Socialudvalget 2023-24
L 95 Bilag 6
Offentligt
2823533_0001.png
Enhed
Center for Jura og
Internationale
Opgaver
Sagsbehandler
Maria Schultz
Koordineret med
Sagsnr.
2022 - 1209
Doknr.
815354
Dato
09-02-2024
Ændringsforslag
til
Forslag til lov om ændring af lov om social service, lov om retssikkerhed og
administration på det sociale område og forskellige andre love
Af
social- og boligministeren
tiltrådt af […]:
Til § 1
1)
I det under
nr. 2
foreslåede
§ 12 c, stk. 1, 3. pkt.
ændres »kontakt med
borgeren« til: »kontakt med den berørte borger«.
[Sproglig præcisering]
Til § 2
2)
I det under
nr. 4
foreslåede
§ 11 g, stk. 3,
ændres »udlånt til« til: »stillet til
rådighed for«.
[Sproglig præcisering]
3)
I det under
nr. 4
foreslåede
§ 11 h, stk. 1, 1. pkt.,
indsættes før
»videregivelse«: »kommunens«.
[Sproglig præcisering]
4)
Efter nr. 4 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 18
ændres »børn og unge-udvalg« til: »børne- og ungeudvalg«.«
[Teknisk ændring]
5)
I de under
nr. 14
foreslåede
§ 82 a, stk. 1
og
3,
ændres »stk. 3« til: »stk. 2«.
[Lovteknisk ændring]
Til § 3
6)
Nr. 1 affattes således:
»1.
I
§ 4, stk. 3,
ændres »og om« til: »om«, og efter »herfor« indsættes: »og
om, hvem der kan ansøge og indgive klage«.«
[Lovteknisk ændring]
7)
Efter nr. 3 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 108, stk. 1, nr. 3
og
4,
ændres »iværksættes« til: »træffes afgørelse
om«.«
[Tydeliggørelse af tidspunktet for stillingtagen til, om der skal udarbejdes en
ungeplan]
8)
Efter nr. 4 indsættes som nyt nummer:
1
L 95 - 2023-24 - Bilag 6: Ændringsforslag, fra social- og boligministeren
2823533_0002.png
»02.
I
§ 108, stk. 3,
indsættes efter »indsatsen,«: »eller efter den unge er fyldt
16 år,«.«
[Tydeliggørelse af tidspunktet for, hvornår en ungeplan skal foreligge, når der
ikke er tale om en ny afgørelse om en indsats]
9)
Efter nr. 6 indsættes som nye numre:
»03.
I
§ 113, stk. 1,
ændres »§§ 114-116« til: »§§ 114 og 116«.«
04.
I
§ 124, stk. 2,
indsættes som
2. pkt.:
»Social- og boligministeren kan endvidere efter forhandling med
justitsministeren og indenrigs- og sundhedsministeren fastsætte nærmere
regler for politiets og sundhedsvæsnets anvendelse af børnehuset.««
[Tydeliggørelse af målgruppen for ungestøtte og af hjemmel til at fastsætte
regler om anvendelsen af børnehusene]
10)
I det under
nr. 8
foreslåede
§ 172 a, stk. 1, 3. pkt.,
ændres
»sikkerhedskonsulenten« til: »sikkerhedskonsulenterne«.
[Sproglig præcisering]
11)
I det under
nr. 8
foreslåede
§ 172 c, stk. 4, 1. pkt.,
ændres »kan der
afholdes samtaler« til: »kan koordinationsenheden afholde samtaler«.
[Sproglig præcisering]
Til § 5
12)
I
stk. 1
ændres »1. marts 2024« til: »7. marts 2024«.
[Ændring af ikrafttrædelsestidspunkt]
Ny paragraf
13)
Efter § 4 indsættes:
Ȥ 01
I lov om socialtilsyn, jf. lovbekendtgørelse nr. 1109 af 1. juli 2022 som ændret
ved § 3 i lov nr. 753 af 13. juni 2023, § 4 i lov nr. 754 af 13. juni 2023, § 23 i lov
nr. 1532 af 12. december 2023 og § 3 i lov nr. 1544 af 12. december 2023,
foretages følgende ændring:
1.
I
Ӥ
7, stk. 3, nr. 3, § 10, stk. 1
og
4,
og
§ 12, stk. 2, nr. 6,
udgår »og barnets
lov«.«
[Teknisk ændring]
Bemærkninger
Til nr. 1-3
Med ændringsforslagene foretages en række sproglige præciseringer. De
foreslåede ændringer medfører ikke materielle ændringer.
Til nr. 4
Der er tale om en teknisk ændring. Ved en fejl er henvisning til børn og unge-
udvalg i § 18 i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område
ikke blevet ændret til børne- og ungeudvalg i forbindelse med, at man med § 2 i
lov nr. 753 af 13. juni 2023 gennemførte denne ændring i lovgivningen i øvrigt.
