Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2023-24
L 117
Offentligt
2865308_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
13. maj 2024
J nr.
2024-1438
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af d. 7. maj 2024 stillet mig føl-
gende alm. del spørgsmål 2 til L117
Forslag til lov om rørført transport af CO
2
,
som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Dennis
Flydtkjær (DD).
Spørgsmål 9
Med det nuværende lovforslag kan der være risiko for, at man politisk låser sig
fast på lovgivning, som ikke gør det muligt for private aktører at konvertere eksi-
sterende olie eller gasrør til CO2-rør. Det skyldes bl.a., at der mangler klare og
tydelige rammevilkår, som private aktører kan investere ud fra. Lovforslaget vir-
ker til i højere grad at være målrettet ikke-private aktører, som ikke behøver
samme vished om rammevilkårene. Vil ministeren kommentere på denne pro-
blemstilling og yde teknisk bistand til at udforme det/de nødvendige ændrings-
forslag, som sikrer klare rammevilkår for konvertering af eksisterende olie- og
gasrør til CO2-rør? Det kunne f.eks. ske ved at indsætte følgende til sidst i § 18,
stk. 2: »(…) såsom mulighed for forhåndsgodkendte tariffer for transport af CO2,
og at der kan tages højde for særlige forhold ved fastsættelse af tariffer for kon-
verterede rør.
Svar
Det følger af den politiske aftale om styrkede rammevilkår for CCS i Danmark
fra september 2023, at hovedformålet med lovforslaget er at sikre klare og ens-
artede rammer for rørført transport af CO
2
, uanset hvortil og med hvilket formål
CO
2
’en transporteres i Danmark
og uanset ejerskabet af CO
2
-infrastrukturen.
Det anføres i spørgsmålet, at der ved lovforslaget som fremsat er risiko for, at
man politisk låser sig fast på lovgivning, som ikke gør det muligt for private aktø-
rer at konvertere eksisterende olie- eller gasrør til CO
2
-rør.
Jeg skal i den forbindelse bemærke, at konvertering af tidligere kulbrinterør til
CO
2
-rør eksplicit er omfattet af lovens anvendelsesområde efter lovforslagets §
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/3
L 117 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 9: MFU spm. om teknisk bistand til ændringsforslag, der sikrer, at man politisk ikke låser sig fast på lovgivning, så det bliver umuligt for private aktører at konvertere eksisterende olie- eller gasrør til CO2-rør
2865308_0002.png
18, stk. 1. Med § 18, stk. 2, er der desuden givet ministeren en bred bemyndi-
gelse til at fastsætte de nødvendige regler og undtagelser for at muliggøre en
sådan konvertering. Formålet med bestemmelsen er at sikre, at der kan tages
højde for de særlige forhold, der kan gøre sig gældende, når rørledninger, der
tidligere har været anvendt til transport af olie eller gas, konverteres til transport
af CO
2
.
Den valgte tilgang er et kompromis mellem to forskellige hensyn. På den ene
side skal investorer, som vel at mærke investerer i et nyt marked, kunne have
sikkerhed for, at de kan få forrentet deres investering på et niveau, der står mål
med den risiko, de har taget. På den anden side skal fangst- og lageroperatører
ikke risikere at betale overpris for transport af CO
2
, hvilket er en risiko, da trans-
portoperatører ofte vil drive virksomhed under monopollignende vilkår.
Derudover anfører spørgeren, at der mangler klare og tydelige rammevilkår,
som private aktører kan investere ud fra, og at lovforslaget virker til i højere grad
at være målrettet ikke-private aktører, som ikke behøver samme vished om ram-
mevilkårene. Det er min vurdering, at, at der med lovforslaget er skabt klare
rammevilkår, både for så vidt angår tilladelser, vilkår, finansiel- og teknisk kapa-
citet og fastsættelsen af priser og vilkår uanset ejerskab af rørledningen.
Det er desuden min opfattelse, at midlet til at sikre klare og tydelige rammevil-
kår, som private aktører kan investere ud fra, ikke sikres ved den foreslåede til-
føjelse til § 18, stk. 2. Det antages i den forbindelse, at der med tariffer menes
priser for transport af CO
2
.
