Skatteudvalget 2023-24, Skatteudvalget 2023-24, Skatteudvalget 2023-24
L 9 , L 9 A , L 9 B
Offentligt
2782275_0001.png
Skatteudvalget 2023-24
L 9 - endeligt svar på spørgsmål 8
Offentligt
10. november 2023
J.nr. 2022-15213
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 9 - Forslag til Lov om ændring af lov om inddrivelse af gæld til det offent-
lige, kildeskatteloven, opkrævningsloven og skatteforvaltningsloven (Gennemførelse af
aftale om initiativer til effektiv opkrævning og gældsinddrivelse i skattevæsenet m.v.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 8 af 6. november 2023.
Jeppe Bruus
/ Annemette Ottosen
L 9a - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 10: Spm. om kommentar til intern henvendelse af 14/11-23 fra Per Frederik Nielsen Lund, Grenaa, om afsluttende kommentarer til Gældsstyrelsens fortsatte renteberegning, selv om gælden ikke er inddrivelsesparat
2782275_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren kommentere den internt omdelte henvendelse af 5/11-23 fra Per Frederik
Nielsen Lund, Grenaa, jf. L 9 - bilag 4 (internt bilag)?
Svar
Henvendelsen fra borgeren vedrører forrentningen af ikkeinddrivelsesparat gæld hos
Gældsstyrelsen. Henvendelsen tager afsæt i de erfaringer, som borgerens barnebarn har
gjort vedrørende en gæld, der siden 2013 har været under inddrivelse.
Borgerens barnebarn har ifølge henvendelsen flere gange henvendt sig til Gældsstyrelsen
for at betale sin gæld eller få en afdragsordning, men fik oplyst af Gældsstyrelsen, at dette
ikke kunne lade sig gøre, idet gælden var ikkeinddrivelsesparat. Borgeren undrer sig derfor
over, at gælden fortsat er blevet forrentet.
Borgeren konstaterer, at på trods af udskydelsen af forældelsen af gæld under inddrivelse,
så forældelsesfristen for gæld under inddrivelse tidligst løber fra den 20. november 2021,
forrenter Gældsstyrelsen fortsat gælden. Borgeren finder, at når Gældsstyrelsen fortsat
ikke har styr på, hvad der skal betales, bør renteberegningen først begynde, når Gældssty-
relsen kan kræve betaling. Alt andet vil ifølge borgeren være urimeligt.
Borgeren bemærker endelig, at hvis Gældsstyrelsen følger gældende lov, bør denne æn-
dres, så skyldnere ikke pålægges at betale renter for den periode, hvor gælden ikke er ind-
drivelsesparat.
Kommentar
Jeg har stor forståelse for, at det kan virke urimeligt, at skyldnere med ikkeinddrivelsespa-
rat gæld ikke kan indfri gælden, og at gælden forrentes.
Regeringen har på den baggrund i juni 2023 sammen med Socialistisk Folkeparti, Liberal
Alliance, Det Konservative Folkeparti, Radikale Venstre og Alternativet indgået aftalen
”Initiativer til effektiv opkrævning og gældsinddrivelse i skattevæsenet”, hvor der bl.a.
indgår 5 tiltag med henblik på at løse udfordringerne med disse problemstillinger. Nogle
af tiltagene forudsætter lovgivning, som udmøntes i L 9.
Det foreslås således et fremadrettet rentestop på al ikkeinddrivelsesparat gæld, dvs. gæld,
som ikke kan inddrives, før Gældsstyrelsen har sikret sig, at gældsposterne ikke er foræl-
dede, og at Gældsstyrelsen har de korrekte oplysninger om dem. Skyldnere skal i udgangs-
punktet varsles om, at der tilskrives renter på gælden, hvis gælden gøres inddrivelsesparat.
I disse situationer vil skyldner således inden for en rimelig frist skulle gives mulighed for
at betale gælden, før rentetilskrivningen går i gang.
Herudover foreslås det at supplere en allerede indført bagatelgrænse for afskrivning,
hvorefter Gældsstyrelsen kan afskrive gæld for skyldnere med en samlet gæld under 200
kr. i hvert af inddrivelsessystemerne PSRM og DMI, med en bagatelgrænse for afskriv-
ning på op til 2.000 kr. for ikkeinddrivelsesparat gæld.
Side 2 af 3
L 9a - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 10: Spm. om kommentar til intern henvendelse af 14/11-23 fra Per Frederik Nielsen Lund, Grenaa, om afsluttende kommentarer til Gældsstyrelsens fortsatte renteberegning, selv om gælden ikke er inddrivelsesparat
2782275_0003.png
I forlængelse heraf foreslås det at forlænge afklaringsfristen for Gældstyrelsen fra seks til
12 måneder, dvs. den periode, hvor Gældsstyrelsen undersøger, om gæld kan gøres ind-
drivelsesparat. Samtidig vil Gældsstyrelsen tilføre flere ressourcer til opgaven.
Ud over lovtiltagene vil vejledningsindsatsen over for skyldnere med ikkeinddrivelsespa-
rat gæld blive øget ved bl.a. at målrette kommunikationen på hjemmesiden og i breve.
Endelig vil overskydende skat alene blive tilbageholdt med henblik på modregning i gæld,
når skyldnere har gæld, som er inddrivelsesparat eller kan blive det inden for 30 dage.
Jeg kan hertil tilføje, at der allerede efter de gældende regler er mulighed for at få et rente-
stop på ikkeinddrivelsesparat gæld. En skyldner, som har indbetalt mindst 1.000 kr., vil
således få et rentestop på al sin ikkeinddrivelsesparate gæld, hvis mindst 1.000 kr. ikke kan
anvendes til dækning inden for 6 måneder.
Med de foreslåede nye regler stilles skyldnere med ikkeinddrivelsesparat gæld endnu
bedre, idet det fremadrettede rentestop ikke forudsætter nogen indbetaling.
Side 3 af 3