Socialudvalget 2023-24
L 95 Bilag 11
Offentligt
2829332_0001.png
Til lovforslag nr.
L 95
Folketinget 2023-24
Betænkning afgivet af Socialudvalget den 22. februar 2024
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om social service, lov om retssikkerhed og
administration på det sociale område og forskellige andre love
(Den nationale sikkerhedskonsulentordning og koordinationsenheden mod genopdragelsesrejser og ufrivillige udlandsophold,
bemyndigelse til at fastsætte regler vedrørende grønlandske og færøske borgere, der er dømt til anbringelse på institution i
Danmark, forenkling af reglerne vedrørende børne- og ungeudvalgene m.v.)
[af social- og boligministeren (Pernille Rosenkrantz-Theil)]
1. Ændringsforslag
Social- og boligministeren har stillet 15 ændringsforslag
til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (udvalget med undtagelse af DF og
Kim Edberg Andersen (UFG)) indstiller lovforslaget til ved-
tagelse med de stillede ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (DF) indstiller lovforslaget til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for
de stillede ændringsforslag.
Et
andet mindretal
i udvalget (Kim Edberg Andersen
(UFG)) vil ved 3. behandling redegøre for sin stilling til lov-
forslaget. Mindretallet vil ved 2. behandling af lovforslaget
redegøre for sin stilling til de stillede ændringsforslag.
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Socialistisk Folkeparti
Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget konstate-
rer, at lovforslaget indeholder syv forskellige dele, og at der
langtfra er en sammenhæng mellem alle delene. Det bemær-
kes herunder, at lovforslaget fra Social-, Bolig- og Ældre-
ministeriet indeholder materiel lovgivning på Udlændinge-
og Integrationsministeriets ressort. Det er SF’s vurdering, at
der med den nuværende regering er en stigende tendens til
at fremsætte såkaldte samlelovforslag med en meget bred
spændvidde. SF mener, at denne tendens er uhensigtsmæs-
sig, og at de mange samlelovforslag er en parlamentarisk
uskik. Denne type lovforslag medfører således en parlamen-
tarisk udfordring, da lovforslaget går på tværs af flere ordfø-
rerskaber, hvilket besværliggør udvalgsarbejdet. Derudover
kan der være dele af et lovforslag, som et parti gerne vil
støtte, mens der kan være andre dele, som partiet ikke vil
støtte, og det er derfor stærkt problematisk, hvis der ikke
er den fornødne sammenhæng i forhold til ændringerne i
lovforslaget. Med disse bemærkninger kan SF støtte lovfor-
slaget.
Liberal Alliance
Liberal Alliances medlemmer af udvalget finder det dybt
kritisabelt, at lovforslaget er en sammenblanding af ændrin-
ger i en række forskellige love på tværs af ordførerska-
ber. Dertil blev lovforslaget fremsat sent i forhold til ændrin-
gernes ikrafttrædelse. LA er oprigtigt bekymret for, at der
er stor risiko for lovsjusk, hvilket de mange ændringsforslag
om rettelser af fejl understøtter. På trods af dette kan LA
støtte lovforslaget.
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlem af udvalget finder det grund-
læggende problematisk, at lovforslaget ikke har et klart de-
fineret indhold, men indeholder mange forskellige emner,
som er blevet slået sammen i dette lovforslag. Det er en
uskik, som regeringen desværre forfalder for ofte til. Der
er mange ordførerskaber repræsenteret i loven, hvilket også
besværliggør udvalgets smidige behandling af lovforslaget.
AX029618
L 95 - 2023-24 - Bilag 11: Betænkning afgivet af Socialudvalget den 22. februar 2024
2829332_0002.png
2
DF noterer sig dertil, at lovforslaget indeholder en æn-
dring af betalingsforpligtelse, ansvar for at træffe afgørelser
og magtanvendelser i forhold til udlændinge uden lovligt
ophold med udviklingshæmning, der har begået kriminali-
tet. Dette kan DF ikke støtte, idet den eneste rigtige løsning
naturligvis vil være at sørge for, at disse mennesker ikke
opholder sig i Danmark. På den baggrund stemmer DF imod
lovforslaget.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
social- og boligministeren,
tiltrådt af et
flertal
(udvalget
med undtagelse af Kim Edberg Andersen (UFG)):
Til § 1
1)
I den under
nr. 2
foreslåede
§ 12 c
ændres i
stk. 1, 3.
pkt.,
»kontakt med borgeren« til: »kontakt med den berørte
borger«.
