Skatteudvalget 2023-24, Skatteudvalget 2023-24, Skatteudvalget 2023-24, Skatteudvalget 2023-24
L 119 , L 119 A , L 119 B , L 119 C
Offentligt
2840755_0001.png
20. marts 2024
J.nr. 2023-1487
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 119 - Forslag til Lov om ændring af momsloven, chokoladeafgiftsloven og
forskellige andre love (Særordningen for små virksomheder på momsområdet, justering af
momsreglerne om leveringssted for visse virtuelt leverede ydelser, ophævelse af særlig
momsregel ved el- og gashandel, betalingsfrist for køb og indførsel af visse køretøjer,
godtgørelse af dækningsafgift i chokoladeafgiftsloven, præcisering af krav om behold-
ningsregnskab ved løssalg af groftskåret røgtobak, bøder ved enkeltsalg af cigaretter og
manglende beholdningsregnskab, afgiftsforhøjelser på nikotinprodukter og røgfri tobak
samt justering af overgangsregler ved afgiftsforhøjelser på røgfri tobak, nikotinprodukter
og nikotinholdige væsker, nulangivelse ved udbetaling af royalty til udlandet uden inde-
holdelse af kildeskat m.v.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 11 af 18. marts 2024. Spørgsmålet er stillet efter øn-
ske fra Pelle Dragsted (EL).
Jeppe Bruus
/ Matilde Roi Fischer
L 119 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 11: Spm. om at skønne, hvor mange udbydere der vil være omfattet og påvirket af lovændringen vedrørende momsopkrævning i forbrugerlandet i forhold til streaming og virtuel deltagelse
2840755_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren skønne over, hvor mange udbydere der vil være omfattet og påvirket af
lovændringen vedrørende momsopkrævning i forbrugerlandet i forhold til streaming og
virtuel deltagelse, samt vurdere om der er tale om store og/eller små udbydere?
Svar
I L 119 foreslås det, at momsreglerne for en række virtuelt leverede ydelser justeres. For-
slaget har til hensigt at sikre forbrugslandsbeskatning i højere grad end de gældende reg-
ler.
Som et eksempel kunne man forstille sig en dansk forbruger, der ønsker at købe virtuel
eneundervisning i fransk. Efter gældende ret vil der ikke være tale om en elektronisk leve-
ret ydelse, og ydelsen vil derfor være omfattet af dansk moms, hvis forbrugeren køber
ydelsen af en dansk leverandør. Vælger forbrugeren derimod at købe ydelsen virtuelt fra
en leverandør i en anden medlemsstat, vil der skulle betales moms af ydelsen i den pågæl-
dende medlemsstat. Havde forbrugeren i stedet købt holdundervisning med meget be-
grænset menneskelig kontakt, ville der være tale om en elektronisk leveret ydelse, hvor der
i alle tilfælde vil skulle betales moms i forbrugerens land
i eksemplet i Danmark.
Med forslaget bliver alle virtuelle undervisnings- og underholdningsydelser mv., der leve-
res til forbrugere momspligtige i forbrugerens land, således behandlet momsmæssigt ens.
Skatteministeriet er ikke bekendt med en datakilde, som gør det muligt at skønne over an-
tallet og størrelsen af leverandører, der vil blive påvirket af regelændringen.
Skattestyrelsen har dog ved en manuel udsøgning identificeret 10 sager med udgangs-
punkt i betalingsdata for 2020 fra bankerne, hvor ydelserne ikke blev betragtet som elek-
tronisk leverede ydelser grundet menneskelig indgriben. Disse 10 sager vedrører ydelser
inden for brancherne: gaming, dating, livestreaming, media og kursusaktivitet. De 10 sa-
ger omfatter samlet set en omsætning på ca. 2,6 mio. kr. Det bemærkes, at ovenstående
alene omfatter sager vedrørende ikke-registrerede udenlandske virksomheder, hvorfor det
ikke kan udelukkes, at der eksisterer andre relevante sager.
Henset til antallet af og omsætningen i de pågældende sager, samt at danske virksomhe-
der, der leverer lignende ydelser til udenlandske forbrugere, i stedet vil blive momspligtige
i udlandet, vurderes det, at ændringen ikke medfører nævneværdige økonomiske konse-
kvenser.
Side 2 af 2