Transportudvalget 2023-24
L 112
Offentligt
2864048_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
8. maj 2024
2024-1452
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 7. maj 2024 stillet mig følgende
spørgsmål vedrørende L 112
Forslag til lov om anlæg af en 3.
Limfjordsforbindelse, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Sofie Lippert (SF) og Jette Gottlieb (EL).
Spørgsmål nr. 62:
Vil ministeren opgøre de ulemper ved en østlig linjeføring, der er
afgørende for, at ministeren ikke ønsker at foretage genberegnin-
ger af denne med nutidige regnemetoder? Der henvises til, at de
seneste beregninger er fra årene 2011-2014.
Svar:
I Infrastrukturplan 2035 er der afsat penge til at anlægge en 3.
Limfjordsforbindelse via Egholm. Lovforslaget er derfor også en
udmøntning af den politiske aftale.
Valget af en linjeføring via Egholm blev truffet i 2014 efter meget
grundige undersøgelser foretaget af Vejdirektoratet. Beslutningen
blev politisk truffet bl.a. på baggrund af en faglig indstilling af Vej-
direktoratet på baggrund af direktoratets gennemførte miljøkonse-
kvensvurderinger, hvor der var undersøgt en linjeføring via Eg-
holm, via Lindholm og en østlig linjeføring. Der blev endvidere
gennemført opdaterede trafikberegninger af linjeføringen via Eg-
holm og den østlige linjeføring.
Beslutningen blev også truffet for at skabe en vished for de borgere,
som blev påvirket af de forskellige linjeføringer.
Selv om der er gået tid siden Vejdirektoratets vurderinger i 2014, er
det fortsat den faglige vurdering, at det er forbindelsen via Egholm,
der er den bedste løsning. I den forbindelse kan jeg også henvise til
min besvarelse af spørgsmål nummer 45 til lovforslaget, hvor jeg
havde indhentet en udtalelse fra Vejdirektoratet på baggrund af en
præsentation af Anders Wested, hvor denne argumenterede for en
østlig forbindelse.
L 112 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 62: Spm. om ministeren vil opgøre de ulemper ved en østlig linjeføring, der er afgørende for, at ministeren ikke ønsker at foretage genberegninger af denne med nutidige regnemetoder
2864048_0002.png
Side 2/2
Herudover kan jeg henvise til min besvarelse af spørgsmål num-
mer 61 til lovforslaget. Det fremgår heraf, at tidsgevinsterne ved
forbindelsen via Egholm er tydeligt større end ved en østlig linjefø-
ring, ligesom samfundsøkonomien antageligt ikke er bedre for en
østlig linjeføring, hvis der regnes med et mere realistisk anlægs-
overslag.
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen