Skatteudvalget 2023-24, Skatteudvalget 2023-24, Skatteudvalget 2023-24, Skatteudvalget 2023-24
L 119 , L 119 A , L 119 B , L 119 C
Offentligt
2843018_0001.png
22. marts 2024
J.nr. 2023 - 1487
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 119 - Forslag til Lov om ændring af momsloven, chokoladeafgiftsloven og
forskellige andre love. (Særordningen for små virksomheder på momsområdet, justering
af momsreglerne om leveringssted for visse virtuelt leverede ydelser, ophævelse af særlig
momsregel ved el- og gashandel, betalingsfrist for køb og indførsel af visse køretøjer,
godtgørelse af dækningsafgift i chokoladeafgiftsloven, præcisering af krav om behold-
ningsregnskab ved løssalg af groftskåret røgtobak, bøder ved enkeltsalg af cigaretter og
manglende beholdningsregnskab, afgiftsforhøjelser på nikotinprodukter og røgfri tobak
samt justering af overgangsregler ved afgiftsforhøjelser på røgfri tobak, nikotinprodukter
og nikotinholdige væsker, nulangivelse ved udbetaling af royalty til udlandet uden inde-
holdelse af kildeskat m.v.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 14 af 20. marts 2024.
Jeppe Bruus
/ Matilde Roi Fischer
L 119 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 14: Spm. om at kommentere henvendelsen af 20/3-24 fra Philip Morris International vedrørende materiale til foretræde den 21/3-24
2843018_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes kommentere henvendelse af 20. marts 2024 fra Philip Morris Internati-
onal vedrørende materiale til foretræde den 21. marts 2024, jf. L 119 - bilag 7.
Svar
Med L 119 udmøntes blandt andet afgiftsforhøjelserne på nikotinprodukter og røgfri to-
bak som led i aftalen om
En forebyggelsesplan målrettet børn og unge - tobak, nikotin og alkohol
af
den 14. november 2023 mellem regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne),
Socialistisk Folkeparti, Danmarksdemokraterne, Det Konservative Folkeparti og Alterna-
tivet.
I materialet fra foretræde for Skatteudvalget den 21. marts 2024 om afgiftsforhøjelserne
på nikotinprodukter og røgfri tobak anfører Philip Morris International, at afgiftsforhøjel-
serne risikerer at få tidligere rygere, som nu bruger røgfrie produkter, til at skifte tilbage til
cigaretter eller andre forbrændte tobaksprodukter. Det anføres endvidere, at der vil opstå
en markant stigning i grænsehandlen samt illegal handel med nikotinprodukter som følge
af de foreslåede afgiftsforhøjelser. Det anføres også, at den foreslåede afgiftsforhøjelse
kombineret med et forbud mod de fleste smagsstoffer vil fremme udviklingen af et ulov-
ligt og ureguleret marked. Det anføres endeligt, at ikrafttrædelsestidspunktet for de fore-
slåede afgiftsforhøjelser på nikotinprodukter og røgfri tobak er med for kort varsel.
Philip Morris International foreslår på den baggrund, at aftalepartierne bag forebyggelses-
planen, i forbindelse med lovbehandlingen reducerer de foreslåede afgiftsforhøjelser på
nikotinprodukter og røgfri tobak.
Kommentar
For så vidt angår den del af præsentationen der vedrører substitution til cigaretter eller an-
dre forbrændte tobaksprodukter, bemærkes det, at Skatteministeriet ikke umiddelbart har
kendskab til undersøgelser, der kan underbygge omfanget af et eventuelt skift i forbruget
(substitution) af nikotinposer til cigaretter ved en afgiftsforhøjelse på nikotinprodukter. I
forbindelse med provenuberegningen er der beregningsteknisk forudsat en vis grad af
substitution til cigaretter.
For så vidt angår grænsehandel, illegal handel og risikoen for et ulovligt og ureguleret
marked, bemærkes det, at aftalen om
En forebyggelsesplan målrettet børn og unge
tobak, nikotin
og alkohol
foruden afgiftsforhøjelser på nikotinprodukter og røgfri tobak samt forbud mod
en række smagsstoffer mv. også indeholder initiativer om styrket kontrol og hårdere
straffe ved ulovligt salg og salg af ulovlige produkter, herunder blandt andet et forbud
mod indførsel, køb, besiddelse mv. af nikotinprodukter, der er ulovlige at markedsføre i
Danmark.
For så vidt angår implementeringstiden, kan jeg henvise til min besvarelse af SAU alm.
del
spørgsmål 281 (2023-24).
Endeligt vil jeg bemærke, at det fremgår af aftalen til forebyggelsesplanen, at mere end
Side 2 af 3
L 119 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 14: Spm. om at kommentere henvendelsen af 20/3-24 fra Philip Morris International vedrørende materiale til foretræde den 21/3-24
2843018_0003.png
en tredjedel af de 15-29-årige angiver, at de bruger mindst ét tobaks- eller nikotinprodukt,
og udviklingen går den forkerte vej
navnlig i forhold til nogle af de nye nikotinproduk-
ter, som unge bliver afhængige af. På den baggrund er aftalepartierne blevet enige om, at
afgiften på nikotinprodukter skal forhøjes, så prisen på en typisk dåse nikotinposer med
20 poser og 11 mg nikotin pr. pose stiger med ca. 12 kr. Endvidere er det aftalt, at afgifts-
forhøjelsen skal suppleres med tilsvarende afgiftsforhøjelser på røgfri tobak for at undgå,
at der sker utilsigtet substitution mellem produkterne.
Side 3 af 3