[Sproglig præcisering]
Til § 2
2)
I den under
nr. 4
foreslåede
§ 11 g
ændres i
stk. 3
»udlånt til« til: »stillet til rådighed for«.
[Sproglig præcisering]
3)
I den under
nr. 4
foreslåede
§ 11 h
indsættes i
stk. 1, 1.
pkt.,
før »videregivelse«: »kommunens«.
[Sproglig præcisering]
4)
Efter nr. 4 indsættes:
»01.
I
§ 18
ændres »børn og unge-udvalg« til: »børne- og
ungeudvalg«.«
[Teknisk ændring]
5)
I den under
nr. 14
foreslåede
§ 82 a
ændres i
stk. 1
og
3
»stk. 3« til: »stk. 2«.
[Lovteknisk ændring]
Til § 3
6)
Nr. 1
affattes således:
»1.
I
§ 4, stk. 3,
ændres »og om« til: »om«, og efter »her-
for« indsættes: »og om, hvem der kan ansøge og indgive
klage«.«
[Lovteknisk ændring]
7)
Efter nr. 3 indsættes:
»01.
I
§ 108, stk. 1, nr. 3
og
4,
ændres »iværksættes« til:
»træffes afgørelse om«.«
[Tydeliggørelse af tidspunktet for stillingtagen til, om der
skal udarbejdes en ungeplan]
8)
Efter nr. 4 indsættes:
»02.
I
§ 108, stk. 3,
indsættes efter »indsatsen,«: »eller efter
at den unge er fyldt 16 år,«.«
[Tydeliggørelse af tidspunktet for, hvornår en ungeplan skal
foreligge, når der ikke er tale om en ny afgørelse om en
indsats]
9)
Efter nr. 6 indsættes:
»03.
I
§ 113, stk. 1,
ændres »§§ 114-116« til: »§§ 114 og
116«.
04.
I
§ 124, stk. 2,
indsættes som
2. pkt.:
»Social- og boligministeren kan endvidere efter forhand-
ling med justitsministeren og indenrigs- og sundhedsmi-
nisteren fastsætte nærmere regler for politiets og sundheds-
væsenets anvendelse af børnehuset.««
[Tydeliggørelse af målgruppen for ungestøtte og af hjemme-
len til at fastsætte regler om anvendelsen af børnehusene]
10)
I den under
nr. 8
foreslåede
§ 172 a
ændres i
stk. 1,
3. pkt.,
»sikkerhedskonsulenten« til: »sikkerhedskonsulen-
terne«.
[Sproglig præcisering]
11)
I den under
nr. 8
foreslåede
§ 172 c
ændres i
stk. 4,
1. pkt.,
»kan der afholdes samtaler« til: »kan koordinations-
enheden afholde samtaler«.
[Sproglig præcisering]
12)
Efter nr. 8 indsættes:
»05.
I
§ 197, 1. pkt.,
ændres »§ 46« til: »§ 43«.
06.
I
§ 203, stk. 2,
ændres »§§ 36,« til: »§ 35, stk. 4, §§«, og
»§ 114, stk. 1 og stk. 2, nr. 2« ændres til: »§ 114, stk. 1, nr.
2, og stk. 2«.«
[Rettelser af henvisninger i regler om dækning af udgifter
til kost og logi og rettelser i reglerne om statens dækning af
kommunernes udgifter til udlændinge]
Ny paragraf
13)
Efter § 3 indsættes:
Ȥ 01
I lov om socialtilsyn, jf. lovbekendtgørelse nr. 1109 af 1.
juli 2022, som ændret ved § 3 i lov nr. 753 af 13. juni 2023,
§ 4 i lov nr. 754 af 13. juni 2023, § 23 i lov nr. 1532 af 12.
december 2023 og § 3 i lov nr. 1544 af 12. december 2023,
foretages følgende ændring:
1.
I
§ 7, stk. 3, nr. 3, § 10, stk. 1
og
4,
og
§ 12, stk. 2, nr. 6,
udgår »og barnets lov«.«
[Teknisk ændring]
Til § 5
14)
I
stk. 1
ændres »1. marts 2024« til: »7. marts 2024«.
[Ændring af ikrafttrædelsestidspunkt]
L 95 - 2023-24 - Bilag 11: Betænkning afgivet af Socialudvalget den 22. februar 2024
2829332_0003.png
3
15)
I
stk. 2
ændres »§ 3, nr. 10« til: »§ 3, nr. 01, 02 og
10«.