Til nr. 5
2
L 95 - 2023-24 - Bilag 6: Ændringsforslag, fra social- og boligministeren
2823533_0003.png
Der er tale om en lovteknisk ændring, da der ved en fejl er blevet henvist til
lovforslagets § 82 a, stk. 3, i stedet for § 82 a, stk. 2.
Til nr. 6
Der er tale om en lovteknisk ændring.
Til nr. 7
Det fremgår af § 108, stk. 1, i barnets lov, at kommunalbestyrelsen i følgende
tilfælde skal tage stilling til, om der skal udarbejdes en ungeplan: 1) Når en
ung, der har en barnets plan efter § 91 i barnets lov, fylder 16 år, 2) når en ung,
der modtager støtte efter § 32, stk. 1, i barnets lov, hvor en kommune har
vurderet, at der ikke skulle udarbejdes en barnets plan efter § 91, fylder 16 år,
3) når der iværksættes støtte efter §§ 32, 114, 115 og 120, i barnets lov til en
ung, der er fyldt 16 år, og som ikke tidligere har modtaget støtte efter § 32, stk.
1, i barnets lov, og 4) når der iværksættes støtte efter § 116, jf. § 114, i barnets
lov.
Det fremgår af § 108, stk. 2, i barnets lov, at kommunalbestyrelsen i sager om
anbringelse uden for hjemmet efter reglerne i §§ 46 og 47 og ved genetablering
af et døgnophold efter § 116 i barnets lov skal udarbejde en ungeplan.
Det fremgår af § 108, stk. 3, i barnets lov, at en ungeplan skal foreligge senest
tre måneder efter, at der er truffet afgørelse om indsatsen, jf. dog stk. 4.
Det foreslås, at i § 108, stk. 1, nr. 3 og 4, i barnets lov, ændres ”iværksættes” til
”træffes afgørelse om”.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære en tydeliggørelse af, at stillingtagen
til, om der skal udarbejdes en ungeplan efter § 108, stk. 1, nr. 3 og 4, skal ske,
når der træffes afgørelse om støtte efter §§ 32, 114-116 og 120 i barnets lov.
Den foreslåede ændring har til formål at sikre overensstemmelse mellem
reglerne om tidspunkt for stillingtagen til barnets plan i § 91 i barnets lov og
reglerne om stillingtagen til ungeplanen efter § 108. Bestemmelsen har
samtidig til formål at sikre sammenhæng med reglerne i § 108, stk. 3, i barnets
lov om fristen for udarbejdelse af en ungeplan.
Til nr. 8
Efter § 108, stk. 1, i barnets lov, skal kommunalbestyrelsen tage stilling til, om
der skal udarbejdes en ungeplan til unge, der er fyldt 16 år, i en række tilfælde.
Efter § 108, stk. 2, skal der udarbejdes en ungeplan for unge, der er fyldt 16 år
og anbragt uden for hjemmet.
Det fremgår af § 108, stk. 3, i barnets lov, at en ungeplan skal foreligge
senest tre måneder efter, at der er truffet afgørelse om indsatsen, jf. dog § 108,
stk. 4.
Det fremgår af § 108, stk. 4, i barnets lov, at ungeplanen i sager om
anbringelse uden for hjemmet uden samtykke skal udarbejdes, før der træffes
afgørelse, jf. § 51, stk. 1, nr. 3, i barnets lov om krav til indstillingen til børne- og
ungeudvalget om anbringelse uden samtykke.
Det foreslås, at det i § 108, stk. 3, efter ”indsatsen” indsættes: ”eller den unge
er fyldt 16 år”.
Den foreslåede ændring vil indebære, at der fastsættes en tydelig frist for,
hvornår en ungeplan skal foreligge, når en ung, der har en barnets plan eller
allerede modtager en støttende indsats, fylder 16 år, og kommunalbestyrelsen
har besluttet, at der skal udarbejdes en ungeplan.
Den foreslåede ændring har til formål at sikre en tydelig frist for
udarbejdelsen af ungeplanen i de tilfælde, hvor der ikke træffes en ny afgørelse
om en støttende indsats eller ungestøtte, efter den unge er fyldt 16 år.
Til nr. 9
3
L 95 - 2023-24 - Bilag 6: Ændringsforslag, fra social- og boligministeren
2823533_0004.png
Efter § 113 i barnets lov skal kommunalbestyrelsen med samtykke fra den
unge tilbyde ungestøtte i form af indsatser efter §§ 114-116 til unge i alderen
18 til 22 år, når det må anses for at være af væsentlig betydning af hensyn til
den unges behov for støtte, herunder på grund af negativ social kontrol eller en
æresrelateret konflikt. Det fremgår videre, at indsatsen skal bidrage til en god
overgang til en selvstændig tilværelse, herunder have fokus på at understøtte
den unges udvikling og trivsel, uddannelse, beskæftigelse og øvrige relevante
forhold, herunder anskaffelse af selvstændig bolig.
