Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
19. marts 2024
2024-1452
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 8. marts 2024 stillet mig følgende
spørgsmål vedrørende L 112
–
Forslag til lov om anlæg af en 3.
Limfjordsforbindelse, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Torsten Gejl (ALT).
Spørgsmål nr. 2:
Vil ministeren redegøre for, hvordan L 112 om en 3. Limfjordsfor-
bindelse kan fremsættes på et tidspunkt, hvor Vejdirektoratet ikke
har afsluttet den VVM-proces, som følger af vejlovens kapitel 2 a,
og som forudsætter, at Vejdirektoratet ikke blot skal lave en miljø-
konsekvensvurdering og en borgerhøring, men også sammenfatte
resultaterne af høringen og oplyse, hvorledes resultaterne er taget i
betragtning, og dette ikke er sket, forinden ministeren fremsatte
lovforslaget?
Svar:
Der er ikke i vejloven et krav om, at der skal foreligge et høringsno-
tat forud for ministerens fremsættelse af et forslag til en anlægslov.
Ifølge vejlovens kapitel 2a er det et krav, at der udarbejdes en mil-
jøkonsekvensrapport for statslige anlægsprojekter, der vedtages
ved lov, og det er et krav, at miljøkonsekvensrapporten har været i
offentlig høring, så myndigheder og offentligheden har mulighed
for at fremsætte bemærkninger før vedtagelse af anlægsloven.
Det følger endvidere af vejlovens § 17 m, stk. 1, nr. 3, jf. § stk. 3, at
”resuméet af resultaterne af de høringer, der er foretaget” skal
stil-
les til rådighed for offentligheden og de berørte myndigheder.
Vejdirektoratet
gennemførte
i 2019-2020 en miljøkonsekvensvur-
dering af anlægsprojektet for en 3. Limfjordsforbindelse i Egholm-
linjen, herunder
en offentlig høringsproces.
Høringsnotatet er til-
gængeligt på Vejdirektoratets hjemmeside.
Efterfølgende har Vejdirektoratet gennemført supplerende miljø-
vurderinger. Den supplerende miljøkonsekvensrapport har været
i