[Fastsættelse af virkning for ændringer i regler om dækning
af udgifter til kost og logi samt refusion for udgifter til
udlændinge]
Bemærkninger
Til nr. 1-3
Med ændringsforslagene foretages en række sproglige
præciseringer. De foreslåede ændringer medfører ikke mate-
rielle ændringer.
Til nr. 4
Der er tale om en teknisk ændring. Ved en fejl er henvis-
ningen til børn og unge-udvalg i § 18 i lov om retssikkerhed
og administration på det sociale område ikke blevet ændret
til børne- og ungeudvalg, i forbindelse med at man med § 2
i lov nr. 753 af 13. juni 2023 gennemførte denne ændring i
lovgivningen i øvrigt.
Til nr. 5
Der er tale om en lovteknisk ændring, da der ved en fejl
er blevet henvist til lovforslagets § 82 a, stk. 3, i stedet for §
82 a, stk. 2.
Til nr. 6
Der er tale om en lovteknisk ændring.
Til nr. 7
Det fremgår af § 108, stk. 1, i barnets lov, at kommunal-
bestyrelsen i følgende tilfælde skal tage stilling til, om der
skal udarbejdes en ungeplan: 1) Når en ung, der har en
barnets plan efter § 91 i barnets lov, fylder 16 år, 2) når
en ung, der modtager støtte efter § 32, stk. 1, i barnets lov,
hvor en kommune har vurderet, at der ikke skulle udarbejdes
en barnets plan efter § 91 i barnets lov, fylder 16 år, 3) når
der iværksættes støtte efter §§ 32, 114, 115 og 120 i barnets
lov til en ung, der er fyldt 16 år, og som ikke tidligere har
modtaget støtte efter § 32, stk. 1, i barnets lov, og 4) når der
iværksættes støtte efter § 116, jf. § 114, i barnets lov.
Det fremgår af § 108, stk. 2, i barnets lov, at kommunal-
bestyrelsen i sager om anbringelse uden for hjemmet efter
reglerne i §§ 46 og 47 og ved genetablering af et døgnop-
hold efter § 116 i barnets lov skal udarbejde en ungeplan.
Det fremgår af § 108, stk. 3, i barnets lov, at en ungeplan
skal foreligge, senest 3 måneder efter at der er truffet afgø-
relse om indsatsen, jf. dog stk. 4.
Det foreslås, at i § 108, stk. 1, nr. 3 og 4, i barnets lov,
ændres »iværksættes« til »træffes afgørelse om«.
Den foreslåede ændring vil indebære en tydeliggørelse
af, at stillingtagen til, om der skal udarbejdes en ungeplan
efter § 108, stk. 1, nr. 3 og 4, skal ske, når der træffes
afgørelse om støtte efter §§ 32, 114-116 og 120 i barnets lov.
Den foreslåede ændring har til formål at sikre overens-
stemmelse mellem reglerne om tidspunkt for stillingtagen til
barnets plan i § 91 i barnets lov og reglerne om stillingtagen
til ungeplanen efter § 108 i barnets lov. Ændringen har
samtidig til formål at sikre sammenhæng med reglerne i §
108, stk. 3, i barnets lov om fristen for udarbejdelse af en
ungeplan.
Til nr. 8
Efter § 108, stk. 1, i barnets lov, skal kommunalbestyrel-
sen tage stilling til, om der skal udarbejdes en ungeplan til
unge, der er fyldt 16 år, i en række tilfælde. Efter § 108, stk.
2, skal der udarbejdes en ungeplan for unge, der er fyldt 16
år og anbragt uden for hjemmet.
Det fremgår af § 108, stk. 3, i barnets lov, at en ungeplan
skal foreligge, senest 3 måneder efter at der er truffet afgø-
relse om indsatsen, jf. dog stk. 4.
Det fremgår af § 108, stk. 4, i barnets lov, at ungeplanen
i sager om anbringelse uden for hjemmet uden samtykke
skal udarbejdes, før der træffes afgørelse, jf. § 51, stk. 1,
nr. 3, i barnets lov, om krav til indstillingen til børne- og
ungeudvalget om anbringelse uden samtykke.
Det foreslås, at der i § 108, stk. 3, efter »indsatsen,«
indsættes: »eller efter at den unge er fyldt 16 år«.
Den foreslåede ændring vil indebære, at der fastsættes
en tydelig frist for, hvornår en ungeplan skal foreligge, når
en ung, der har en barnets plan eller allerede modtager en
støttende indsats, fylder 16 år og kommunalbestyrelsen har
besluttet, at der skal udarbejdes en ungeplan.
