Skatteudvalget 2023-24, Skatteudvalget 2023-24, Skatteudvalget 2023-24
L 9 , L 9 A , L 9 B
Offentligt
2779654_0001.png
13. november 2023
J.nr. 2022-15213
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 9 - Forslag til Lov om ændring af lov om inddrivelse af gæld til det offent-
lige, kildeskatteloven, opkrævningsloven og skatteforvaltningsloven (Gennemførelse af
aftale om initiativer til effektiv opkrævning og gældsinddrivelse i skattevæsenet m.v.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 7 af 31. oktober 2023. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Trine Pertou Mach (EL).
Jeppe Bruus
/ Annemette Ottosen
L 9b - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 7: Spm. om sandsynligheden af det scenarie, Advokatrådet skitserer, hvor en borger kan afkræves sin gæld til det offentlige med tillæg af renter, uagtet at borgeren intet har hørt om gælden siden 2012
2779654_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren vurdere, hvor sandsynligt scenariet er, at ”Med det foreslåede lovforslag
kan der altså indtil den 21. november 2030 opstå den situation, at en borger kan afkræves
sin gæld til det offentlige med tillæg af renter, uagtet, at borgeren intet har hørt om gæl-
den siden 2012, dvs. i en periode op til 18 år, og uagtet, at vanskelighederne med Skatte-
styrelsens/Gældsstyrelsens inddrivelsessystem
ikke kan tilregnes borgeren”, som Advo-
katrådet skitserer i sit høringssvar? Hvis ministeren vurderer, at det er et sandsynligt sce-
narie, hvor mange borgere vil der anslået være tale om og finder ministeren den situation
rimelig?
Svar
Der er ikke tale om et særligt sandsynligt scenarie. Som det også er oplyst i bemærknin-
gerne til høringssvaret fra Advokatrådet, jf. L 9
bilag 1, har Gældsstyrelsen siden 2019
styrket udsendelsen af rykkerbreve og gældsoversigter til borgere og virksomheder med
gæld under inddrivelse. Brevene bidrager til at gøre skyldnere opmærksomme på, at de
har gæld under inddrivelse, og til at danne sig et overblik over gælden til det offentlige.
Dette medfører
sammen med forslaget om at muliggøre lønindeholdelse for gældspo-
ster i inddrivelsessystemet DMI
at langt de fleste borgere må forventes at høre om de-
res gæld. Hertil kommer, at indsatsen over for borgere med formuer er udvidet til at om-
fatte borgere med mindre formuer og andre omsættelige aktiver.
Der kan dog være en mindre del af borgere og virksomheder med gæld under inddrivelse,
hvor det i spørgsmålet nævnte scenarie vil kunne forekomme. Det kan fx være borgere,
hvor Gældsstyrelsen for nuværende ikke har kontaktoplysninger på disse.
Jeg synes, at der med lovforslaget er valgt fornuftige løsninger på problemerne med ikke-
inddrivelsesparat gæld i inddrivelsessystemet DMI, og vil i den forbindelse også nævne
forslaget om rentestop for ikkeinddrivelsesparat gæld, hvor der tages højde for, at skyld-
nere ikke bør få forrentet en sådan gæld.
Side 2 af 2