Det fremgår af den politiske aftale om styrkede rammevilkår for CCS i Danmark
fra september 2023, at:
”Både private og statslige selskaber skal kunne eje, etablere og drive infra-
struktur til transport af CO2. Formålet er at understøtte en markedsbaseret
udvikling af CCS og ikke bremse eksisterende og kommende CCS-projek-
ter.”
Udrulningen skal altså ske på markedsbaserede vilkår. Det er min vurdering, at
det hermed er forudsat, at udviklingen af CO
2
-rørtransport skal ske på en måde,
hvor prisen for rørtransport af CO
2
som udgangspunkt fastsættes ved forhand-
ling mellem aktørerne. En regulering, hvorved operatører af konverterede CO
2
-
rør vil kunne modtage en forhåndsgodkendelse af deres påtænkte prisniveau,
vurderes dermed ikke at være i overensstemmelse med den politiske aftale.
Det er min vurdering, at der kan søges tilstrækkelig vejledning til, hvilke priser
Forsyningstilsynet vil kunne godkende, i udkastet til Bekendtgørelse om rørled-
ningsanlæg til transport af CO
2
, som blev sendt i høring d. 22. april 2024.
Side 2/3
L 117 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 9: MFU spm. om teknisk bistand til ændringsforslag, der sikrer, at man politisk ikke låser sig fast på lovgivning, så det bliver umuligt for private aktører at konvertere eksisterende olie- eller gasrør til CO2-rør
2865308_0003.png
For så vidt angår den del af ændringsforslaget, der giver ministeren adgang til at
tage højde for særlige forhold vedrørende fastsættelsen af priser for konverte-
rede rør, er det min vurdering, at et sådant behov allerede håndteres gennem
det fremsatte lovforslags bestemmelser om Forsyningstilsynet. Af de specielle
bemærkninger til lovforslagets § 10, stk. 1, 1. pkt., fremgår følgende:
”Forsyningstilsynets
rimelighedsvurdering vil basere sig på, hvorvidt priser og
betingelser kan anses som værende fastsat på en objektiv, gennemsigtig og
ikke-diskriminerende måde. Kriterier for denne vurdering vil blive fastsat i en
bekendtgørelse.”
Af bekendtgørelsens § 14, stk. 2 følger det, at Forsyningstilsynet skal lægge føl-
gende til grund ved vurdering af fastsatte priser og betingelser:
1. Priser og betingelser skal fastlægges med udgangspunkt i de tjenester,
som leveres, og uafhængig af lønsomheden ved den virksomhed, som
skal tilknyttes eller anvende tjenesterne.
2. Bruger skal ved brug af rørledningsanlægget dække de driftsudgifter,
som brugerens brug påfører ejer eller operatør.
3. Bruger skal dække eventuelle nye investeringer, som brugen af anlæg-
get medfører. Bruger skal dække eventuelle yderligere omkostninger til
afvikling, som skyldes brugers brug af anlægget.
4. Anvender bruger ekstra kapacitet, som ejer tidligere har investeret i med
henblik på anvendelse af tredjepart, skal priser og betingelser omfatte
betaling for anvendelse af denne kapacitet, herunder et risikojusteret,
markedsbaseret afkast for den risiko, der har været for, at investerin-
gerne ikke skulle blive fuldt udnyttet.
5. Priser skal ikke omfatte tilbagebetaling af investeringer, som allerede
har givet eller med den planlagte anvendelse må forventes at ville give
ejer en rimelig fortjeneste.
Forsyningstilsynet kan efter min vurdering med disse fem hensyn i tilstrækkelig
grad tage hensyn til de særlige forhold, der måtte gøre sig gældende vedrø-
rende prisfastsættelsen på konverterede kulbrinterør til rørtransport af CO
2
.
Jeg kan af de ovenfor anførte grunde ikke støtte et ændringsforslag som det fo-
reslåede.
Et ændringsforslag som det foreslåede vil imidlertid kunne formuleres som ved-
lagt.
Med venlig hilsen
Lars Aagaard
Side 3/3