Transportudvalget 2023-24
L 112
Offentligt
2847612_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
8. april 2024
2024-1452
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 22. marts 2024 stillet mig følgende
spørgsmål vedrørende L 112
Forslag til lov om anlæg af en 3.
Limfjordsforbindelse, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Theresa Scavenius (UFG).
Spørgsmål nr. 13:
Er der præcedens i tidligere godkendelser fra EU-kommissionen
eller retskilder fra EU-domstolen, at det er blevet accepteret af EU,
at et projekt ødelægger noget natur/miljø for til gengæld at etab-
lere noget erstatningsnatur? Hvis ja, hvad er kravene for erstat-
ningsnaturen?
Svar:
Der er ikke i projektet forhold vedrørende naturtyper eller arter,
der kræver EU-kommissionens godkendelse.
Det følger af lovforslagets § 3, at anlægsprojektet nævnt i § 1, stk. 1
og 2, skal gennemføres inden for rammerne af de udførte vurderin-
ger af projektets påvirkninger på miljøet, jf. kapitel 2 a i lov om of-
fentlige veje m.v. Af forslaget til § 4 fremgår det, at ved gennemfø-
relsen af anlægsprojektet nævnt i § 1, stk. 1 og 2, udfører anlægs-
myndigheden afværge og kompenserende foranstaltninger i hen-
hold til de gennemførte miljøkonsekvensvurderinger.
Projektet resulterer i permanent inddragelse af natur, der er omfat-
tet af naturbeskyttelseslovens § 3, og som derfor skal erstattes. Er-
statningsnatur anlægges, så nye naturområder bliver af samme
type som de områder, der vil blive inddraget, og så tæt på de oprin-
delige naturområder som muligt. Erstatningsnaturen færdigetable-
res to år, inden de oprindelige naturområder tages i brug for etab-
lering af anlægsprojektet.
Det følger af Miljøstyrelsens vejledning om naturbeskyttelseslo-
vens § 3-beskyttede naturtyper, at erstatningsnaturtypen bl.a. - om
muligt
bør være af samme type som det nedlagte naturareal. Na-
tur- og Miljøklagenævnet har desuden udtalt, at erstatningsnatur
L 112 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 13: MFU spm. om der er præcedens i tidligere godkendelser fra EU-kommissionen eller retskilder fra EU-domstolen, at det er blevet accepteret af EU, at et projekt ødelægger noget natur/miljø for til gengæld at etablere noget erstatningsnatur
2847612_0002.png
Side 2/2
som udgangspunkt bør udlægges på arealer i nærheden af de na-
turområder, der påvirkes af et projekt, når det er muligt.
Jeg kan i øvrigt henvise til punkt 4.7 i Transportministeriets hø-
ringsnotat af 28. februar 2024 og til lovforslagets almindelige be-
mærkninger punkt 9.7.
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen