Grønlandsudvalget 2023-24
L 97 Bilag 2
Offentligt
2818253_0001.png
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
3. januar 2024
Nordatlantkontoret
Rune Kistrup
2021-01100
2896764
KOMMENTERET OVERSIGT
over
høringssvar om forslag til lov om ændring af kriminallov for Grøn-
land og retsplejelov for Grønland
(Initiativer mod digitale krænkelser, herunder forbud mod grooming, si-
destilling af samleje med barn med voldtægt, tilsnigelse af samleje, religi-
øse lederes udnyttelse af religiøs afhængighed med henblik på at skaffe sig
samleje m.v.)
I. Høringen
Et udkast til forslag til lov om ændring af kriminallov for Grønland og rets-
plejelov for Grønland (Initiativer mod digitale krænkelser, herunder forbud
mod grooming, sidestilling af samleje med barn med voldtægt, tilsnigelse af
samleje, religiøse lederes udnyttelse af religiøs afhængighed med henblik på
at skaffe sig samleje m.v.) har i perioden fra den 7. juni 2023 til den 5. juli
2023 været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer mv.:
Advokatrådet, AmiAmi, Amnesty International, Avannaata Kommunia,
Børnerådet, Børnesagens Fællesråd, Børns Vilkår, Center for
Voldtægtsofre, Center mod Menneskehandel, CEPOS, Danner, Dansk
Kvindesamfund, Dansk Røde Kors, Danske Advokater, Datatilsynet, Den
Danske Dommerforening, Det Kriminalpræventive Råd, Dommerfuldmæg-
tigforeningen, Domstolsstyrelsen, Everyday Sexism Project Denmark, For-
eningen af Offentlige Anklagere, Foreningen af Offentlige Anklagere i
Grønland, Foreningen Grønlandske Børn, Forsvarerforeningen i Grønland,
Grønlands Landsret, Grønlands Politiforening, Grønlands Råd for Menne-
skerettigheder, Hjælp Voldsofre, Institut for Menneskerettigheder, Joan-Sø-
Side 1/6
L 97 - 2023-24 - Bilag 2: Høringsoversigt og høringssvar
strene, Justitia, KFUKs sociale arbejde, Kredsdommerforeningen, Krimi-
nalpolitisk Forening (KRIM), Kvinderådet, Kvinfo, Kommune Kujalleq,
Kommune Qeqertalik, Kommuneqarfik Sermersooq, Landsforeningen af
Forsvarsadvokater, Landsforeningen for Voldsramte Kvinder, Landsfore-
ningen KRIM, Landsorganisationen af Kvindekrisecentre, Landsorganisa-
tionen mod Seksuelle Overgreb, Lev Uden Vold, MIO (Børnetalsmanden),
Nunatsinni Advokatit, Nunaanni Naligiissitaanissamut Siunnersuisoqatigiit
(Ligestillingsrådet i Grønland Kalaallit), Offerrådgivningen i Danmark, Pi-
Siu (Det Grønlandske Kriminalpræventive Råd), Politiforbundet, Pro Vest,
Qeqqata Kommunia, Red Barnet, Reden International, Retten i Grønland,
Retspolitisk Forening, Rigsadvokaten, Rigspolitiet, Seksualpolitisk Forum,
Sexarbejdernes Interesseorganisation, Vestre Landsret, Voldtægtsofres Vil-
kår og Østre Landsret.
Justitsministeriet har modtaget høringssvar fra:
Det Kriminalpræventive Råd, Den Danske Dommerforening, Grønlands
Landsret, Grønlands Råd for Menneskerettigheder, Hjælp Voldsofre, Insti-
tut for Menneskerettigheder, Kommuneqarfik Sermersooq, Landsforsvare-
ren i Grønland, MIO (Børnetalsmanden) Red Barnet, Retten i Grønland,
Rigsadvokaten, Seksualpolitisk Forum, Vestre Landsret og Østre Landsret.
Nedenfor er gengivet de væsentligste punkter i de modtagne høringssvar.
Justitsministeriets kommentarer til høringssvarene er anført i
kursiv.
II. Høringssvarene
1. Generelt
Vestre Landsret
og
Østre Landsret
ønsker ikke at udtale sig om lovudka-
stet.
Den Danske Dommerforening, Domstolsstyrelsen, Retten i Grønland,
Kommuneqarfik Sermersooq, Rigsadvokaten
og
Seksualpolitisk
Forum
har ingen bemærkninger til lovudkastet.
Grønlands Råd for Menneskerettigheder, Hjælp Voldsofre, Institut for
Menneskerettigheder, MIO (Børnetalsmanden),
og
Red Barnet
er gene-
Side 2/6
L 97 - 2023-24 - Bilag 2: Høringsoversigt og høringssvar
relt positive over for de foreslåede ændringer i kriminalloven, der skal være
med til at sikre bedre beskyttelse for børn og unge mod digitale krænkelser.
