Retsudvalget 2023-24
L 116
Offentligt
2852395_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
17. april 2024
Forvaltningsretskontoret
Christina
Seeneha
Henriksen
2024-04173
3214555
Besvarelse af spørgsmål nr. 1 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende
forslag til lov om ændring af lov om offentlighed i forvaltningen og
forvaltningsloven. (Styrket beskyttelse af offentligt ansatte i sager om
aktindsigt) (L116).
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1 vedrørende forslag til lov om
ændring af lov om offentlighed i forvaltningen og forvaltningsloven.
(Styrket beskyttelse af offentligt ansatte i sager om aktindsigt) (L116), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 20. marts 2024.
Peter Hummelgaard
/
Sofie Skou Sandager
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/4
L 116 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om teknisk bistand til at opdele lovforslaget
Spørgsmål nr. 1 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om ændring af lov om offentlighed i forvaltningen og forvaltningsloven.
(Styrket beskyttelse af offentligt ansatte i sager om aktindsigt) (L116):
”Vil ministeren yde teknisk bistand til at opdele lovforslaget, så
der særskilt kan stemmes for ændringen i offentlighedslovens §
21, stk. 3?”
Svar:
De nuværende regler om aktindsigt tager efter regeringens opfattelse ikke i
tilstrækkelig grad hensyn til offentligt ansattes tryghed og sikkerhed.
Med den foreslåede ændring af offentlighedslovens § 9, stk. 2, nr. 2, bliver
det i videre omfang end i dag muligt at afslå anmodninger om aktindsigt,
der er motiveret af retsstridige eller chikanøse hensigter.
Bestemmelsen vil bl.a. kunne anvendes, hvor en anmodning om aktindsigt
har til formål at skabe grundlag for chikane, ved at ansøgeren eksempelvis
anvender oplysningerne, som pågældende har fået aktindsigt i, til at
chikanere myndighedens ansatte. Det kan f.eks. være i en situation, hvor
oplysningerne anvendes til at opsøge en myndigheds ansatte i deres fritid
eller udstille pågældende på sociale medier. Bestemmelsen vil endvidere
kunne finde anvendelse, hvor anmodningen i sig selv har til formål at
forfølge eller chikanere myndighedens ansatte. Dette vil kunne komme på
tale, hvis en ansøger systematisk og målrettet anmoder om aktindsigt i
eksempelvis oplysninger om offentligt ansatte, som vedkommende har set
sig sur på, f.eks. med det formål at intimidere eller genere de pågældende
offentligt ansatte. Det kan også komme på tale, hvis anmodningen er
ledsaget af urimeligt grimt sprogbrug, trusler eller lignende
grænseoverskridende behandling, som den offentligt ansatte ikke bør tåle.
Dertil kommer, at den aktindsigtssøgende i flere tilfælde på forhånd vil være
bekendt med den ansattes navn, og en undtagelse af navnet på den ansatte
vil således ikke være tilstrækkeligt til at beskytte den ansatte mod chikane.
Derudover vil den foreslåede ændring af forvaltningslovens § 9 a, stk. 2,
lovfæste den i loven forudsatte adgang til at afslå at behandle anmodninger
om partsaktindsigt, der må antages at skulle tjene et retsstridigt formål eller
lignende. Som anført i bemærkningerne til den foreslåede bestemmelse, er
der alene tale om en tydeliggørelse af den eksisterende adgang til at afvise
Side 2/4
L 116 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om teknisk bistand til at opdele lovforslaget
anmodninger om partsaktindsigt og den foreslåede ændring indebærer
således ikke en ændring af retstilstanden.
Endeligt vil der med den foreslåede ændring af offentlighedslovens § 21,
stk. 3, ikke længere skulle meddeles indsigt i oplysninger om den ansattes
navn, hvis væsentlige hensyn til den ansattes tryghed taler herimod. En helt
generel og ubegrundet tilkendegivelse fra den ansatte om, at udlevering af
pågældendes navn vil udløse en følelse af utryghed, vil dog ikke være
tilstrækkelig. Såfremt den ansatte tidligere har været udsat for vold,
repressalier, trusler, chikane eller anden intimiderende adfærd fra den
aktindsigtssøgende, vil der derimod som det klare udgangspunkt foreligge
væsentlige hensyn til den ansattes tryghed. Bestemmelsen vil først og
fremmest finde anvendelse for offentligt ansatte, der har borgernære
funktioner, og hvis arbejdsopgaver indebærer en høj risiko for konflikt med
borgere. Det kan f.eks. være ansatte i fængsler, politiet, psykiatrien og på
det sociale område. For offentligt ansatte uden borgernære funktioner
lægges der ikke op til at ændre udgangspunktet om, at borgerne har ret til at
få udleveret den ansattes navn i forbindelse med aktindsigt. Det samme
gælder for ansatte i chefstillinger.
Et ændringsforslag om opdeling af lovforslaget kan udformes på følgende
måde:
Ӯndringsforslag
til
Forslag til lov om ændring af lov om offentlighed i forvaltningen og
forvaltningsloven
(Styrket beskyttelse af offentligt ansatte i sager om aktindsigt) (L 116)
Ændringsforslag
Af (…), tiltrådt af (…):
a
Ændringsforslag om deling af lovforslag
1)
Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler og indhold:
Side 3/4
L 116 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om teknisk bistand til at opdele lovforslaget
A.
»Forslag til lov om ændring af lov om offentlighed i forvaltningen
(Undtagelse af navne på offentligt ansatte i sager om aktindsigt)«
omfattende § 1, nr. 2, §§ 3 og 4.
B.
»Forslag til lov om ændring af lov om offentlighed i forvaltningen og
forvaltningsloven (Anmodninger om aktindsigt, der tjener et retsstridigt
eller chikanøst formål eller lignende)« omfattende § 1, nr. 1, og §§ 2-4.
[Forslag om deling af lovforslaget]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås, at lovforslaget deles op i to separate lovforslag, således at der
kan stemmes om delen om undtagelse af oplysninger om navne på offentligt
ansatte i sager om aktindsigt for sig og delen om anmodninger om
aktindsigt, der tjener et retsstridigt eller chikanøst formål eller lignende, for
sig.”
Side 4/4