Den foreslåede ændring har til formål at sikre en tydelig
frist for udarbejdelsen af ungeplanen i de tilfælde, hvor der
ikke træffes en ny afgørelse om en støttende indsats eller
ungestøtte, efter at den unge er fyldt 16 år.
Til nr. 9
Efter § 113, stk. 1, i barnets lov skal kommunalbestyrel-
sen med samtykke fra den unge tilbyde ungestøtte i form
af indsatser efter §§ 114-116 til unge i alderen fra 18 til 22
år, når det må anses for at være af væsentlig betydning af
hensyn til den unges behov for støtte, herunder på grund
af negativ social kontrol eller en æresrelateret konflikt. Det
fremgår videre i stk. 1, at indsatsen skal bidrage til en god
overgang til en selvstændig tilværelse, herunder have fokus
på at understøtte den unges udvikling og trivsel, uddannelse,
beskæftigelse og øvrige relevante forhold, herunder anskaf-
felse af selvstændig bolig.
Efter § 114, stk. 1, i barnets lov kan kommunalbestyrel-
sen for unge, der er eller var anbragt uden for hjemmet
træffe afgørelse om ungestøtte, herunder at et døgnophold
uden for hjemmet opretholdes, at der udpeges en fast kon-
taktperson for den unge, eller at der tildeles andre former
for ungestøtte. Efter § 114, stk. 2, kan kommunalbestyrelsen
træffe afgørelse om, at en udpeget fast kontaktperson efter §
32, stk. 1, nr. 3, i barnets lov opretholdes.
§ 115 i barnets lov omhandler målgrupperne og betingel-
serne for ret til at modtage støtte i form af en fast kontakt-
person i visse tilfælde. Bestemmelsens stk. 1 omfatter unge,
der umiddelbart inden det fyldte 18. år er eller var anbragt
uden for hjemmet uden samtykke, hvor døgnopholdet ikke
opretholdes. For disse unge skal kommunalbestyrelsen tilby-
de en fast kontaktperson, frem til den unge fylder 23. år. Be-
stemmelsens stk. 2 omfatter unge, der umiddelbart inden det
fyldte 18. år er eller var anbragt uden for hjemmet på eget
L 95 - 2023-24 - Bilag 11: Betænkning afgivet af Socialudvalget den 22. februar 2024
2829332_0004.png
4
værelse, kollegium eller kollegielignende børne- og unge-
hjem, jf. § 43, stk. 1, nr. 5, i barnets lov, hvor døgnopholdet
ikke opretholdes. For disse unge skal kommunalbestyrelsen
tilbyde en fast kontaktperson frem til den unge fylder 19. år.
§ 116 i barnets lov omhandler etablering eller genetable-
ring af ungestøtte efter § 114 i barnets lov frem til den
unge fylder 23 år, for unge, der fortryder at have afvist en
indsats i form af ungestøtte, for unge, hvis situation ændrer
sig, så der opstår et behov for ungestøtte, og for unge, hvor
ungestøtten er ophørt, jf. § 117 i barnets lov, og behovet for
støtte opstår igen.
Det foreslås med den foreslåede ændring af § 113, at »§§
114-116« ændres til »§§ 114 og 116«.
Den foreslåede ændring indebærer, at det tydeliggøres,
at der er særlige rettigheder for unge, der er omfattet af
målgrupperne i § 115 i barnets lov, og at disse unge i forhold
til rettighederne efter § 115 ikke både skal opfylde kravene
til målgruppen og betingelserne for ungestøtte i § 113 og i §
115.
Den foreslåede ændring vil ikke indebære ændringer i, at
unge, der umiddelbart inden det 18. år er eller var anbragt
uden for hjemmet uden samtykke eller var anbragt på eget
værelse m.v., jf. § 43, stk. 1, nr. 5, i barnets lov, fortsat vil
kunne modtage andre former for ungestøtte, herunder opret-
holdt døgnophold på et anbringelsessted eller anden støtte
efter reglerne i § 114 i barnets lov, opretholdt døgnophold
efter § 120 i barnets lov for unge med betydelig og varigt
nedsat funktionsevne, som er anbragt i en plejefamilie, eller
døgnophold for voksne efter reglerne i lov om social service
(serviceloven). § 124, stk. 2, i barnets lov omhandler social-
og boligministerens bemyndigelse til at fastsætte nærmere
regler om børnehusenes indretning, drift, finansiering og
opgaver m.v. Bemyndigelsen er anvendt til udstedelse af
bekendtgørelse nr. 1487 af den 6. december 2023 om børne-
huse.
Med den foreslåede ændring af § 124 foreslås, at social-
og boligministeren får bemyndigelse til efter forhandling
med justitsministeren og indenrigs- og sundhedsministeren
at fastsætte regler om politiets og sundhedsvæsenets anven-
delse af børnehuset.
Den foreslåede ændring af § 124 vil indebære en tydelig-
gørelse af, at social- og boligministeren kan fastsætte regler
for anvendelse af børnehusene.
I overensstemmelse med gældende ret forventes bemyn-
digelsesbestemmelsen anvendt til at fastsætte nærmere reg-
ler om myndighedernes anvendelse af børnehusene.
Til nr. 10 og 11
Med ændringsforslagene foretages sproglige præciserin-
ger. De foreslåede ændringer medfører ikke materielle æn-
dringer.
Til nr. 12
Efter § 197 i barnets lov skal kommunalbestyrelsen godt-
gøre udgifter til kost og logi, når kommunalbestyrelsen har
truffet afgørelse om at anbringe et barn eller en ung på et
anbringelsessted efter § 46 i barnets lov, når opholdet ikke er
omfattet af takstfinansiering, jf. § 195 i barnets lov. Der er
videre i bestemmelsen fastsat satser for godtgørelsen.
Det fremgår af bemærkningerne til barnets lov, jf. Folke-
tingstidende 2022-23, 2. samling, tillæg A, L 93 som frem-
sat, side 469, at bestemmelsen er en videreførelse af § 55,
stk. 4, i lov om social service uden ændringer.
Ved en fejl fremgår det af bestemmelsen, at godtgørelsen
omfatter anbringelse på et anbringelsessted, jf. § 46 i barnets
lov. Denne bestemmelse omhandler anbringelse med sam-
tykke. Anbringelsessteder fremgår i stedet af § 43 i barnets
lov.
Det foreslås, at henvisningen til § 46 ændres til § 43 i §
197 i barnets lov.
Den foreslåede ændring af § 197 i barnets lov vil indebæ-
re, at kommunalbestyrelsen vil kunne godtgøre udgifter til
kost og logi til alle anbringelser, når opholdet på et anbrin-
gelsessted ikke er omfattet af takstfinansiering. Ændringen
af § 197 i barnets lov skal således sikre, at der er tydelig
hjemmel til at godtgøre sådanne udgifter, uanset om der er
tale om en anbringelse med eller uden samtykke. Den fore-
slåede ændring har til formål at rette en fejl i henvisningen i
§ 197 i barnets lov.
Efter § 203, stk. 1, i barnets lov afholder staten en kom-
munes udgifter, jf. stk. 2 og 3, til hjælp til et udenlandsk
barn eller en udenlandsk ung, der har fået opholdstilladelse
efter en række nærmere fastsatte bestemmelser i udlændin-
geloven, lov om midlertidig opholdstilladelse til personer,
der i Afghanistan har bistået danske myndigheder m.v., eller
lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der er for-
drevet fra Ukraine.
Det fremgår af § 203, stk. 2, i barnets lov, at staten
afholder en kommunes udgifter til hjælp efter § 30 om fore-
byggende indsatser, § 32, stk. 1, i barnets lov om støttende
indsatser, § 36 i barnets lov om handlekommunens dækning
af forældres transportudgifter til møder i kommunen, når et
barn er anbragt uden for hjemmet, §§ 75-78 om støtteperson
m.v. til forældremyndighedsindehaveren, støtte og forældre-
handleplan til forældre under en anbringelse, § 86 i barnets
lov om dækning af nødvendige merudgifter, § 87 i barnets
lov om dækning af tabt arbejdsfortjeneste og § 114, stk. 1 og
stk. 2, nr. 2, i barnets lov om ungestøtte.
Det foreslås, at § 36 rettes til § 35, stk. 4, og at § 114, stk.
1 og stk. 2, nr. 2, ændres til § 114, stk. 1, nr. 2, og stk. 2, i §
203, stk. 2, i barnets lov.
De foreslåede ændringer af § 203 i barnets lov vil inde-
bære, at staten vil dække kommunernes udgifter til økono-
misk støtte til forældremyndighedsindehaveren efter § 35,
stk. 4, i barnets lov, og at staten vil dække kommunernes
udgifter til ungestøtte i form af en fast kontaktperson efter §
114, stk. 1, nr. 1, eller stk. 2.
