Boligudvalget 2023-24
L 111
Offentligt
2837802_0001.png
Folketingets Boligudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2024 - 1745
Doknr.
832941
Dato
13-03-2024
Folketingets Boligudvalg har d. 23. februar 2023 stillet følgende spørgsmål nr.
8 til L 111 til social- og boligministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 8:
”Hvordan ser ministeren mulighederne for at ændre systemet for vurdering af
andelsboliger, så der alene kan anvendes offentlig vurdering?”
Svar:
Jeg har til brug for besvarelsen hentet bidrag fra Social- og Boligstyrelsen, som
oplyser følgende:
”Lovforslaget søger at balancere hensynet til at begrænse
andelsboligforeningers merudgifter til at indhente en valuarvurdering op mod
hensynet til en fortsat gennemsigtig fastsættelse af maksimalprisen. Samtidig
er det hensigten, at andelsboligforeninger også fremover skal kunne vælge
mellem værdiansættelsesprincipper, som henvender sig til de forskellige typer
af andelsboligforeninger (store og små andelsboligforeninger, yngre og ældre
andelsboligforeninger, beliggende i eller uden for de større byer).
Hvis andelsboligforeningernes valg af værdiansættelsesprincip bliver
begrænset til den offentlige vurdering, vil det betyde, at de skal bruge den
senest tilgængelige offentlige vurdering, som er fra 2012. Der er ingen nyere
vurderinger, og der bliver ikke længere foretaget nye offentlige vurderinger af
andelsboligforeningsejendomme. Det betyder også, at der ikke vil være en
offentlig vurdering tilgængelig for nyopførte andelsboligforeningsejendomme.
Hvis andelsboligforeninger fremover alene kan vælge den offentlige vurdering,
vil det betyde, at de foreninger, som i dag anvender den offentlige vurdering
(ca. 34.000 boliger) fortsat vil opleve, at deres andelsværdi bliver udhulet af
inflationen.
For de andelsboligforeninger, som i dag anvender en valuarvurdering (ca.
143.000 boliger), vil de fleste af disse opleve, at deres andelsværdier (og
derved maksimalprisen på deres andelsboliger) vil falde markant. Det skyldes,
at 2012-vurderingen i de fleste tilfælde vil ligge betydeligt under den
valuarvurdering, disse foreninger i dag anvender til at bestemme boligernes
maksimalpris. Det vil i praksis betyde, at et stort antal andelshavere vil opleve
et væsentligt formuetab, som potentielt vil gøre dem teknisk insolvente.
1
L 111 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om, hvordan ministeren ser mulighederne for at ændre systemet for vurdering af andelsboliger, så der alene kan anvendes offentlig vurdering
2837802_0002.png
En væsentlig del af de andelsboligforeninger, som benytter ejendommens
anskaffelsespris som værdiansættelsesprincip (ca. 24.000 boliger) vil
formentlig ligeledes opleve, at deres andelsværdier falder.
Lovforslaget indeholder muligheden for, at andelsboligforeninger kan vælge at
nettoprisindeksere den offentlige 2012-vurdering. Hvis andelsboligforeningerne
fremover alene kan anvende den offentlige vurdering, men med indeksering, vil
det kunne imødegå, at de 34.000 andelshavere, som i dag benytter den
offentlige vurdering, oplever, at deres andelsværdi bliver udhulet af inflationen.
Det vil imidlertid ikke forhindre, at et meget stort antal andelshavere vil opleve
et betydeligt formuetab, idet den nettoprisindekserede 2012-vurdering i de
fleste tilfælde vil ligge under den ejendomsværdi, som disse foreninger i dag
anvender til at bestemme boligernes maksimalpris (hovedsageligt
valuarvurderinger).”
Jeg har stor sympati for hensigten bag andelstanken, men jeg mener ikke, at
det vil være rimeligt over for de mange andelshavere, som har købt en
andelsbolig i en forening med en prisfastsættelse efter valuarvurderingen, at
ændre systemet for vurdering af andelsboliger, så det alene er den offentlige
vurdering, som kan anvendes.
Med venlig hilsen
Pernille Rosenkrantz-Theil
Social- og boligminister
2