Transportudvalget 2023-24
L 112
Offentligt
2866160_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
14. maj 2024
2024-1452
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 10. maj 2024 stillet mig følgende
spørgsmål vedrørende L 112
Forslag til lov om anlæg af en 3.
Limfjordsforbindelse, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Theresa Scavenius (UFG).
Spørgsmål nr. 70:
I svar på aktindsigtsanmodningen fra Tænketanken Geohav oply-
ser Vejdirektoratet, at de ikke har dokumentation for prøver af 0-
30 cm, fordi de “ikke er i besiddelse af sager, dokumenter eller op-
lysninger omhandlende det adspurgte”. I samme svar skriver Vej-
direktoratet, at “de øverste 30 cm af sedimentet er undersøgt”. Til
2. behandlingen den 7. maj 2024 blev ministeren spurgt om, hvor-
for der ikke er dokumentation for de 0-30 cm, når Vejdirektoratet
fastholder, at det er blevet undersøgt. Vil ministeren svare skriftligt
på dette spørgsmål?
Svar:
Vejdirektoratet hyrede Sweco til at stå for at udarbejde de supple-
rende miljøkonsekvensvurderinger. Til at stå for sedimentprøve-
tagningen og den visuelle dykkerundersøgelse
som var en del af
de supplerende vurderinger
blev Naturfocus hyret.
Citaterne i spørgsmålet er taget ud af en kontekst.
Vejdirektoratet afgjorde den 6. maj 2024 en aktindsigtsanmodning
fra Geohav, hvor der var anmodet om aktindsigt i:
1. ”Fyldestgørende teknisk dokumentation, herunder dykkerens
eventuelle videomateriale for den visuelle dykkerundersøgelse for
asbeststykker på havbunden i hele traceet i Limfjorden, som påvi-
ser, at den på linie 24 - 32 beskrevne undersøgelse er gennemført.
2. Fyldestgørende teknisk dokumentation som med videnskabelig
vished påviser Vejdirektoratets på linie 33 til 45 anførte påstand,
om at sedimentanalyserne i Limfjorden omfatter prøvetagninger i
0 til 30 cm under havbunden.”
L 112 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 70: MFU spm. om, hvorfor der ikke er dokumentation for de 0-30 cm, når Vejdirektoratet fastholder, at det er blevet undersøgt
2866160_0002.png
Side 2/2
Hertil oplyste Vejdirektoratet, at de ikke var i besiddelse af nogen
sager, dokumenter eller oplysninger omhandlende det adspurgte.
Derimod henviste Vejdirektoratet til bilagsrapporten udarbejdet af
Naturfocus, som stod for sedimentprøvetagningen og den visuelle
dykkerundersøgelse.
Det er ikke retvisende at udlægge Vejdirektoratets afgørelse, som et
bevis på, at der ikke er foretaget de undersøgelser, som er omtalt i
de supplerende miljøkonsekvensvurderinger. Det viser, at Vejdi-
rektoratet ikke er i besiddelse af alt det materiale, som indgår i råd-
givers udarbejdelse af en miljøkonsekvensvurdering, herunder ek-
sempelvis hvad der eventuelt måtte være af korrespondance mel-
lem Sweco og Naturfocus, som Vejdirektoratet ikke har været en
del af.
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen