (ALT).
Peter Hummelgaard
/
Christian Fuglsang
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/4
L 133 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om teknisk bistand til ændringsforslag om at udvide forældelsesfristerne
Spørgsmål nr. 5 vedrørende forslag til lov om ændring af lov om
undersøgelse af beslutningen om hjemsendelse af ledende
medarbejdere i Forsvarets Efterretningstjeneste (Udvidelse af
undersøgelsen) (L 133):
”Vil ministeren yde teknisk bistand til ændringsforslag om at
udvide forældelsesfristerne, således at udvidelsen af
forældelsesfristen i ministeransvarlighedsloven omfatter alt
materiale, som undersøgelseskommissionen finder undervejs i
sit
arbejde,
og
dermed
ikke
kun
det,
som
undersøgelseskommissionen omfatter?”
Svar:
1.
Som det fremgår af side 4 (pkt. 2.2.2 i de almindelige bemærkninger) i
lovforslaget, vil en udvidelse af undersøgelsens afgrænsning have betydning
for undersøgelsens tidsperspektiv. Det forudsættes på den baggrund, at
undersøgelseskommissionen bør tilrettelægge sit arbejde, således at den så
vidt muligt kan afgive beretning om resultatet af sin undersøgelse senest den
1. april 2026.
Med lovforslagets § 1, nr. 8 (nyt § 22 a i FE-
undersøgelseskommissionsloven), foreslås det derfor, at forældelsesfristen
for
ministres
strafansvar
for
forhold
omfattet
af
undersøgelseskommissionens undersøgelse i intet tilfælde er mindre end 6
måneder efter, at undersøgelseskommissionen har afgivet en beretning om
resultatet af sin undersøgelse.
Det sikres derved, at tidshorisonten for undersøgelseskommissionens
undersøgelse ikke afskærer Folketingets mulighed for at gøre et eventuelt
strafferetligt ansvar gældende mod ministre på baggrund af
undersøgelseskommissionens beretning, såfremt dette måtte være relevant.
2.
Det fremgår af ministeransvarlighedslovens § 8, 1. pkt., at ministres
strafansvar forældes efter borgerlig straffelovs §§ 93-95. Det fremgår af
bestemmelsens 2. pkt., at forældelsesfristen dog i intet tilfælde er mindre
end 5 år. Bestemmelsen vedrører ikke alene strafansvar efter
ministeransvarlighedslovens § 6, men også ansvar efter de bestemmelser i
den øvrige lovgivning, som hjemler strengere straf, og hvortil
ministeransvarlighedslovens § 7 henviser, jf. Folketingstidende 1963-1964
(1. samling), tillæg A, spalte 264.
Side 2/4
L 133 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om teknisk bistand til ændringsforslag om at udvide forældelsesfristerne
Længden på forældelsesfristen, som blev fastlagt i 1964 efter en grundig
politisk debat og efter nøje overvejelser, er udtryk for en balance, som på
den ene side skal sikre, at skiftende folketing kan gøre et ministeransvar
gældende, og som på den anden side skal sikre, at der på et tidspunkt kan
sættes et punktum i sagerne.
3.
Justitsministeriet har forstået spørgsmålet således, at der ønskes der
teknisk bistand til et ændringsforslag, som sikrer, at forhold der knytter sig
til alt materiale, som undersøgelseskommissionen får adgang til undervejs i
sit arbejde – og dermed ikke kun forhold, som undersøgelseskommissionen
omfatter – ikke forældes, før kommissionen har afgivet sin beretning.
Efter Justitsministeriets opfattelse vil en sådan udvidelse af
forældelsesreglerne være forbundet med betydelige retssikkerhedsmæssige
betænkeligheder. Med en sådan udvidelse vil det således ikke være muligt
klart at fastslå, hvilke forhold der er omfattet af den udvidede
forældelsesfrist, idet dette vil afhænge af det materiale, som
undersøgelseskommissionen får udleveret fra en lang række myndigheder.
Regeringen kan på den baggrund ikke støtte et ændringsforslag af den
efterspurgte karakter. Et sådant ændringsforslag vil kunne formuleres på
følgende måde:
Ændringsforslag
til
Forslag til lov om ændring af lov om undersøgelse af beslutningen om
hjemsendelse af ledende medarbejdere i Forsvarets
Efterretningstjeneste
(L 133)
Af (…), tiltrådt af: (…)
Til § 1
1)
I den
nr. 8
foreslåede affattelse af
§ 22 a
ændres
»undersøgelseskommissionens undersøgelse, jf. § 3, stk. 1 og 2,« til:
»i alt materiale, som omfattes af undersøgelseskommissionens
undersøgelse«
Side 3/4
L 133 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om teknisk bistand til ændringsforslag om at udvide forældelsesfristerne
Bemærkninger
Til nr. 1
Med ændringsforslaget foreslås det, at det foreslåede
§ 22 a,
i lovforslagets
§ 1, nr. 8, ændres, således at udvidelsen af forældelsesfristen i
ministeransvarlighedsloven omfatter alt materiale, som omfattes af
undersøgelseskommissionens undersøgelse.
Ændringen vil betyde, at ministres eventuelle strafansvar for alt materiale,
som omfattes af undersøgelseskommissionens undersøgelse, ikke forældes
før tidligst 6 måneder efter, at undersøgelseskommissionen har afgivet sin
beretning.
Side 4/4