Skatteudvalget 2023-24, Skatteudvalget 2023-24, Skatteudvalget 2023-24
L 9 , L 9 A , L 9 B
Offentligt
2782274_0001.png
17. november 2023
J.nr. 2022-15213
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 9 - Forslag til Lov om ændring af lov om inddrivelse af gæld til det offent-
lige, kildeskatteloven, opkrævningsloven og skatteforvaltningsloven (Gennemførelse af
aftale om initiativer til effektiv opkrævning og gældsinddrivelse i skattevæsenet m.v.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 10 af 14. november 2023.
Jeppe Bruus
/ Annemette Ottosen
L 9a - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 10: Spm. om kommentar til intern henvendelse af 14/11-23 fra Per Frederik Nielsen Lund, Grenaa, om afsluttende kommentarer til Gældsstyrelsens fortsatte renteberegning, selv om gælden ikke er inddrivelsesparat
2782274_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes kommentere den interne henvendelse af 14. november 2023 fra Per
Frederik Nielsen Lund, Grenaa, jf. L 9 - bilag 7.
Svar
Henvendelsen fra borgeren kommer i forlængelse af svaret på L 9
spørgsmål 9, hvor
der blev anmodet om en kommentar til borgerens henvendelse af 12. november 2023.
Borgeren anfører i sin henvendelse af 14. november 2023, at der påløber inddrivelsesren-
ter, selv om gælden ikke er inddrivelsesparat, og hvis noget af gælden er betalt, er det
alene den ikkeinddrivelsesparate restgæld, der forrentes. Borgeren mener, at det ikke kan
koste meget at lave en kørsel, hvor man udskiller al ikkeinddrivelsesparat gæld, der er ble-
vet forrentet.
Borgeren finder det helt forkert, at der i svaret på L 9
spørgsmål 9 henvises til, at det af
borgeren foreslåede bagudrettede rentestop for ikkeinddrivelsesparat gæld vil indebære et
mindreprovenu, idet skyldnere er blevet pålagt renter uden at have haft mulighed for at
påvirke renteberegningen ved at betale gælden.
Borgeren er skuffet over, at regeringen ikke har problemer med at foreslå en udskydelse
af forældelsen for ikke at miste provenu og samtidig
ved alene at foreslå et fremadrettet
rentestop
er ligeglad med de mange skyldnere, der uforskyldt bliver påført renter, der er
tilskrevet, uden at de har kunnet påvirke dette.
Borgeren gentager sin opfordring til, at L 9 ændres, så rentestoppet ikke alene indføres
fremadrettet, men også bagudrettet.
Kommentar
Jeg henholder mig til mine svar på L 9
spørgsmål 8 og 9.
Jeg anfører her bl.a., at det vil være særdeles vanskeligt og komplekst at gennemføre ren-
testop på ikkeinddrivelsesparat gæld med tilbagevirkende kraft, bl.a. fordi gæld under ind-
drivelse kan skifte frem og tilbage mellem at være henholdsvis inddrivelsesparat og ikke-
inddrivelsesparat. Det er en vurdering, der ville skulle gennemføres for flere millioner af
fordringer, som kan have skiftet status, og som måske allerede er indfriet.
Som jeg også anfører, vil det kræve en særdeles omfattende og kompliceret udsøgning af
disse sager og udløse en stor administrativ opgave at skulle genoptage de sager, hvor der
har været inddrevet på gæld og inddrivelsesrenter, som er blevet inddrivelsesparate i løbet
af perioden. Dette vil både gælde i forhold til skyldnere og offentlige kreditorer.
Endelig vil jeg gentage, at en skyldner allerede efter de gældende regler vil have mulighed
for at opnå et rentestop for al sin ikkeinddrivelsesparate gæld. Et rentestop vil således
indtræde, hvis mindst 1.000 kr. af et frivilligt indbetalt beløb ikke har kunnet anvendes til
dækning inden for den 6-måneders afklaringsfrist.
Side 2 af 3
L 9a - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 10: Spm. om kommentar til intern henvendelse af 14/11-23 fra Per Frederik Nielsen Lund, Grenaa, om afsluttende kommentarer til Gældsstyrelsens fortsatte renteberegning, selv om gælden ikke er inddrivelsesparat
2782274_0003.png
Som jeg også nævner i mit svar på L 9
spørgsmål 9, er jeg glad for, at der har kunnet
indgås en bred politisk aftale om at indføre et fremadrettet rentestop for al ikkeinddrivel-
sesparat gæld.
Side 3 af 3