Grønlands Råd for Menneskerettigheder
bemærker, at det er vigtigt at
fremtidssikre bestemmelserne i kriminalloven ved ikke at begrænse dem ved
at lægge større vægt på fysiske overgreb end digitale overgreb.
Det Kriminalpræventive Råd
bemærker, at der bør være større fokus på
forebyggelse og oplysning, og det anbefales i den forbindelse, at der udar-
bejdes en grønlandsk strategi for forebyggelse af seksuelle krænkelser og en
styrkelse af seksualundervisningen på relevante klassetrin.
Justitsministeriet har noteret sig Grønlands Råd for Menneskerettigheders
og Det Kriminalpræventive Råds synspunkter og bemærker i den forbin-
delse, at Grønlands Selvstyre har overtaget sagsområderne socialvæsenet
og folkeskolen i Grønland.
2. Om sidestilling af samleje med barn med voldtægt
Grønlands Råd for Menneskerettigheder
bemærker i forhold til den fo-
reslåede ændring af kriminallovens § 77, stk. 2, om samleje eller andet
seksuelt forhold til et barn, at det ikke fremgår, hvad begrundelsen er for
fastsættelse af aldersgrænsen til 22 år.
Det fremgår af pkt. 2.7.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger, at Ju-
stitsministeriet har vurderet, at en aldersgrænse på 22 år, som også gælder
efter reglerne om tiltalefrafald, er en hensigtsmæssig aldersgrænse i forhold
til, hvornår et forhold mellem et barn og en voksen pr. definition er så ulige-
værdigt, at der aldrig kan siges at foreligge et frivilligt samtykke fra barnet
til et seksuelt forhold. Det bemærkes i øvrigt, at det svarer til en tilsvarende
lovændring i Danmark foretaget ved lov nr. 226 af 15. februar 2022 om
ændring af straffeloven, retsplejeloven og lov om pas til danske statsborgere
m.v. (Styrket indsats mod seksuelle overgreb mod børn og styrket rådgivning
til ofre for seksuelle overgreb), og at det er Justitsministeriets opfattelse, at
de hensyn, der lå til grund for lovændringen i Danmark i 2022, også gør sig
gældende for Grønland.
3. Om sidestilling af tilsnigelse af samleje med voldtægt
Side 3/6
L 97 - 2023-24 - Bilag 2: Høringsoversigt og høringssvar
Grønlands Råd for Menneskerettigheder
anfører, at Justitsministeriet i
forlængelse af overvejelserne om tilsnigelse bør forholde sig til fænomenet
”stealthing”, som er situationer, hvor der fjernes prævention umiddelbart in-
den et samleje uden modpartens viden eller samtykke. En sådan handling er
ligeledes udtryk for manglende respekt omkring partnerens samtykke, per-
sonlige sikkerhed og integritet.
Institut for Menneskerettigheder
anfører, at der hersker tvivl om sammen-
spillet mellem den samtykkebaserede voldtægtsbestemmelse (§ 77, stk. 1)
og kriminaliseringen af seksuel udnyttelse af en persons sindssygdom eller
mentale retardering i kriminallovens § 78, stk. 1. Instituttet anbefaler på den
baggrund, at Justitsministeriet og Naalakkersuisut foretager en analyse af
samspillet mellem kriminallovens § 77, stk. 1, og § 78, stk. 1, og genover-
vejer, hvordan udnyttelse af en persons psykiske eller kognitive handicap til
at skaffe sig samleje med vedkommende kriminaliseres.
Tilsnigelse af samleje udgør en grov krænkelse af den seksuelle selvbestem-
melsesret, der kan sidestilles med visse typer af voldtægt efter den samtyk-
kebaserede voldtægtsbestemmelse. Udover samtykke til selve samlejet bør
der således også stilles krav om samtykke til samleje med den person, sam-
lejet foregår med, hvis der ikke skal straffes for voldtægt. Formålet med lov-
forslaget er derfor at sidestille tilsnigelse af samleje med voldtægt, så tils-
nigelse af samleje fremover også karakteriseres som voldtægt, uden at det
allerede fastlagte samtykkebegreb i kriminallovens § 77, stk. 1, ændres.
Justitsministeriet bemærker desuden, at personer med handicap i lighed
med alle andre er omfattet af beskyttelsen i kriminallovens § 77, stk. 1, og
at der således i de situationer, hvor betingelserne for, at der er tale om
voldtægt, er opfyldt, vil kunne dømmes efter § 77, stk. 1. Der kan dog fore-
komme situationer, hvor en person med et psykisk eller kognitivt handicap
frivilligt har haft samleje med en person og tilkendegiver dette, men hvor
der alligevel foreligger en udnyttelse eller et misbrug af handicappet fra
gerningsmandens side. I forbindelse med indførslen af den samtykkebase-
rede voldtægtsbestemmelse vurderede Straffelovrådet derfor, at kriminali-
seringen i straffelovens § 218 om udnyttelse af en persons sindssygdom eller
mentale retardering til at skaffe sig samleje burde opretholdes. Justitsmini-
steriet finder, at de samme hensyn gør sig gældende i forhold til samspillet
mellem kriminallovens § 77 og § 78 og finder således ikke grundlag for at
foretage en analyse af anvendelsesområdet for bestemmelserne.
