Transportudvalget 2023-24
L 112
Offentligt
2857929_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
29. april 2024
2024-1452
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 24. april 2024 stillet mig følgende
spørgsmål vedrørende L 112
Forslag til lov om anlæg af en 3.
Limfjordsforbindelse, som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 45:
Vil ministeren kommentere henvendelsen af 24/4-24 fra Anders
Wested, Nørresundby, jf. L 112 - bilag 11?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Vejdirektoratet, der har svaret føl-
gende:
”Vejdirektoratet er enige i, at hændelserne i Limfjordstunnelen
skaber markante forsinkelser, særligt i myldretiderne. Vejdirekto-
ratet er dog ikke enige i mange af sammenstillingerne mellem et
østligt alternativ og den 3. Limfjordsforbindelse via Egholm.
Når den 3. Limfjordsforbindelse er anlagt, vil de trafikale effekter
af hændelser i et af Limfjordstunnelens rør kunne reduceres ved
overledning af fjerntrafikken til den 3. Limfjordsforbindelse ved
hjælp af de planlagte trafikledelsessystemer. For den lokale trafik
på E45 vil dette reducere de trafikale effekter ved hændelser i og
omkring Limfjordstunnelen sammenlignet med i dag, og kun en
mindre andel af trafikken tvinges over på alternative ruter gennem
Aalborg by og videre via Limfjordsbroen.
Anders Wested anfører, at der fortsat vil være kapacitetsproblemer
på E45 i og omkring Limfjordstunnelen efter anlæg af den 3. Lim-
fjordsforbindelse. Vejdirektoratet er enige i, at E45 fortsat vil være
den foretrukne limfjordsforbindelse for mange trafikanter, men
den 3. Limfjordsforbindelse vil give pendlere og erhvervstransport
et reelt alternativ, når de skal krydse Limfjorden. Dertil kommer,
at den 3. Limfjordsforbindelse for alvor vil give en aflastning af
motorvejskryds Vendsyssel, samt give en betydelig reduktion i af-
standen til motorvejsnettet for trafikanter i de centrale og vestlige
dele af Aalborg og Nørresundby. Sidstnævnte betyder, at rejsetiden
L 112 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 45: Spm. om kommentar til henvendelse af 24/4-24 fra Anders Wested, Nørresundby
2857929_0002.png
Side 2/3
vil falde selv om afstande er længere via Egholm end via Aalborg
centrum og Limfjordsbroen.
Anders Wested fremfører, at kapaciteten i Limfjordstunnelen lig-
ger på 75.000-80.000 køretøjer i døgnet. Generelt er Vejdirektora-
tet ikke enige i, at kapacitetsgrænsen for Limfjordstunnelen ligger
på det nævnte niveau. Allerede i dag benyttes Limfjordstunnelen i
gennemsnit af 86.000 biler pr. hverdagsdøgn, og trafikken har i
flere tilfælde været oppe i nærheden 110.000 biler pr. døgn. Desu-
den må det forventes, at myldretidsperioderne bliver forlænget i
takt med den stigende trafik, hvilket bl.a. ses på Motorring 3 om-
kring København, hvor der på den 6-sporede motorvej kører om-
kring 140.000 biler pr. hverdagsdøgn.
Anders Wested anfører, at det trafikalt og økonomisk set vil være
langt bedre at udbygge E45 og anlægge en 3-sportet paralleltunnel,
og støtter sig til Borgerbevægelsens netop gennemførte trafikbe-
regninger for dette østlige alternativ. Alternativet minder på mange
punkter om et borgerforslag kaldet Den Bedste Vej, som Vejdirek-
toratet vurderede i forbindelse med høringen af VVM-undersøgel-
sen for den 3. Limfjordsforbindelse i 2011. For en nærmere beskri-
velse af borgerforslaget henvises til svaret på spørgsmål 32 til lov-
forslaget.
Hvad angår de samfundsøkonomiske beregninger for det østlige al-
ternativ, så har Vejdirektoratet ikke et detaljeret kendskab til skit-
seprojektet og den tilhørende beregning af anlægsoverslaget, men
ud fra beskrivelsen vurderes anlægsoverslaget at være underesti-
meret. Det gælder eksempelvis de anslåede udgifter til udbygning
af E45 syd og nord for Limfjordstunnelen til genopførelse af støjaf-
skærmning på E45 og til arealerhvervelse. Vejdirektoratets over-
slag på forslaget Den Bedste Vej lød i 2011 på 4,7 mia. kr., og det
var uden en ny vejforbindelse mellem Vadum og E39, som nu ind-
går i det østlige alternativ.
Til sammenligning blev anlægsoverslaget for den 3. Limfjordsfor-
bindelse (Egholmlinjen) i 2011 beregnet til 6,0 mia. kr.
Hvis der bliver gennemført en fornyet samfundsøkonomisk bereg-
ning for det østlige alternativ, hvor anlægsoverslaget hæves til bare
6 milliarder kroner, så vil den interne rente falde til under 3,5%.
Hvis der oven i dette medregnes tidstab for trafikanterne i forbin-
delse med anlægsarbejdet og negative bidrag fra støj, emissioner og
CO2, så vil den interne rente falde yderligere.
L 112 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 45: Spm. om kommentar til henvendelse af 24/4-24 fra Anders Wested, Nørresundby
2857929_0003.png
Side 3/3
Anders Wested anfører, at det østlige alternativ med udbygning af
E45, inklusive en paralleltunnel under Limfjorden, kan gennemfø-
res langt hurtigere end den 3. Limfjordsforbindelse, og at det er
hans vurdering, at de første kapacitetsforbedringer på E45 syd og
nord for Limfjorden kan være afsluttet efter 4 år. Vejdirektoratet er
langt fra enige i Anders Westeds tidsestimat for planlægning og
gennemførelse af så stort og kompliceret et anlægsprojekt.
Skitseprojektering, miljøkortlægning, feltundersøgelser, strøm-
ningsberegninger, havbundsanalyser og øvrige miljøkonsekvens-
vurderinger varer mindst 2 år. Høringer, udarbejdelse af anlægs-
lov, beslutningsprocessen i Folketinget m.v. varer mindst 1 år. De-
tailprojektering, ekspropriation, udbud af entrepriser m.v. varer
mindst 2-3 år. Selve anlægsarbejdet syd og nord for fjorden varer
mindst 2 år, mens anlæg af selve fjordkrydsningen vil varer mindst
4 år. Selve udbygningen af E45 vil være kompliceret, da anlægsak-
tiviteterne kræver nedbrydning og opførelse af bygværker, ombyg-
ning af ramper m.v. mens trafikken afvikles i samme antal spor
som i dag. Endelig vil alle nuværende støjskærme skulle fjernes og
erstattes af nye, højere skærme på hele strækningen, hvilket vil
medføre gener for naboerne og markant fordyrelse af anlægspro-
jektet.
Store komplicerede anlægsprojekter som den 3. Limfjordsforbin-
delse tager lang tid at anlægge, og den forudgående planlægning og
miljøvurdering kræver grundige undersøgelser og vurderinger. Det
er derfor ikke muligt at sammenligne disse med et meget overord-
net skitseprojekt samt en trafik-
og effektberegning.”
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen