Grønlandsudvalget 2023-24
L 97 Bilag 1
Offentligt
09.11.23
BETÆNKNING
Afgivet af Lovudvalget
vedrørende
EM2023/38
Forslag til Inatsisartutbeslutning om, at Grønlands Selvstyre tilslutter sig Forslag til Lov
om ændring af kriminallov for Grønland og retsplejelov for Grønland (Initiativer mod
digitale krænkelser, herunder forbud mod grooming, sidestilling af samleje med barn
med voldtægt, tilsnigelse af samleje, religiøse lederes udnyttelse af religiøs afhængighed
med henblik på at skaffe sig samleje m.v.)
Fremsat af Naalakkersuisoq for Erhverv, Handel, Råstoffer, Justitsområdet og Ligestilling
Afgivet til forslagets 2. behandling
Udvalget har under behandlingen senest bestået af:
Medlem af Inatsisartut Anders Olsen, Siumut, formand
Medlem af Inatsisartut Hans Enoksen, Naleraq, (Suppleant for Emanuel Nûko)
Medlem af Inatsisartut Pipaluk Lynge, Inuit Ataqatigiit, (Suppleant for Harald Bianco)
Medlem af Inatsisartut Asii Chemnitz Narup, Inuit Ataqatigiit
Medlem af Inatsisartut Kuno Fencker, Siumut
Udvalget har efter 1. behandlingen den 10. oktober under EM2023 gennemgået forslaget.
Forslagets indhold og formål
Lovforslaget har til formål at styrke indsatsen mod seksuelle overgreb, herunder mod digitale
krænkelser.
Med lovforslaget lægges der som følge heraf op til at indføre syv forskellige ændringer i
kriminalloven, der alle vedrører seksuelle krænkelser.
For det første indsættes en bestemmelse om såkaldt grooming. Ved grooming forstås den
situation, at en person opbygger et tillidsforhold til et barn eller en ung med det formål at begå
seksuelle overgreb mod den pågældende eller at lokke barnet eller den unge til at sende
nøgenbilleder eller billeder af seksuel karakter.
1
____________
EM2023/38
J.nr.: 01.33.03-00179
J.nr.: 01.25.01/23EM-LABU-00038
L 97 - 2023-24 - Bilag 1: Dokumenter fra Inatsisartuts behandling af lovforslaget
09.11.23
EM2023/38
For det andet lægges der op til at udvide kriminallovens forbud mod seksuelle relationer med
personer under 18 år, som er gerningsmandens stedbarn eller plejebarn eller betroet
gerningsmanden til undervisning, opdragelse eller lignende, således at bestemmelsen fremover
også kommer til at omfatte blufærdighedskrænkelse. Ændringen vil bl.a. indebære, at f.eks. en
elev fremover ikke vil kunne samtykke til, at vedkommendes lærer udsætter eleven for en
blufærdighedskrænkende handling, uden at læreren derved kan retsforfølges.
For det tredje lægges der op til, at kriminallovens §§ 77-81 udvides, så bestemmelserne
fremover også kommer til at omfatte seksuelle handlinger, som gerningsmanden formår den
forurettede til at udføre på sig selv, også kaldet sextortion.
For det fjerde lægges der op til at indføre en bestemmelse, som kriminaliserer samleje og andet
seksuelt forhold med en person, der forveksler gerningsmanden med en anden, som voldtægt.
For det femte lægges der herudover op til at udvide kriminallovens voldtægtsbestemmelse til at
omfatte tilfælde, hvor en person, der er fyldt 22 år, har samleje med eller andet seksuelt forhold
til et barn under 15 år. Bestemmelsen vil indebære, at samleje med og andet seksuelt forhold til
et barn under 15 år fremover vil blive betegnet som voldtægt, såfremt gerningsmanden er fyldt
22 år, uanset om den seksuelt mindreårige frivilligt har deltaget i samlejet eller det seksuelle
forhold.
For det sjette lægges der op til at udvide det kriminaliserede område i kriminallovens § 78, stk.
2, om groft misbrug af en persons arbejdsmæssige, økonomiske eller behandlings- eller
plejemæssige afhængighed til at omfatte religiøse lederes grove misbrug af deres stilling.
