Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
14. marts 2024
2024-1452
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 8. marts 2024 stillet mig følgende
spørgsmål vedrørende L112
–
Forslag til lov om anlæg af en 3. Lim-
fjordsforbindelse, som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 1:
Vil ministeren kommentere henvendelsen af 6/3-24 fra Torben
Knudsen, Nørresundby, jf. L 112 - bilag 2?
Svar:
Det er ikke korrekt, som anført af Torben Knudsen, at anlægget af
en 3. Limfjordsforbindelse er blevet fordyret med 1,1 milliard kro-
ner. Anlægget koster det samme, men prisen
–
og bevillingen - er
blevet pristalsreguleret som det sker med alle anlægsprojekter.
Torben Knudsen skriver endvidere, at CO2-udledningen er steget
til tæt på det dobbelte. Som jeg oplyste i min besvarelse af TRU
alm. del spørgsmål nummer 208 den 21. februar 2024, er der for at
sikre et opdateret grundlag for anlægsloven i 2023 gennemført
CO2-beregninger for anlægsperioden med værktøjet InfraLCA.
Ifølge InfraLCA vil anlægsaktiviteterne medføre en global CO2-ud-
ledning på 480.000 tons CO2-ækvivalenter uden teknologisk frem-
skrivning og 350.000 tons med teknologisk fremskrivning. I 2021
blev den forventede CO2-udledning beregnet med værktøjet
VejLCA, og her blev CO2-udledningen for anlægsaktiviteterne be-
regnet til 270.000 tons CO2-ækvivalenter.
Der er således ikke tale om en ændring i projektet, men om en æn-
dret beregningsmetode. Den primære forskel er ændrede forudsæt-
ninger i forhold til transportafstande til og fra råstofområder, og at
InfraLCA giver mere præcist og detaljeret bud på udledningen for-
bundet med både anlæg og efterfølgende vedligehold.
Der er tale om et bruttotal. Der er således ikke taget hensyn til, at
projektets gennemførelse reducerer mulighederne for andre