Side 4/6
L 97 - 2023-24 - Bilag 2: Høringsoversigt og høringssvar
Det er i øvrigt Justitsministeriets opfattelse, at emnet ”stealthing” ligger
uden for rammerne af nærværende lovforslag. Justitsministeriet kan i den
forbindelse oplyse, at ministeriet er ved at undersøge problemstillingen,
herunder gennem dialog med anklagemyndigheden og relevante organisa-
tioner og oplysninger om, hvordan andre lande forholder sig til emnet.
4. Øvrige bemærkninger til lovforslaget
Grønlands Landsret
anfører, at de foreslåede ændringer i kriminallovens
kapitel 18 vil medføre en juridisk kompleksitet, som kan udfordre kredsret-
terne, hvor de professionelle aktører som udgangspunkt ikke har en juridisk
universitetsuddannelse. Landsretten bemærker i den forbindelse, at lovgiver
bør overveje, om der i lovforarbejderne skal gøres bemærkninger om for-
svarerbeskikkelse i sager, hvor der rejses tiltale efter kriminallovens kapitel
18, jf. retsplejelovens § 322, stk. 1 og 2, og i den forbindelse overveje, om
autoriserede forsvarere, der ikke har en juridisk universitetsuddannelse, kan
yde tiltale det fornødne forsvar.
Landsforsvareren i Grønland
udtrykker bekymring for udformningen og
anvendelsen af reglerne om beskikkelse af forsvarere i kriminalsager.
Landsforsvareren anfører i den forbindelse, at de foreslåede ændringer af
kriminalloven vil øge kompleksiteten og udfordre fagligheden hos de auto-
riserede forsvarere.
Det fremgår af retsplejelovens § 322, stk. 1, at ved kredsretterne beskikkes
en autoriseret forsvarer. Det fremgår videre af bestemmelsens stk. 2, at i
sager af ganske særlig alvorlig karakter beskikker retten en advokat som
forsvarer, hvis hensynet til forsvaret gør det påkrævet. Ifølge bemærknin-
gerne til retsplejelovens § 322, jf. Folketingstidende 2007-08, 2. samling,
tillæg A, side. 1448-1449, skal kredsretten herved foretage to vurderinger.
For det første skal det vurderes, hvorvidt den konkrete sag må anses som
ganske særlig alvorlig. Det vil typisk være tilfældet ved sigtelser for bl.a.
manddrab eller særlig grove tilfælde af vold eller voldtægt. For det andet
skal det vurderes, om hensynet til forsvaret gør det påkrævet, at der beskik-
kes en advokat som forsvarer. Kredsretten skal således foretage en konkret
vurdering af, hvorvidt sagen på baggrund af dens alvor rummer sådanne
problemstillinger, at sigtede bør have en advokat som forsvarer. Har sigtede
afgivet en tilståelse, som forekommer bestyrket ved de i øvrigt foreliggende
oplysninger, vil det således ofte ikke være påkrævet at beskikke en advokat
som forsvarer, selv om der er tale om en ganske særligt alvorlig sag om
Side 5/6
L 97 - 2023-24 - Bilag 2: Høringsoversigt og høringssvar
f.eks. manddrab. På den anden side kan også tilståelsessager være så kom-
plekse, at forsvareren bør være advokat. Det er Justitsministeriets opfat-
telse, at det i vurderingen af sagens kompleksitet også indgår, om sagen er
juridisk kompleks.
Justitsministeriet kan i øvrigt oplyse, at der på baggrund af drøftelser i Rå-
det for Grønlands Retsvæsen er nedsat en arbejdsgruppe, der skal komme
med forslag til at øge professionaliseringen af retsvæsenets aktører i krimi-
nalsagskæden i Grønland med henblik på at sikre et tidssvarende og effektivt
retsvæsen med en høj grad af retssikkerhed for borgerne. I forbindelse med
arbejdet vil arbejdsgruppen bl.a. skulle se på reglerne om beskikkelse af
forsvarere ved kredsretterne, således at det bl.a. sikres, at forsvarerbeskik-
kelse sker efter klare og objektive kriterier. Derudover vil arbejdsgruppen
skulle overveje behovet for en tilpasning og evt. strømlining af kredsdom-
mer- og forsvareruddannelserne samt komme med forslag til en styrkelse af
mulighederne for rekruttering- og fastholdelse af retsvæsenets aktører.
III. Lovforslaget
I forhold til det udkast til lovforslag, der har været sendt i offentlig høring,
indeholder det fremsendte lovforslag ikke indholdsmæssige ændringer, men
der er foretaget visse konsekvensændringer samt ændringer af sproglig og
lovteknisk karakter.
Side 6/6