De foreslåede ændringer af § 203 vil sikre, at adgangen
til refusion af udgifter til udlændinge vil være i overens-
stemmelse med de bestemmelser, der før den 1. januar 2024
efter § 181 i lov om social service, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1089 af 16. august 2023, fastsatte, hvilke kommunale
udgifter til udlændinge der afholdes af staten.
De foreslåede ændringer af § 197 og § 203, stk. 2, i
barnets lov foreslås, jf. den foreslåede ændring af § 5, stk.
L 95 - 2023-24 - Bilag 11: Betænkning afgivet af Socialudvalget den 22. februar 2024
2829332_0005.png
5
2, at få virkning fra den 1. januar 2024, med henblik på at
sikre samme adgang til godtgørelse af udgifter til kost og
logi og dækning af kommunernes udgifter til udlændinge
efter barnets lov, som efter de regler i lov om social service,
der var gældende, før barnets lov trådte i kraft.
Ændringsforslaget skønnes at være udgiftsneutralt.
De økonomiske konsekvenser af forslaget skal forhandles
med KL.
Til nr. 13
Der er tale om en teknisk ændring, som skal sikre over-
ensstemmelse med de ændringer, der er foretaget i § 7, stk.
3, nr. 3, § 10, stk. 1 og 4, og § 12, stk. 2, nr. 6, i lov om
socialtilsyn ved § 3 i lov nr. 753 af 13. juni 2023 og § 4 i lov
nr. 754 af 13. juni 2023.
Til nr. 14
Med forslaget ændres ikrafttrædelsestidspunktet for loven
fra den 1. marts 2024 til den 7. marts 2024.
Til nr. 15
Det foreslås med ændringen af § 5, stk. 2, at de foreslåe-
de ændringer i nr. 1 vil have virkning fra den 1. januar 2024.
Den foreslåede ændring vil finde anvendelse for kommu-
nens godtgørelse til kost og logi og for udgifter, der vedrører
et udenlandsk barn eller en udenlandsk ung, som kommunen
har afholdt fra den 1. januar 2024.
Den foreslåede ændring har til formål at sikre, at kommu-
nerne har samme adgang til at godtgøre udgifter til kost og
logi til at dække visse af kommunernes udgifter til et uden-
landsk barn eller en udenlandsk ung efter barnets lov som
efter de regler i lov om social service, der var gældende, før
barnets lov trådte i kraft, før den 1. januar 2024.
Ændringsforslaget skønnes at være udgiftsneutralt. De
økonomiske konsekvenser af forslaget skal forhandles med
KL.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 11. januar 2024 og var til
1. behandling den 23. januar 2024. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Socialudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og social- og boligministeren sendte den 7.
september 2023 dette udkast til udvalget, jf. SOU alm. del –
bilag 202. Den 11. januar 2024 sendte social- og boligmini-
steren høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 10 bilag på lovfor-
slaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 19 spørgsmål
til social- og boligministeren til skriftlig besvarelse, som
ministeren har besvaret.
Kim Aas (S) Birgitte Vind (S) Camilla Fabricius (S) Gunvor Wibroe (S) Matilde Powers (S) Theis Kylling Hommeltoft (S)
Maria Durhuus (S) Sara Emil Baaring (S) Anni Matthiesen (V) Linea Søgaard-Lidell (V) Jon Stephensen (UFG)
Hans Andersen (V) Kenneth Bjerg (M) Nanna W. Gotfredsen (M) Karin Liltorp (M) Marlene Harpsøe (DD)
Karina Adsbøl (DD) Katrine Daugaard (LA)
nfmd.
Alexander Ryle (LA) Brigitte Klintskov Jerkel (KF)
Mette Abildgaard (KF) Kim Edberg Andersen (UFG) Mette Thiesen (DF) Theresa Berg Andersen (SF)
Charlotte Broman Mølbæk (SF) Anne Valentina Berthelsen (SF) Victoria Velasquez (EL) Lotte Rod (RV) Torsten Gejl (ALT)
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Liberal Alliance (LA)
Moderaterne (M)
Danmarksdemokraterne – Inger Støjberg (DD)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Enhedslisten (EL)
50
23
15
15
14
14
10
9
Radikale Venstre (RV)
Dansk Folkeparti (DF)
Alternativet (ALT)
Siumut (SIU)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
7
7
5
1
1
1
1
6