Efter § 114, stk. 1, i barnets lov kan kommunalbestyrelsen til unge, der er eller
var anbragt uden for hjemmet træffe afgørelse om ungestøtte, herunder at et
døgnophold uden for hjemmet opretholdes, at der udpeges en fast
kontaktperson for den unge, eller at der tildeles andre former for ungestøtte.
Efter § 114, stk. 2, kan kommunalbestyrelsen træffe afgørelse om, at en
udpeget fast kontaktperson efter § 32, stk. 1, nr. 3, opretholdes.
§ 115 i barnets lov omhandler målgrupperne og betingelserne for ret til at
modtage støtte i form af en fast kontaktperson i visse tilfælde. Bestemmelsens
stk. 1 omfatter unge, der umiddelbart inden det fyldte 18. år er eller var anbragt
uden for hjemmet uden samtykke, hvor døgnopholdet ikke opretholdes. For
disse unge skal kommunalbestyrelsen tilbyde en fast kontaktperson, frem til
den unge fylder 23 år. Bestemmelsens stk. 2 omfatter unge, der umiddelbart
inden det fyldte 18. år er eller var anbragt uden for hjemmet på eget værelse,
kollegium eller kollegielignende børne- og ungehjem, jf. § 43, stk. 1, nr. 5, i
barnets lov, hvor døgnopholdet ikke opretholdes. For disse unge skal
kommunalbestyrelsen tilbyde en fast kontaktperson frem til den unge fylder 19
år.
§ 116 i barnets lov omhandler etablering eller genetablering af ungestøtte efter
§ 114 i barnets lov frem til, den unge fylder 23 år for unge, der fortryder at have
afvist en indsats i form af ungestøtte, for unge, hvis situation ændrer sig, så der
opstår et behov for ungestøtte, og for unge, hvor ungestøtten er ophørt, jf. §
117 i barnets lov, og behovet for støtte opstår igen.
Det foreslås med den foreslåede ændring af § 113, at
”§§ 114-116” ændres til
”§§ 114 og 116”.
Den foreslåede ændring af § 113 indebærer, at det tydeliggøres, at der er
særlige rettigheder for unge, der er omfattet af målgrupperne i § 115 i barnets
lov, og at disse unge i forhold til rettighederne efter § 115 ikke både skal
opfylde kravene til målgruppen og betingelserne for ungestøtte i § 113 og i §
115.
Den foreslåede ændring vil ikke indebære ændringer i, at unge, der
umiddelbart inden det 18. år er eller var anbragt uden for hjemmet uden
samtykke eller var anbragt på eget værelse m.v., jf. § 43, stk. 1, nr. 5, i barnets
lov, fortsat vil kunne modtage andre former for ungestøtte, herunder opretholdt
døgnophold på et anbringelsessted eller anden støtte efter reglerne i § 114 i
barnets lov, opretholdt døgnophold efter § 120 for unge med betydelig og varigt
nedsat funktionsevne, som er anbragt i plejefamilie, eller døgnophold for
voksne efter reglerne i lov om social service (serviceloven). § 124, stk. 2, i
barnets lov omhandler social- og boligministerens bemyndigelse til at fastsætte
nærmere regler om børnehusenes indretning, drift, finansiering og opgaver
m.v. Bemyndigelsen er anvendt til udstedelse af bekendtgørelse nr. 1487 af
den 6. december 2023 om børnehuse.
Med den foreslåede ændring af § 124 foreslås, at social- og boligministeren får
bemyndigelse til efter forhandling med justitsministeren og indenrigs- og
sundhedsministeren at fastsætte regler om politiets og sundhedsvæsnets
opgaver i børnehuset.
4
L 95 - 2023-24 - Bilag 6: Ændringsforslag, fra social- og boligministeren
2823533_0005.png
Den foreslåede ændring af § 124 vil indebære en tydeliggørelse af, at social-
og boligministeren kan fastsætte regler for anvendelse af børnehusene.
I overensstemmelse med gældende ret forventes
bemyndigelsesbestemmelsen anvendt til at fastsætte nærmere regler
om myndighedernes anvendelse af børnehusene.
Til nr. 10 og 11
Med ændringsforslagene foretages en række sproglige præciseringer. De
foreslåede ændringer medfører ikke materielle ændringer.
Til nr. 12
Med forslaget ændres ikrafttrædelsestidspunktet for loven fra den 1. marts
2024 til den 7. marts 2024.
Til nr. 13
Der er tale om en teknisk ændring, som skal sikre overensstemmelse med de
ændringer, der er foretaget i § 7, stk. 3, nr. 3, § 10, stk. 1 og 4, og § 12, stk. 2,
nr. 6, i lov om socialtilsyn ved § 3 i lov nr. 753 af 13. juni 2023 og ved § 4 i lov
nr. 754 af 13. juni 2023.
5