Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
29. april 2024
2024-1452
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 24. april 2024 stillet mig følgende
spørgsmål vedrørende L 112
–
Forslag til lov om anlæg af en 3.
Limfjordsforbindelse, som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 45:
Vil ministeren kommentere henvendelsen af 24/4-24 fra Anders
Wested, Nørresundby, jf. L 112 - bilag 11?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Vejdirektoratet, der har svaret føl-
gende:
”Vejdirektoratet er enige i, at hændelserne i Limfjordstunnelen
skaber markante forsinkelser, særligt i myldretiderne. Vejdirekto-
ratet er dog ikke enige i mange af sammenstillingerne mellem et
østligt alternativ og den 3. Limfjordsforbindelse via Egholm.
Når den 3. Limfjordsforbindelse er anlagt, vil de trafikale effekter
af hændelser i et af Limfjordstunnelens rør kunne reduceres ved
overledning af fjerntrafikken til den 3. Limfjordsforbindelse ved
hjælp af de planlagte trafikledelsessystemer. For den lokale trafik
på E45 vil dette reducere de trafikale effekter ved hændelser i og
omkring Limfjordstunnelen sammenlignet med i dag, og kun en
mindre andel af trafikken tvinges over på alternative ruter gennem
Aalborg by og videre via Limfjordsbroen.
Anders Wested anfører, at der fortsat vil være kapacitetsproblemer
på E45 i og omkring Limfjordstunnelen efter anlæg af den 3. Lim-
fjordsforbindelse. Vejdirektoratet er enige i, at E45 fortsat vil være
den foretrukne limfjordsforbindelse for mange trafikanter, men
den 3. Limfjordsforbindelse vil give pendlere og erhvervstransport
et reelt alternativ, når de skal krydse Limfjorden. Dertil kommer,
at den 3. Limfjordsforbindelse for alvor vil give en aflastning af
motorvejskryds Vendsyssel, samt give en betydelig reduktion i af-
standen til motorvejsnettet for trafikanter i de centrale og vestlige
dele af Aalborg og Nørresundby. Sidstnævnte betyder, at rejsetiden