Boligudvalget 2023-24
L 111
Offentligt
2837785_0001.png
Folketingets Boligudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2024 - 1745
Doknr.
832941
Dato
13-03-2024
Folketingets Boligudvalg har d. 23. februar 2024 stillet følgende spørgsmål nr.
4 til L 111 til social- og boligministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 4:
”Vil
ministeren redegøre for timingen af forslaget, idet det fremstår ganske
uhensigtsmæssigt at implementere forslaget, alt imens der forventes faldende
priser i markedet? Risikerer man ikke, at mange førstegangskøbere i markedet
vil købe til høje værdier, som vil blive holdt oppe af en fastholdt
valuarvurdering, og hermed risikere, at disse førstegangskøbere vil være
teknisk insolvente, når en ny valuarvurdering kommer efter 3 år?”
Svar:
Jeg har til brug for besvarelsen hentet bidrag fra Social- og Boligstyrelsen, som
oplyser følgende:
”Lovforslaget er baseret på anbefalinger fra Udvalg om andelsboliglovens
værdiansættelsesprincipper, som i sin rapport fra 2021 bl.a. foreslog, at en
andelsboligforening fremover kan vælge, om den vil anvende den samme
valuarvurdering tre år i træk, eller om den vil indhente en ny valuarvurdering
oftere.
Forlængelsen af valuarvurderingernes gyldighedsperiode er en afvejning
mellem hensynet til at begrænse andelsboligforeningernes merudgifter ved
indhentning af valuarvurdering og ønsket om retvisende valuarvurderinger
og
dermed en mere gennemsigtig fastsættelse af maksimalprisen. Den foreslåede
forlængelse blev af udvalget vurderet til at udtrykke en god balance mellem de
to hensyn, hvilket styrelsen er enige i.
Jo ældre en valuarvurdering er, des større risiko er der for, at den ikke længere
afspejler den aktuelle dagsværdi af ejendommen. Den forlængede
gyldighedsperiode medfører dermed en øget risiko for, at valuarvurderingen
ikke længere er retvisende. Gældende retspraksis tilsiger dog, at en
andelsboligforening er forpligtet til at nedsætte andelsværdien i en
handelssituation, hvis der fremkommer oplysninger om forhold, der indikerer, at
der er sket et fald i ejendommens værdi, som har
væsentlig
negativ betydning
for andelens aktuelle værdi. Dette skal sikre, at overdragelsen ikke sker i strid
med maksimalprisbestemmelsen i andelsboligloven, og at prisen dermed ikke
overstiger, hvad værdien af andelen i foreningens formue, forbedringer i
1
L 111 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm., om ministeren vil redegøre for timingen af forslaget, idet det fremstår ganske uhensigtsmæssigt at implementere forslaget, alt imens der forventes faldende priser i markedet
2837785_0002.png
lejligheden og dens vedligeholdelsesstand med rimelighed kan betinge, jf. § 5,
stk. 1, i andelsboligloven.”
Blot for en god ordens skyld bemærkes, at begrebet ”fastholdt valuarvurdering”
bruges om valuarvurderinger, som er foretaget inden 1. juli 2020, og som iht.
andelsboliglovens § 5, stk. 3 kan fastholdes i en ubegrænset periode under de
betingelser, der er anført i bestemmelsen. De valuarvurderinger der omfattes af
lovforslaget kan ikke benyttes som ”fastholdt valuarvurdering”.
Med venlig hilsen
Pernille Rosenkrantz-Theil
Social- og boligminister
2