Skatteudvalget 2023-24, Skatteudvalget 2023-24, Skatteudvalget 2023-24
L 9 , L 9 A , L 9 B
Offentligt
2780370_0001.png
14. november 2023
J.nr. 2022-15213
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 9 - Forslag til Lov om ændring af lov om inddrivelse af gæld til det offent-
lige, kildeskatteloven, opkrævningsloven og skatteforvaltningsloven (Gennemførelse af
aftale om initiativer til effektiv opkrævning og gældsinddrivelse i skattevæsenet m.v.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 9 af 13. november 2023.
Jeppe Bruus
/ Annemette Ottosen
L 9a - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 9: Spm. om kommentar til intern henvendelse af 12/11-23 fra Per Frederik Nielsen Lund, Grenaa
2780370_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes kommentere den interne henvendelse af 12. november 2023 fra Per
Frederik Nielsen Lund, Grenaa, jf. L 9 - bilag 6.
Svar
Henvendelsen fra borgeren kommer i forlængelse af svaret på L 9
spørgsmål 8, hvor
der blev anmodet om en kommentar til borgerens henvendelse af 5. november 2023.
1.
I henvendelsen af 12. november 2023 bemærker borgeren bl.a., at gæld, som er under
inddrivelse hos Gældsstyrelsen, ofte er pålagt borgere, der er uden økonomiske ressourcer
og stoler på, at opkrævningerne fra det offentlige er korrekte. Borgeren nævner, at barne-
barnet til Udbetaling Danmark har en gæld, som efter borgerens opfattelse ikke er kor-
rekt, og borgeren har anmodet Udbetaling Danmark om at tilbagekalde gælden fra Gælds-
styrelsen eller
alternativt
dokumentere gældens gyldighed.
Kommentar
Borgere vil som udgangspunkt have mulighed for at klage over den opkrævning, som det
offentlige foretager, ligesom man også kan gå til domstolene. Er gælden under inddri-
velse, kan der over for Gældsstyrelsen fremsættes indsigelse mod gældens eksistens eller
størrelse, og Gældsstyrelsen vil i så fald sende indsigelsen til fordringshaveren, der heref-
ter skal forholde sig til indsigelsen. Hvis indsigelsen ikke afklares inden for rimelig tid, kan
Gældsstyrelsen tilbagesende gældsposten til fordringshaveren.
2.
Borgeren anfører også, at skyldnere ikke har kunnet få lov til at betale eller afdrage ik-
keinddrivelsesparat gæld og derfor er afhængige af, hvor hurtigt Gældsstyrelsen forsøger
at gøre gælden inddrivelsesparat. Skyldnere har således ikke selv mulighed for at påvirke
sagsbehandlingstiden og dermed rentetilskrivningen.
En anstændig behandling af disse skyldnere må ifølge borgeren være, at alle renter, der er
tilskrevet i perioden, hvor gælden ikke er inddrivelsesparat, tilbageføres, så der ikke som
foreslået i L 9 alene fremadrettet sker et rentestop for ikkeinddrivelsesparat gæld.
Borgeren kan fuldt ud tilslutte sig de øvrige tiltag, der foreslås i L 9 med henblik på at
håndtere den ikkeinddrivelsesparate gæld.
Borgeren har ikke på Gældsstyrelsens hjemmeside kunnet finde oplysning om, at der efter
de gældende regler er mulighed for at opnå et rentestop ved at indbetale 1.000 kr. På
hjemmesiden anføres, at man kan ringe til Gældsstyrelsen for at få oplyst størrelsen på
den samlede gæld, men man får den ikke på skrift. Desuagtet skrev borgeren til Gældssty-
relsen for at få en detaljeret opgørelse over barnebarnets gæld. Da opgørelsen blev mod-
taget den 2. november 2023, kunne borgeren se, at der er beregnet renter indtil den 2. no-
vember 2023, selv om gælden ikke er inddrivelsesparat.
Side 2 af 3
L 9a - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 9: Spm. om kommentar til intern henvendelse af 12/11-23 fra Per Frederik Nielsen Lund, Grenaa
2780370_0003.png
Kommentar
Som jeg allerede har anført i mit svar på L 9
spørgsmål 8, har jeg stor forståelse for, at
det kan virke urimeligt, at skyldnere med ikkeinddrivelsesparat gæld ikke kan indfri gæl-
den, og at gælden forrentes. Derfor foreslås i L 9 et fremadrettet rentestop for al ikkeind-
drivelsesparat gæld.
Rentestoppet foreslås af flere grunde alene at skulle gælde fremadrettet. Det vil bl.a. være
særdeles vanskeligt og komplekst at gennemføre rentestop på ikkeinddrivelsesparat gæld
med tilbagevirkende kraft, bl.a. fordi gæld under inddrivelse kan skifte frem og tilbage
mellem at være henholdsvis inddrivelsesparat og ikkeinddrivelsesparat. Denne vurdering
ville skulle gennemføres for flere millioner af fordringer, som kan have skiftet status, og
som måske allerede er indfriet.
Dette vil kræve en særdeles omfattende og kompliceret udsøgning af disse sager, ligesom
det vil medføre en stor administrativ opgave at skulle genoptage de sager, hvor der har
været inddrevet på gæld og inddrivelsesrenter, som er blevet inddrivelsesparate i løbet af
perioden. Dette vil både gælde i forhold til skyldnere og offentlige kreditorer.
Endelig vil et bagudrettet rentestop medføre et ikke uvæsentligt mindreprovenu.
På baggrund af ovenstående vurderes det ikke i praksis realistisk at indføre et bagudrettet
rentestop.
Jeg er dog glad for, at der i aftalen ”Initiativer til effektiv opkrævning og gældsinddrivelse
i skattevæsenet” fra
juni i år er opbakning til et fremadrettet rentestop for al ikkeinddri-
velsesparat gæld.
Side 3 af 3