Transportudvalget 2023-24
L 112
Offentligt
2838164_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
14. marts 2024
2024-1452
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 8. marts 2024 stillet mig følgende
spørgsmål vedrørende L112
Forslag til lov om anlæg af en 3. Lim-
fjordsforbindelse, som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 1:
Vil ministeren kommentere henvendelsen af 6/3-24 fra Torben
Knudsen, Nørresundby, jf. L 112 - bilag 2?
Svar:
Det er ikke korrekt, som anført af Torben Knudsen, at anlægget af
en 3. Limfjordsforbindelse er blevet fordyret med 1,1 milliard kro-
ner. Anlægget koster det samme, men prisen
og bevillingen - er
blevet pristalsreguleret som det sker med alle anlægsprojekter.
Torben Knudsen skriver endvidere, at CO2-udledningen er steget
til tæt på det dobbelte. Som jeg oplyste i min besvarelse af TRU
alm. del spørgsmål nummer 208 den 21. februar 2024, er der for at
sikre et opdateret grundlag for anlægsloven i 2023 gennemført
CO2-beregninger for anlægsperioden med værktøjet InfraLCA.
Ifølge InfraLCA vil anlægsaktiviteterne medføre en global CO2-ud-
ledning på 480.000 tons CO2-ækvivalenter uden teknologisk frem-
skrivning og 350.000 tons med teknologisk fremskrivning. I 2021
blev den forventede CO2-udledning beregnet med værktøjet
VejLCA, og her blev CO2-udledningen for anlægsaktiviteterne be-
regnet til 270.000 tons CO2-ækvivalenter.
Der er således ikke tale om en ændring i projektet, men om en æn-
dret beregningsmetode. Den primære forskel er ændrede forudsæt-
ninger i forhold til transportafstande til og fra råstofområder, og at
InfraLCA giver mere præcist og detaljeret bud på udledningen for-
bundet med både anlæg og efterfølgende vedligehold.
Der er tale om et bruttotal. Der er således ikke taget hensyn til, at
projektets gennemførelse reducerer mulighederne for andre
L 112 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm., om at kommentere henvendelsen af 6/3-24 fra Torben Knudsen, Nørresundby
2838164_0002.png
Side 2/2
anlægsinvesteringer eller offentligt eller privat forbrug, som alter-
nativt også ville have givet anledning til en CO2-udledning.
Herudover indeholder indlægget andre påstande omhandlende
blandt andet drikkevand, asbest og oddere. Herom vil jeg henvise
til Transportministeriets høringsnotat til anlægsloven, som blev
oversendt til Transportudvalget den 28. februar 2024.
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen