Grønlandsudvalget 2023-24
L 97 Bilag 1
Offentligt
28-09-2023
EM2023/38
Rettelsesblad
Erstatter beslutningsforslag af 12. juli 2023
(Der er foretaget rettelser i titlen på Naalakkersuisoq)
Naalakkersuisut fremsætter hermed følgende beslutningsforslag i henhold til § 33 i
forretningsorden for Inatsisartut:
Forslag til Inatsisartutbeslutning om, at Grønlands Selvstyre tilslutter sig Forslag til Lov
om ændring af kriminallov for Grønland og retsplejelov for Grønland (Initiativer mod
digitale krænkelser, herunder forbud mod grooming, sidestilling af samleje med barn
med voldtægt, tilsnigelse af samleje, religiøse lederes udnyttelse af religiøs afhængighed
med henblik på at skaffe sig samleje m.v.)
(Naalakkersuisoq for Erhverv, Handel, Råstoffer, Justitsområdet og Ligestilling)
Begrundelse
Lovudkastet er udarbejdet som led i regeringens og selvstyrets arbejde med at udvikle danske
ansvarsområder i Grønland og har til formål at styrke indsatsen mod seksuelle overgreb,
herunder mod digitale krænkelser.
Forslaget er unikt på den måde, at der foreslås indført bestemmelser, der først lige er vedtaget
i den danske straffelov, nemlig i henholdsvis 2022 og 2023. Årsagen hertil er bl.a., at
Naalakkersuisut allerede i prioriteringerne for 2022 angav, at man ønskede en bestemmelse om
digital grooming i kriminalloven, til trods for at den på det tidspunkt ikke fandtes i den danske
straffelov. En bestemmelse om digital grooming i straffeloven blev således først vedtaget i
Folketinget den 23. maj 2023, og loven træder i kraft den 1. juli i år.
Med lovudkastet lægges der således op til at indføre syv forskellige ændringer i kriminalloven,
der alle vedrører seksuelle krænkelser.
For det første indsættes som nævnt ovenfor en bestemmelse om såkaldt grooming. Ved
grooming forstås den situation, at en person opbygger et tillidsforhold til et barn eller en ung
med det formål at begå seksuelle overgreb mod den pågældende eller at lokke barnet eller den
unge til at sende nøgenbilleder eller billeder af seksuel karakter.
For det andet lægges der op til at udvide kriminallovens forbud mod seksuelle relationer med
personer under 18 år, som er gerningsmandens stedbarn eller plejebarn eller betroet
gerningsmanden til undervisning, opdragelse eller lignende, således at bestemmelsen fremover
også kommer til at omfatte blufærdighedskrænkelse. Ændringen vil bl.a. indebære, at f.eks. en
_______________
EM2023/38
AIAN – Sags nr.: 2023 - 4030
1
L 97 - 2023-24 - Bilag 1: Dokumenter fra Inatsisartuts behandling af lovforslaget
elev fremover ikke vil kunne samtykke til, at vedkommendes lærer udsætter eleven for en
blufærdighedskrænkende handling, uden at læreren derved kan retsforfølges.
For det tredje lægges der op til, at kriminallovens §§ 77-81 udvides, så bestemmelserne
fremover også kommer til at omfatte seksuelle handlinger, som gerningsmanden formår den
forurettede til at udføre på sig selv, også kaldet sextortion.
For det fjerde lægges der op til at indføre en bestemmelse, som kriminaliserer samleje og andet
seksuelt forhold med en person, der forveksler gerningsmanden med en anden, som voldtægt.
Herudover lægges der for det femte op til at udvide kriminallovens voldtægtsbestemmelse til at
omfatte tilfælde, hvor en person, der er fyldt 22 år, har samleje med eller andet seksuelt forhold
til et barn under 15 år. Bestemmelsen vil indebære, at samleje med og andet seksuelt forhold til
et barn under 15 år fremover vil blive betegnet som voldtægt, såfremt gerningsmanden er fyldt
22 år.
For det sjette lægges der op til at udvide det kriminaliserede område i kriminallovens § 78, stk.
2, om groft misbrug af en persons arbejdsmæssige, økonomiske eller behandlings- eller
plejemæssige afhængighed til at omfatte religiøse lederes grove misbrug af deres stilling.
Anvendelse af bestemmelsen vil forudsætte, at der består et afhængighedsforhold mellem den
religiøse leder og et medlem af dennes menighed, og at dette forhold groft misbruges af den
religiøse leder til at opnå samleje med eller andet seksuelt forhold til medlemmet.
Endelig lægges der for det syvende op til at modernisere sprogbrugen i en række af
kriminallovens bestemmelser, så det, der i dag betegnes som ”pornografisk materiale”,
fremover i almindelighed vil skulle betegnes som ”seksuelt materiale” eller – for så vidt angår
materiale med personer under 15 år – ”overgrebsmateriale”.
Endvidere foreslås det at ændre retsplejeloven, således at forurettede i sager vedrørende de nye
bestemmelser om grooming og sextortion skal have mulighed for at få beskikket en
bistandsbisidder efter retsplejelovens § 333, stk. 1.
Bemærkninger fra Naalakkersuisut til udkastet
Nærværende lovforslag fremsættes på baggrund af Naalakkersuisuts ønske om at højne
justitsområdet, så det er effektivt og tidssvarende, og således at det bedst muligt er i
overensstemmelse med befolkningens ønsker og retsfølelse. Naalakkersuisut er glad for at
kunne præsentere dette lovforslag allerede kort tid efter, at flere af bestemmelserne er indført i
den danske straffelov.
Naalakkersuisut mener, at det er vigtigt at følge med udviklingen, således at vi får sat en stopper
for alle former for seksuelle krænkelser, også de digitale krænkelser. I takt med, at børn og
unges verden foregår mere og mere på internettet, har det givet frit spil til kriminelle til at
”mødes” med de unge digitalt og foretage overgreb skjult bag falske identiteter. Det er vigtigt,
2
L 97 - 2023-24 - Bilag 1: Dokumenter fra Inatsisartuts behandling af lovforslaget
at børn og unge forstår, at det aldrig er deres skyld, hvis de bliver udsat for seksuelle overgreb,
heller ikke når det er fra digitale børnelokkere.
Det er derfor også vigtigt at slå ned på disse mennesker, der udnytter vore børn og unge.
Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
Justitsministeriet oplyser, at lovforslaget forventes at medføre udgifter for politiet og den lokale
anklagemyndighed på 3,3 mio. kr. i 2024 og 6,6 mio. kr. årligt i 2025 og frem. Forventede
merudgifter for Justitsministeriets øvrige myndigheder er ikke endeligt fastsat.
Økonomiske og administrative konsekvenser for det private erhvervsliv
Ingen.
Økonomiske og administrative konsekvenser for borgerne
Ingen.
Ligebehandling
De foreslåede ændringer af kriminalloven vurderes at understøtte FN´s verdensmål, delmål
16.2, hvorefter mishandling, udnyttelse, menneskehandel og alle former for vold og tortur mod
børn skal stoppes. Forslagene vurderes ligeledes at understøtte opfyldelsen af verdensmålet om
»ligestilling mellem kønnene«, herunder navnlig delmål 5.2 om elimination af alle former for
vold mod alle kvinder og piger i de offentlige og private rum, herunder seksuel og andre former
for udnyttelse.
Høring
Justitsministeriet har stået for høringsprocessen, hvor relevante grønlandske myndigheder har
været inddraget. Forslaget har været i høring i perioden fra den 7. juni til den 5. juli 2023.
Bilag
1. Resumé
2. Forslag til Lov om ændring af kriminallov for Grønland og retsplejelov for Grønland
(Initiativer mod digitale krænkelser, herunder forbud mod grooming, sidestilling af samleje
med barn med voldtægt, tilsnigelse af samleje, religiøse lederes udnyttelse af religiøs
afhængighed med henblik på at skaffe sig samleje m.v.)
3. Kommenteret høringsoversigt
3