Side 1 af 4
Talemanuskript til brug for samrådsspørgsmål D til L 112 forslag til lov om anlæg af en 3.
Limfjordsforbindelse
Samrådsspørgsmål D
Mener ministeren, at anlægslovens afsnit 9.17.4 om grundvand er foreneligt med VVM-
direktivets artikel 5 og udtalelsen fra professor Peter Pagh på høringen den 25. april 2024 om,
at alle undersøgelser skal være afsluttet, og alle tilladelser skal være indhentet, inden
anlægslovens vedtagelse? Og mener ministeren, at anlægsloven er forenelig med
vandrammedirektivets artikel 4, stk. 7, herunder navnlig punkt d) hvorefter nye ændringer
eller forandringer af vandområdet ikke må forringe vandkvaliteten, hvis der er andre midler,
som miljømæssigt er en væsentligt bedre løsning, når det kom frem under høringen, at
professor Otto Anker Nielsen anså det beregnede alternativ i øst for trafikalt
konkurrencedygtigt med Egholmmotorvejen, og professor Henrik Vejre samtidig udtalte, at
man skulle tænke sig særdeles godt om, hvis man sænkede grundvandsspejlet i OSD-området i
Drastrup, idet forurening da kunne ske?
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Torsten Gejl (ALT).
Tale
Tak for spørgsmålet.
Indledningsvis vil jeg endnu en gang slå fast, at lovforslaget og de bagvedliggende
miljøkonsekvensvurderinger naturligvis lever op til reglerne, herunder også VVM-direktivet og
vandrammedirektivet. Hvis ikke det var tilfældet, ville lovforslaget selvfølgelig ikke være blevet
fremsat. Så simpelt er det.
I første del af spørgsmålet ønskes der svar på, om beskrivelserne i de almindelige bemærkninger
under punkt 9.17.4 lever op til VVM-direktivets artikel 5 og en udtalelse fra professor Peter Pagh
på høringen afholdt af Transportudvalget om 3. Limfjordsforbindelse.
VVM-direktivets artikel 5 handler om, at hvis der skal laves en miljøkonsekvensvurdering, så
skal bygherren udfærdige og fremlægge en miljøkonsekvensrapport.
Af VVM-direktivets artikel 5, stk. 1, fremgår det, hvilke oplysninger miljøkonsekvensrapporten
skal indeholde.