Anvendelse af bestemmelsen vil forudsætte, at der består et afhængighedsforhold mellem den
religiøse leder og et medlem af dennes menighed, og at dette forhold groft misbruges af den
religiøse leder til at opnå samleje med eller andet seksuelt forhold til medlemmet.
For det syvende lægges der også op til at modernisere sprogbrugen i en række af kriminallovens
bestemmelser, så det, der i dag betegnes som ”pornografisk materiale”, fremover i
almindelighed vil skulle betegnes som ”seksuelt materiale” eller – for så vidt angår materiale
med personer under 15 år – ”overgrebsmateriale”.
Endelig foreslås det at ændre retsplejeloven, således at forurettede i sager vedrørende de nye
bestemmelser om grooming og sextortion skal have mulighed for at få beskikket en
bistandsbisidder efter retsplejelovens § 333, stk. 1.
Førstebehandling af forslaget i Inatsisartut
Under førstebehandlingen nød beslutningsforslaget bred opbakning.
2
____________
EM2023/38
J.nr.: 01.33.03-00179
J.nr.: 01.25.01/23EM-LABU-00038
L 97 - 2023-24 - Bilag 1: Dokumenter fra Inatsisartuts behandling af lovforslaget
09.11.23
EM2023/38
Set i lyset af, at det moderne samfund på mange måder er præget af digital kommunikation,
blev det betegnet som både naturligt og nødvendigt, at der tages initiativ til at opdatere
lovgivningen mod digitale krænkelser.
Det blev også fremhævet som positivt, at beslutningsforslaget bl.a. tager sigte på at styrke
beskyttelsen af børn mod seksuelle overgreb.
Endelig blev det fra flere sider anført, at arbejdet med at sikre den personlige integritet og frihed
ikke hermed er slut.
Det må således forventes, at nærværende beslutningsforslag vil blive fulgt op af yderligere tiltag
mod kriminalitet.
Udvalgets behandling af forslaget
Udvalget støtter fuldt ud beslutningsforslaget.
I takt med den teknologiske udvikling er krænkelser begået via digitale medier blevet
almindeligt forekommende.
Desværre har erfaringen vist, at det ikke mindst er børn, der er i fare for at blive krænket.
Endvidere er det vigtigt, at en person, der er blevet udsat for overgreb, har mulighed for at
modtage støtte og vejledning fra en bistandsbisidder under sagens behandling.
Beslutningsforslaget imødekommer således behovet for at gøre lovgivningen mere tidssvarende
og tilbyde hjælp til en person, der er blevet udsat for et overgreb.
Forslagets økonomiske konsekvenser
Det fremgår af § 33, stk. 1, i Inatsisartuts forretningsorden, at de økonomiske og administrative
konsekvenser ved realiseringen af beslutningsforslag skal beskrives i forslagets begrundelse.
Udvalget har noteret sig, at forslaget i overensstemmelse hermed angiver de økonomiske
konsekvenser ved forslagets realisering således.
Justitsministeriet oplyser, at lovforslaget forventes at medføre udgifter for politiet og den lokale
anklagemyndighed på 3,3 mio. kr. i 2024 og 6,6 mio. kr. årligt i 2025 og frem. Forventede
merudgifter for Justitsministeriets øvrige myndigheder er ikke endeligt fastsat.
3
____________
EM2023/38
J.nr.: 01.33.03-00179
J.nr.: 01.25.01/23EM-LABU-00038
L 97 - 2023-24 - Bilag 1: Dokumenter fra Inatsisartuts behandling af lovforslaget
2814238_0004.png
09.11.23
EM2023/38
Udvalgets indstillinger
Et enigt udvalg indstiller beslutningsforslaget til vedtagelse.
Med disse bemærkninger, og med den i betænkningen anførte forståelse, skal udvalget overgive
forslaget til 2. behandling.
Anders Olsen
Formand
Hans Enoksen
Pipaluk Lynge
Asii Chemnitz Narup
Kuno Fencker
4
____________
EM2023/38
J.nr.: 01.33.03-00179
J.nr.: 01.25.01/23EM-LABU-00038