NOTAT
Bemærkninger til høringssvar fra ECB til forslag om ændring af hvid-
vaskloven
(nedsættelse af kontantforbudsgrænsen)
Indledning
Erhvervsministeriet udsendte den 1. december 2023 udkast til lov om æn-
dring af hvidvaskloven (nedsættelse af kontantforbudsgrænsen) i offentlig
høring med frist den 8. december 2023.
Ministeriet har modtaget vedhæftede høringssvar fra Den Europæiske Cen-
tralbank (ECB) den 12. januar 2024. Høringssvaret udgør et samlet svar til
høring over henholdsvis ændringen af hvidvaskloven og udkast til bekendt-
gørelse om Danmarks Nationalbanks indkaldelse af visse pengesedler.
I det følgende kommenteres overordnet ECBs bemærkninger til det nu
fremsatte forslag til lov om ændring af hvidvaskloven (L 94).
Proportionalitet mellem indgreb og virkning
ECB hæfter sig ved, at der i bemærkningerne til forslaget henvises til rap-
port fra Nationalbanken om ”Kontanters rolle i et samfund med lavt brug
af kontanter” og denne rapports konklusioner om, at kontanter i de seneste
årtier har haft en faldende betydning for borgere og virksomheder i Dan-
mark. ECB gør opmærksom på, at disse konklusioner står i modsætning til
ECBs syn på kontanters rolle i samfundet. ECB anfører, at kontanter fortsat
spiller en vigtig rolle i samfundet, selv om elektroniske betalingsinstru-
menter i stigende grad anvendes til detailbetalinger.
ECB undersøger hvert andet år betalingsvanerne i euroområdet. Disse un-
dersøgelser viser, at omkring 60 pct. af borgerne i euroområdet ønsker at
have frihed til også at bruge kontanter på salgsstedet.
ECB noterer sig, at lovforslaget hverken retligt eller faktisk medfører af-
skaffelse af pengesedler i Danmark og anerkender desuden, at der generelt
findes andre lovlige midler i Danmark til betaling som har samme fordele
som kontanter. ECB bemærker videre, at bekæmpelse af hvidvask af penge
generelt kan udgøre et offentligt hensyn, der begrunder, at brugen af kon-
tantbetalinger ikke fremmes.
ECB bemærker dog, at det er vanskeligt at vurdere om den foreslåede ned-
sættelse af kontantforbuddet er egnet til at nå det offentlige hensyn, der
forfølges, da der ikke ses at være foretaget konsekvensanalyser af tidligere
nedsættelser af kontantforbudsgrænsen, og dermed om lovforslaget står i
et rimeligt forhold til det mål, der forfølges, eller ej.