Transportudvalget 2023-24
L 112
Offentligt
2858208_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
29. april 2024
2024-1452
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 26. april 2024 stillet mig følgende
spørgsmål vedrørende L 112
Forslag til lov om anlæg af en 3.
Limfjordsforbindelse, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Theresa Scavenius (UFG).
Spørgsmål nr. 52:
Der forefindes historisk dokumentation fra bl.a. Ministeriet for Of-
fentlige Anliggender i sagsakterne S. 1200-12, og S. 1200-21, hvori
beskrivelsen af opfyldning samt manglende inddæmning i årtier er
påtalt. Grundet Rigsarkivets korrespondance med GeoHav vides
det med vished, at disse sagsakter ikke har været inddraget i hver-
ken miljøkonsekvensvurderingen af 2011 (COWI), 2021 (Rambøll)
eller seneste af 2023 (SWECO). Vil ministeren forholde sig til,
hvorfor disse ikke indgår i miljøkonsekvensvurderingerne?
Svar:
I den supplerende miljøkonsekvensvurdering fra 2023 er det om-
talte deponi omtalt på side 548, hvor der står følgende på side 548:
”Lokalitet
851-00193 (V1) omfatter flere forskellige aktiviteter. På
en del af området, der er beliggende ud til kysten ca. 300 m øst for
motorvejstraceet har der været depot for eternitaffald og bygnings-
affald, hvor der i perioden 1975-1979 er sket en opfyldning og æn-
dret på kystlinjen. Kystsikringen ved opfyldningen blev afsluttet i
1988 /10/. Arealet kan potentielt være opfyldt med materiale inde-
holdende miljøfremmede stoffer, herunder asbest /10/. Nylige
fund af eternitfragmenter i både terræn og ved kystlinjen indikerer,
at afdækningen kan være mangelfuld. Ligeledes er den eksakte ud-
strækning af deponiet sandsynligvis ikke endeligt fastlagt, hvorfor
der skal udvises opmærksomhed ved gravearbejder. Siden 1954 er
der sket en terrænhævning af de kystnære områder, og der er tegn
på gravearbejde og jordhåndtering i forbindelse med søerne på
Klostereng. Derudover har der på en del af området været udsprøj-
tet spildevandsslam siden ca. 1980.”
L 112 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 52: Spm. om, hvorfor historisk dokumentation ikke indgår i miljøkonsekvensvurderingerne
2858208_0002.png
Side 2/2
Miljøkonsekvensvurderingen for 3. Limfjordsforbindelse har såle-
des forholdt sig til eksistensen af det omtalte deponi, men
bl.a.
som følge af afstanden til det kendte deponi
har dette ikke givet
anledning til yderligere miljømæssige vurderinger.
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen